Psychometric analysis of the Nordoff-Robbins Scales as an instrument of evaluation in the Music Therapy treatment of autistic children in follow up in the Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Minas Gerais (HC-UFMG)

Authors

  • Aline Moreira André Federal University of Minas Gerais, Brazil
  • Davi Oliveira Batista Federal University of Minas Gerais, Brazil
  • Marina Horta Freire Federal University of Minas Gerais, Brazil
  • Renato Tocantins Sampaio Federal University of Minas Gerais, Brazil
  • Arthur Melo e Kummer Eli Lilly and Company, Brazil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2018.5273

Keywords:

music therapy and autism, evaluation of communication and socialization

Abstract

Music Therapy treatment, ascending form of treatment for Autism Spectrum Disorder, has been demonstrating efficacy for patients with autism or autistic characteristics. The therapeutic goals include improvement in communication and speech, and positive changes in behavior. Among the available resources to measure the clinical outcomes, there are two scales developed in the Nordoff Robbins approach (NR) that evaluate Musical Communicability and Client-Therapist Relationship. By using these scales, a blind analysis of video recordings from the first and last session of children with autism that received Music Therapy at HC-UFMG was conducted to verify inter-examiner reliability. These scales were also compared with other instrument of assessment: Childhood Autism Rating Scale (CARS), Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC) and Improvisational Assessment Profiles (IAPs) to verify concurrent validity. A good inter-examiner reliability was found along with improvements in vocal musical communicability and body movement communicability in the intervention group. There were also observed a moderate correlation between the NR scales, CARS, and ATEC; and a strong correlation between NR scales and IAPs.

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Author Biographies

Aline Moreira André, Federal University of Minas Gerais, Brazil

Doutoranda em Música  na Universidade Federal de Minas Gerais (2017/2021), mestre em música pela Universidade Federal de Minas Gerais (2017). Bacharel em Música - Musicoterapia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014). Participou de pesquisas nos seguintes temas: protocolo de atendimento, transtorno do espectro do autismo, patologias neurológicas, musicoterapia improvisacional, musicoterapia neurológica e Escalas Nordoff Robbins.

Davi Oliveira Batista, Federal University of Minas Gerais, Brazil

Bacharel em Música/Habilitação em Musicoterapia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014)

Marina Horta Freire, Federal University of Minas Gerais, Brazil

Musicoterapeuta, Professora Assistente da Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), integrante do corpo docente do curso de Música com Habilitação em Musicoterapia dessa Universidade. Bacharel em Musicoterapia pela Universidade de Ribeirão preto (2007), Mestre em Neuropsiquiatria Clínica pelo Programa de Pós-Graduação em Neurociências da UFMG (2014) e Doutoranda em Educação Musical pelo Programa de Pós-graduação em Música da UFMG. Possui experiência interdisciplinar nas áreas de Saúde, Humanas, Música e Artes, com ênfase em Musicoterapia Improvisacional Musicocentrada no atendimento a pessoas com autismo ou com dificuldades emocionais.

 

Renato Tocantins Sampaio, Federal University of Minas Gerais, Brazil

Possui graduação em Musicoterapia (1996) e em Educação Artística - Licenciatura Plena em Música (1997), mestrado em Comunicação e Semiótica (2001) e doutorado em Neurociências (2015). É Professor Adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais, atuando na Graduação em Música, na Especialização em Neurociências e no Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Música. Tem experiência na área de Musicoterapia, Neurociências e Arte-Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: prática clínica em musicoterapia, transtornos do desenvolvimento, educação musical e educação inclusiva.

Arthur Melo e Kummer, Eli Lilly and Company, Brazil

Médico, realizou residência em Psiquiatria e em Psiquiatria da Infância e Adolescência e obteve Título de Especialista nessas áreas pela Associação Brasileira de Psiquiatria. Possui Mestrado em Clínica Médica e doutorado em Neurociências pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Foi Professor Adjunto do Departamento de Saúde Mental da Faculdade de Medicina da UFMG entre 2010 e 2017, onde coordenou a Residência Médica em Psiquiatria da Infância e da Adolescência e os ambulatórios dessa especialidade no Hospital das Clínicas da UFMG. Foi subcoordenador e coordenador entre os anos 2014-2015 do Programa de Pós-Graduação em Neurociências da UFMG, onde era Orientador Pleno de mestrado e doutorado. Tem experiência em Neuropsiquiatria, Psiquiatria Geral e Psiquiatria da Infância e da Adolescência. Atualmente é Coordenador de Relacionamento Científico (Medical Science Liaison) da Eli Lilly and Company no Brasil.

Published

2018-06-25

How to Cite

André, Aline Moreira, Davi Oliveira Batista, Marina Horta Freire, Renato Tocantins Sampaio, and Arthur Melo e Kummer. 2018. “Psychometric Analysis of the Nordoff-Robbins Scales As an Instrument of Evaluation in the Music Therapy Treatment of Autistic Children in Follow up in the Hospital Das Clínicas Da Universidade Federal De Minas Gerais (HC-UFMG)”. Per Musi, no. 38 (June). https://doi.org/10.35699/2317-6377.2018.5273.

Issue

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