Dialogues between musical acoustics and ethnomusicology

a case study of vocal styles in the samba of Rio de Janeiro

Authors

  • Samuel Araújo Federal University of Rio de Janeiro
  • Leonardo Fuks Federal University of Rio de Janeiro
  • Ulisses Amaral Federal University of Rio de Janeiro
  • Yahn Wagner Ferreira Pinto Federal University of Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2003.55940

Keywords:

samba carioca, vocal styles, ethnomusicology, musical acoustics

Abstract

Following the interdisciplinary tradition of musicology, the authors review the literature on musical acoustics and voice physiology and, then, present a case study on the possibilities for the integration of approaches deriving from musical acoustics, vocal physiology, and ethnomusicology towards the development of adequate concepts and tools to be used in the analysis of vocal practices in given musical styles

Author Biographies

  • Samuel Araújo , Federal University of Rio de Janeiro

    he holds a Ph.D. in Ethnomusicology from the University of Illinois, Urbana-Champaign (USA), and is an Assistant Professor of Ethnomusicology and Musical Folklore at the School of Music of the Federal University of Rio de Janeiro. He coordinates the Ethnomusicology Laboratory at the mentioned institution.

  • Leonardo Fuks , Federal University of Rio de Janeiro

    he holds a Ph.D. in Musical Acoustics from Karolinska Institut, Stockholm (Sweden), and is an Assistant Professor of Musical Acoustics and Voice Physiology at the School of Music of the Federal University of Rio de Janeiro.

  • Ulisses Amaral , Federal University of Rio de Janeiro

    he is a PIBIC-CNPq fellow and an undergraduate student in Conducting at the School of Music of the Federal University of Rio de Janeiro.

  • Yahn Wagner Ferreira Pinto, Federal University of Rio de Janeiro

    he is an IC-FAPERJ fellow and an undergraduate student in Composition at the School of Music of the Federal University of Rio de Janeiro.

References

ADLER, Guido. Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenchaft. Vierteljahrschrift für Musikwissenchaft, v. 1, p. 5-20, 1885.

AMARAL, Ulisses e PINTO, Yahn Wagner Ferreira. A voz como objeto de análise estilística: diálogos entre a acústica musical e a etnomusicologia. In: COLÓQUIO DE PESQUISA DA PÓS-GRADUAÇÃO DA ESCOLA DE MÚSICA DA UFRJ, 3, 2002, Rio de Janeiro. Anals... Rio de Janeiro: UFRJ, 2002. p. 89-93.

ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção de. Tipologia da voz no samba carioca. Tese de doutorado em fonoaudiologia. Departamento de Semiótica. PUC, São Paulo, 2001.

APEL, Willi, The Notation of Polyphonic Music, 900-1600, 5ª ed. Cambridge/Massachusetts: Mediaeval Academy of America, 1961.

ARAÚJO, Samuel. Acoustic Labor in the Timing of Everyday Life; A Critical Contribution to the History of Samba in Rio de Janeiro. Tese de doutorado (Ph.D.) em musicologia. Universidade de Illinois, Urbana-Champaign, EUA, 1992a.

__________. Descolonização e discurso: notas acerca do poder, do tempo e da noção de música. Revista Brasileira de Música, Rio de Janeiro v. 20, p. 7-15, 1992b.

__________. Trabalho acústico: uma proposta de reconceituação do objeto de estudo na etnomusicologia.

ENCONTRO ANUAL DA ANPPOM, 7, 1993, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 1993. p. 146-151.

__________. The politics of passion: The impact of bolero on Brazilian musical expressions. Yearbook fo Traditional Music v. 31, p. 42-56, 1999a. Samba, brega, trabalho acústico: uma contribuição teórica à etnomusicologia. Opus 5. São Paulo:

ANPPOM, 1999b. Disponibilidade e acesso: <http://www.musica.ufmg.br/anppom/opus>. ARAUJO, Samuel e FUKS, Leonardo. Práticas vocais no samba carioca: um diálogo entre a acústica musical e a etnomusicologia. In: MATTOS, Cláudia Neiva de; TRAVASSOS, Elizabeth; MEDEIROS, Fernanda (Orgs.). Ao encontro da palavra cantada. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2001, p. 278-287.

AZEVEDO, Luís Heitor Corrêa de. Relação de Discos Gravados em Golás. Rio de Janeiro: Universidade do Brasil, 1950.

__________. Relação de Discos Gravados no Ceará. Rio de Janeiro: Universidade do Brasil, 1953.

__________. Relação de Discos Gravados em Minas Gerais. Rio de Janeiro: Universidade do Brasil, 1956.

__________. Relação de Discos Gravados no Rio Grande do Sul. Rio de Janeiro: Universidade do Brasil, 1959.

BARKER, Andrew. Greek Musical Writings. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

BLUM, Stephen. Analysis of Musical Style, In: MYERS, Helen (Ed.). Ethnomusicology, an introduction. Nova York: Norton, 1992.

DE POLI, Giovanni; PICCIALLI, Aldo; ROADS, Curtis. Representations of Musical Signals. Cambridge: MIT Press, 1991.

ELLIS, Alexander. On the Musical Scales of Various Nations. Journal of the Society of Arts, v. 33, p. 485-527.

FUKS, Leonardo, Computer-aided musical analysis of extended vocal techniques for compositional applications. In: CONGRESSO NACIONAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO, XIX, 1999, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: EntreLugar, 1999. cap.3, p. 95-104.

HELMHOLTZ, H. von. On the sensations of tone as a physiological basis for the theory of music. Londres: Longmans, Green. Trad. ingl. Alexander Ellis, re-edição. Nova York: Dover, 1954.

LAVER, John. The phonetic description of voice quality. Cambridge e Londres: Cambridge University Press, 1980.

LOMAX, Alan. Folk song style and culture. Reimpressão. Washington, D.C.: American Association for the Advancement of Science, 1978.

RISSET, Jean-Claude. Timbre Analysis by Synthesis: Representations, Imitations, and variants for Musical Composition. In: DE POLI; PICCIALLI; ROADS. Representations of Musical Signals. Cambridge: MIT Press, 1991.p. 7-43.

SHARANGDEV, Sangeet Ratnakar. Trad. Ingl. R.K Shringy e Prem Lata Sharma. Varanasi: Motilal Banarasidas, 1978.

STEIGLITZ, Ken. A Digital Signal Processing Primer, Boston, MA: Addison-Wesley, 1996.

SUNDBERG, Johan. The science of the singing voice. DeKalb, IL.: Northern Illinois University Press, 1987.

Published

2003-01-01

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“Dialogues Between Musical Acoustics and Ethnomusicology: a Case Study of Vocal Styles in the Samba of Rio De Janeiro”. 2003. Per Musi, no. 07 (January): 52-67. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2003.55940.