Guerra-Peixe

from the soundtrack of the film O diabo mora no sangue [The Devil dwells in the blood] to the Prelude No 2 for classical guitar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2010.45296

Keywords:

Guerra-Peixe, Classical guitar, Preludes, Soundtrack

Abstract

The present text presents our conclusions on examining guitar player Nélio Rodrigues’s statement that Prelude No. 2 for Guitar (1970) by César Guerra-Peixe was “idealized” from the soundratck of the film O Diabo Mora no Sangue (1967, The Devil Dwells in the Blood), by Cecil Albery Thiré. After discussing general questions relating the score of the five Preludes for Guitar published in 1973, we compare the characteristics of Prelude No. 2 not only to the resources previously used by Guerra-Peixe in the music composed for the mentioned film but also to those used in the duos for song and guitar Nesta Manhã (This Morning); Resta, Sim, É Remover (It Will Have to Be Removed); and Mãe d’Água (1969).

Author Biography

  • Clayton Vetromilla, Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO) (Brazil)

    He was a professor at UEMG (1995-1997) and UFPel (1997/2004) and, since 2005, works at Villa-Lobos Institute, UNIRIO. He holds a Master in Music / Interpretive Practices (Guitar) from UFRJ, oriented by Professor Turíbio Santos, and Bachelor in Music (Guitar) from UFMG, in the class of Professor José Lucena Vaz. He also studied with Edelton Gloeden (1996-1997, SP) and Eduardo Isaac (1998-1999, Argentina). As a chamber musician, he worked with Quinteto Tempos and Quinteto Sescontu. As a guitar soloist, his recitals in the Festival Dilermando Reis (Guaratinguetá, SP, 2003) and in the Sarau Program of the Villa-Lobos Museum (RJ, 2001) stand out. He is currently a doctoral student at the PPGM of UNIRIO.

References

Partituras de Guerra-Peixe

GUERRA-PEIXE, César. Ponteado, para viola [de dez cordas] ou violão [(1966)]. Rio de Janeiro: Ordem dos Músicos do Brasil, 1970. (1p., 1 partitura)

______. Mãe d’água para canto e violão. Rio de Janeiro: manuscrito (DIMAS), 1969. (4p., 1 partitura)

______. Nesta Manhã para canto e violão. Rio de Janeiro: manuscrito (DIMAS), 1969. (5p. 1 partitura)

______. Prelúdio nº 1 para violão [(1969)]. Rio de Janeiro: OMB, 1970a. (2p., 1 partitura)

______. Prelúdio nº 2 para violão [(1970)]. Rio de Janeiro: OMB, 1970b. (2p., 1 partitura)

______. Prelúdio nº 3 para violão [(1970)]. Rio de Janeiro: OMB, 1970c. (2p., 1 partitura)

______. Prelúdio nº 4 para violão [(1970)]. Rio de Janeiro: OMB, 1970d. (1p., 1 partitura)

______. Prelúdios para violão. Rio de Janeiro: Arthur Napoleão (únicos distribuidores: Fermata do Brasil), 1973. NA 2109 (13p., 5 partituras)

______. Resta, sim, é remover para canto e violão. Rio de Janeiro: manuscrito (DIMAS), 1969. (3p. 1 partitura)

Textos consultados

AGUIAR, Lúcio. As mídias do Séo Maestro. In: FARIA, A.; BARROS, L.; SERRÃO, R. (org.) Guerra-Peixe: um músico brasileiro. Rio de Janeiro: Lumiar, 2007, p.129-146.

BORGES, João Pedro. O violão na obra de Francisco Mignone In: MARIZ, V. (org.). Francisco Mignone: o homem e a obra. Rio de Janeiro: FUNARTE / Editora Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 1997, p.101-105 e p.191-192.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio Eletrônico - Século XXI, versão 3.0, novembro de 1999.

FRANÇA, Eurico Nogueira. Encarte do LP Festival Villa-Lobos, 1980, II Concurso Internacional de Violão - Música Brasileira. MEC / SEAC / FUNARTE / MVL, 1981.

GUERRA-PEIXE, César. [Curriculum Vitae, 1971]. Rio de Janeiro: texto datilografado, março de 1971.

MARIZ, Vasco. História da música no Brasil. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1983.

NAVES, Santusa de Castro. O violão azul. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.

NOBRE, Marlos (debatedor). A influência africana na música do Brasil In: III CONGRESSO AFRO-BRASILEIRO. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 1985, p.89-108.

SILVA, José Paulo da. Linguagem da música. Rio de Janeiro: propriedade reservada, 1945.

TEIXEIRA, Moacyr Garcia Neto. Música contemporânea brasileira para violão. Vitória: Gráfica e Editora A1, 2000.

VERHAALEN, Marion. Camargo Guarnieri - Expressões de uma vida. São Paulo: USP/IMESP, 2001.

VETROMILLA, Clayton. Introdução à obra para violão solo de Guerra-Peixe; incluindo gravação integral e edição crítica da Suíte. Rio de Janeiro: UFRJ / Escola de Música, 2002.

______.Ponteado ou Prelúdio: considerações sobre uma obra para violão de Guerra-Peixe. Per Musi, Revista de performace musical, vol. 8, jul./dez. 2003. Belo Horizonte: Escola de Música da UFMG, p.84-93.

Published

2011-01-10

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“Guerra-Peixe: from the Soundtrack of the Film O Diabo Mora No Sangue [The Devil Dwells in the Blood] to the Prelude No 2 for Classical Guitar”. 2011. Per Musi, no. 21 (January): 1-6. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2010.45296.