Composing the Brazilian “National Colour”

aesthetic and cultural conciliations in César Guerra-Peixe’s dodecaphonic music

Authors

  • Ana Cláudia de Assis Federal University of Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2007.55080

Keywords:

Guerra-Peixe, dodecaphonic music, rhythm, aesthetic and cultural conciliations

Abstract

When, in 1944, Brazilian composer César Guerra-Peixe joined the Música Viva movement and adhered to dodecaphonism, he was taking on the role of an aesthetically antinational composer, thus breaking with a nationalist tradition founded in the second half of the twentieth-century which continued till the early 1950s. To break with that tradition entailed to propose new musical-aesthetic values to a Brazilian audience used to the nationalistic tuning, the consonances of traditional European music and the rhythms of popular music. In search of such values, Guerra-Peixe launched his “national colour” project, conciliating elements from atonal-serial-dodecaphonic language with elements from traditional tonal music, and from Brazilian urban popular music in particular. Rhythm ranks high among the musical elements privileged by the composer in his aesthetic experiences. Herein I present some strategies developed by Guerra-Peixe in order to furnish his dodecaphonic works with the “national colour” as well as the aesthetic and cultural motivations that have led to those strategies.

Author Biography

  • Ana Cláudia de Assis, Federal University of Minas Gerais

    Ana Cláudia de Assis holds a PhD in History from the Federal University of Minas Gerais and is an Assistant Professor at the School of Music (UFMG). As a pianist, she is dedicated to contemporary Brazilian repertoire, being responsible for the premieres of works by Almeida Prado, Guerra-Peixe, and Eunice Katunda, among others. Her research projects, focused on Brazilian musical production, seek to reconcile musicological practice with interpretative practice. She currently is a member of the Grupo Instrumental Oficina Música Viva, founded in 2006.

References

ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a música brasileira. 3.ed. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1972.

ASSIS, Ana Cláudia. Os Doze Sons e a Cor Nacional: Conciliações estéticas e culturais na produção musical de César GuerraPeixe (1944-1954). 2006. 268f. Tese (Doutorado em História) – Departamento de História, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.

BOLETIM LATINO-AMERICANO DE MÙSICA. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, Tomo VI, abril, 1946. 606p.

BOSI, A. O Tempo e os Tempos. In NOVAES, A. (org.) Tempo e História. p.19-32. São Paulo: Cia. das Letras, 1992.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembranças de Velhos. São Paulo: TA Queiroz, 1979.

CASTORIADIS, Cornelius. A lógica conjuntista ou identitária. In As Encruzilhadas do Labirinto 1. Tradução de Carmem Sylvia Guedes e Rosa Maria Boaventura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987(a). vol. I, seção II, p.217-226.

FARIA Jr., Antônio Guerreiro de. Guerra-Peixe e as idéias de Mário de Andrade: uma revelação. Debates Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música. CLA/UNI-RIO, n.2, p.63-72, junho, 1998.

FERRAZ, Silvio. Música e Repetição: a diferença na composição contemporânea. São Paulo: Educ: FAPESP, 1998.

GUERRA-PEIXE, César. Aspectos da Música Popular. Revista Música Viva. Rio de Janeiro, n.12, p. 01-09, janeiro, 1947.

GUERRA-PEIXE, César. Curriculum Vitae. Belo Horizonte: Biblioteca da Escola de Música da UFMG, 1971, I. 5 f. Texto datilografado.

GUERRA-PEIXE, César. Curriculum Vitae - Catálogo de obras. Belo Horizonte: Biblioteca da Escola de Música da UFMG, 1971, VI. 21 f. Texto datilografado.

GUERRA-PEIXE, César. Curriculum Vitae – Principais traços evolutivos da produção musical. Belo Horizonte: Biblioteca da Escola de Música da UFMG, 1971, V. 12 f. Texto datilografado.

GUERRA-PEIXE, César e LANGE, Francisco Curt. Correspondência (1946-1985). Acervo Curt Lange, Biblioteca Universitária da UFMG: Série Correspondências.176f.

GUERRA-PEIXE, César. Que ismo é esse, Koellreutter? Fundamentos. São Paulo, n.31, p.33-35, jan., 1953.

GUERRA-PEIXE, César. Relação Cronológica de Composições, desde 1944. Belo Horizonte: Biblioteca da Escola de Música da UFMG, 1993, 51f. Texto manuscrito.

KATER Carlos. Música Viva e H.J.Koellreutter: movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Atravez/Musa, 2001a.

KATER Carlos. Eunice Katunda: musicista brasileira. São Paulo: Annablume, Fapesp, 2001b.

KRIEGER, Edino. Rio de Janeiro, 20 de fevereiro de 1989. 2 fitas cassete (60 min.). Entrevista concedida a Carlos Kater.

MAGNANI, Sérgio. Expressão e Comunicação na Linguagem da Música. Belo Horizonte: UFMG, 1989.

REIS, José Carlos. Nouvelle Histoire e Tempo Histórico: A Contribuição de Febvre, Bloch e Braudel. São Paulo: Ática, 1994.

RICOEUR, Paul. Temps et Récit. Paris: Seuil, 1985.

ROSA, Robervaldo Linhares. Obras dodecafônicas para piano de compositores do Grupo Música Viva: H.J. Koellreutter, Cláudio Santoro, César Guerra-Peixe e Edino Krieger – uma proposta interpretativa. 2001. 113 f. Dissertação (Mestrado em Música Brasileira, Práticas Interpretativas), Instituto de Letras e Artes da Universidade do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2001.

SEINCMAN, Eduardo. Do Tempo Musical. São Paulo: Via Lettera: FAPESP, 2001.

WEBERN, Anton. O Caminho para a música nova. Tradução, introdução e notas de Carlos Kater. São Paulo: Novas Metas, 1984.

WISNIK, José Miguel. O Modernismo e a música. Sete Ensaios sobre o modernismo. p.29-38. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1983.

Published

2007-07-01

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“Composing the Brazilian ‘National Colour’: Aesthetic and Cultural Conciliations in César Guerra-Peixe’s Dodecaphonic Music ”. 2007. Per Musi, no. 16 (July): 33-41. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2007.55080.