Dialogues between musical acoustics and ethnomusicology
a case study of vocal styles in the samba of Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2003.55940Keywords:
samba carioca, vocal styles, ethnomusicology, musical acousticsAbstract
Following the interdisciplinary tradition of musicology, the authors review the literature on musical acoustics and voice physiology and, then, present a case study on the possibilities for the integration of approaches deriving from musical acoustics, vocal physiology, and ethnomusicology towards the development of adequate concepts and tools to be used in the analysis of vocal practices in given musical styles
References
ADLER, Guido. Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenchaft. Vierteljahrschrift für Musikwissenchaft, v. 1, p. 5-20, 1885.
AMARAL, Ulisses e PINTO, Yahn Wagner Ferreira. A voz como objeto de análise estilística: diálogos entre a acústica musical e a etnomusicologia. In: COLÓQUIO DE PESQUISA DA PÓS-GRADUAÇÃO DA ESCOLA DE MÚSICA DA UFRJ, 3, 2002, Rio de Janeiro. Anals... Rio de Janeiro: UFRJ, 2002. p. 89-93.
ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção de. Tipologia da voz no samba carioca. Tese de doutorado em fonoaudiologia. Departamento de Semiótica. PUC, São Paulo, 2001.
APEL, Willi, The Notation of Polyphonic Music, 900-1600, 5ª ed. Cambridge/Massachusetts: Mediaeval Academy of America, 1961.
ARAÚJO, Samuel. Acoustic Labor in the Timing of Everyday Life; A Critical Contribution to the History of Samba in Rio de Janeiro. Tese de doutorado (Ph.D.) em musicologia. Universidade de Illinois, Urbana-Champaign, EUA, 1992a.
__________. Descolonização e discurso: notas acerca do poder, do tempo e da noção de música. Revista Brasileira de Música, Rio de Janeiro v. 20, p. 7-15, 1992b.
__________. Trabalho acústico: uma proposta de reconceituação do objeto de estudo na etnomusicologia.
ENCONTRO ANUAL DA ANPPOM, 7, 1993, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 1993. p. 146-151.
__________. The politics of passion: The impact of bolero on Brazilian musical expressions. Yearbook fo Traditional Music v. 31, p. 42-56, 1999a. Samba, brega, trabalho acústico: uma contribuição teórica à etnomusicologia. Opus 5. São Paulo:
ANPPOM, 1999b. Disponibilidade e acesso: <http://www.musica.ufmg.br/anppom/opus>. ARAUJO, Samuel e FUKS, Leonardo. Práticas vocais no samba carioca: um diálogo entre a acústica musical e a etnomusicologia. In: MATTOS, Cláudia Neiva de; TRAVASSOS, Elizabeth; MEDEIROS, Fernanda (Orgs.). Ao encontro da palavra cantada. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2001, p. 278-287.
AZEVEDO, Luís Heitor Corrêa de. Relação de Discos Gravados em Golás. Rio de Janeiro: Universidade do Brasil, 1950.
__________. Relação de Discos Gravados no Ceará. Rio de Janeiro: Universidade do Brasil, 1953.
__________. Relação de Discos Gravados em Minas Gerais. Rio de Janeiro: Universidade do Brasil, 1956.
__________. Relação de Discos Gravados no Rio Grande do Sul. Rio de Janeiro: Universidade do Brasil, 1959.
BARKER, Andrew. Greek Musical Writings. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
BLUM, Stephen. Analysis of Musical Style, In: MYERS, Helen (Ed.). Ethnomusicology, an introduction. Nova York: Norton, 1992.
DE POLI, Giovanni; PICCIALLI, Aldo; ROADS, Curtis. Representations of Musical Signals. Cambridge: MIT Press, 1991.
ELLIS, Alexander. On the Musical Scales of Various Nations. Journal of the Society of Arts, v. 33, p. 485-527.
FUKS, Leonardo, Computer-aided musical analysis of extended vocal techniques for compositional applications. In: CONGRESSO NACIONAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO, XIX, 1999, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: EntreLugar, 1999. cap.3, p. 95-104.
HELMHOLTZ, H. von. On the sensations of tone as a physiological basis for the theory of music. Londres: Longmans, Green. Trad. ingl. Alexander Ellis, re-edição. Nova York: Dover, 1954.
LAVER, John. The phonetic description of voice quality. Cambridge e Londres: Cambridge University Press, 1980.
LOMAX, Alan. Folk song style and culture. Reimpressão. Washington, D.C.: American Association for the Advancement of Science, 1978.
RISSET, Jean-Claude. Timbre Analysis by Synthesis: Representations, Imitations, and variants for Musical Composition. In: DE POLI; PICCIALLI; ROADS. Representations of Musical Signals. Cambridge: MIT Press, 1991.p. 7-43.
SHARANGDEV, Sangeet Ratnakar. Trad. Ingl. R.K Shringy e Prem Lata Sharma. Varanasi: Motilal Banarasidas, 1978.
STEIGLITZ, Ken. A Digital Signal Processing Primer, Boston, MA: Addison-Wesley, 1996.
SUNDBERG, Johan. The science of the singing voice. DeKalb, IL.: Northern Illinois University Press, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2003 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






