Subtlety, intensification and inventiveness
musical analysis of drummer Nenê’s performance in “Maracatu” by Egberto Gismonti on the album Sanfona (1981)
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2022.39810Keywords:
Drums, Brazilian Jazz, Musical Performance, Egberto GismontiAbstract
This article presents a descriptive analysis of drummer Nenê's performance on Egberto Gismonti's “Maracatu” phonogram on the 1981 album Sanfona. His interpretation of Maracatu on this track illustrates how certain Brazilian rhythms can be creatively adapted and performed on the drum set. Based on the theoretical concepts on musical performance present in the work of Ingrid Monson (1996) and Nicholas Cook (2013), I intend to shed light on the inventive interpretation of this popular Brazilian rhythm on drums in the context of Brazilian jazz.
Downloads
References
BASTOS, Marina Beraldo; PIEDADE, Acácio. 2006. “O desenvolvimento histórico da ‘música instrumental’, o jazz brasileiro”. In: XVI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música- ANPPOM. UNB. Anais...
Barreto, Almir Cortes. 2012. Improvisando em Música Popular: Um estudo sobre o choro, o frevo e o baião e sua relação com a “música instrumental” brasileira. Tese Doutorado em Música. Campinas: Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas.
Buck, Alex. 2014. CD 10112. São Paulo, Água Forte Produções.
Clarck, Eric. 2005.Ways of listening: an ecologiacl approach to the perception of musical meaning. New York: Oxford University Press.
Cook, Nicholas. 2013. Beyond the score:music as performance. New York, NY: Oxford University Press.
Cunha, Cássio. 2000. IPC. Independência polirritmia coordenada. Rio de Janeiro: Lumiar.
Demarchi, Ericson Francisco de Jesus. 2013. Apontamentos sobre a bateria e a performance de Márcio Bahia no Hermeto e grupo. Dissertação Mestrado em Música. Florianópolis: PPGM, Universidade Estadual de Santa Catarina.
Dias, Guilherme Marques. 2013. Airto Moreira: do sambajazz à música dos anos 70 (1964-1975). Dissertação Mestrado em Música. Campinas: Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas.
Discog.2019. “Egberto Gismonti & Academia de danças – Sanfona.” Disponível em: <https://www.discogs.com/pt_BR/Egberto-Gismonti-Academia-De-Danças-Sanfona/release/3482428> Acesso em: 12 jun.2019.
Doezima, Bob. 1986. Arranging 1 workbook. Boston: Berklee College of Music.
Galvão, Zequinha.1998. Prática de bateria. Rio de Janeiro: Lumiar.
Guerra Peixe, Cesar. 1980. Maracatus do Recife. São Paulo: Irmãos Vitale; Recife: FCCR.
GUILLEN, Isabel Cristiana Martins. 2007. “Guerra Peixe e os maracatus no Recife: trânsitos entre gêneros musicais (1930-1950)”. ArtCultura, v.9, n.14: 235-251.
Marques, Guilherme; Hashimoto, Fernando. 2017. “A performance singular do baterista Nenê na música Alexandre, Marcelo e Pablo”. In: I Congresso Brasileiro de Percussão - UNICAMP. Anais....
Monson, Ingrid. 1996. Saying Something: Jazz improvisation and interpretation. Chicago: The University of Chicago Press.
McClary, Susan. 1991. Feminine edings: music, gender and sexuality. Minneapolis: University of Minnesota.
Nenê. 2017. “Biografia Nenê”. Disponível em: < http://www.comum.com/nene/biografia.htm>. Acesso em: 22 ago. 2019.
ROCCA, Edgard. 1985. Ritmos brasileiros e seus instrumentos de percussão. Com adaptações para bateria. Rio de Janeiro: Escola Brasileira de Música/Europa Empresa Gráfica Editora.
Santos, Climério de Oliveira; Resende, Tarcísio. 2005. Batuque book maracatu: baque solto e baque virado. Recife: Ed. Do Autor.
Silva, Raphael Ferreira da. 2016. “Improvisação e interação na “Escola Jabour””. Tese Doutorado em Música. Campinas: Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas.
Tiné, Paulo; Gomes, Vinícius. 2015. “O maracatu de Egberto Gismonti”. In: XXV Congresso da Associação Nacional de pesquisa e pós-graduação em música. Anais....
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.