Speaking the unspeakable?

remarks on the assessment of instrumental performance of undergraduate music students

Authors

  • Cecília Cavalieri França Federal University of Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2004.55645

Keywords:

undergraduate musical assessment, musical development, Spiral Theory

Abstract

This article presents the results of extended research on the performance of candidates and undergraduate piano students at Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil. We analysed the association between the formal assessment and the students’ performance within the perspective of the Cognitive Psychology of Music. Results showed that those approved in the exam presented a musical quality compatible with the Speculative level of SWANWICK and TILLMAN’s (1986) Spiral Model. The longitudinal study with undergraduate students found no patterns of musical development, revealing that they presented a symmetrical level of musical understanding over two and a half years. Results make the point of the necessity of explanation of assessment criteria, what, we believe, can add legitimacy to the educational transaction as well as to optimise students’ musical development.

Author Biography

  • Cecília Cavalieri França, Federal University of Minas Gerais

    Cecília Cavalieri França holds a PhD in Music Education from the University of London (1998) and is an Assistant Professor at the School of Music at UFMG. She coordinates the Research Group "Teaching and Evaluation Processes in Composition, Appreciation, and Musical Performance," a topic on which she has published several articles. She is the author of the work Poemas Musicais - ondas, meninas, estrelas e bichos (2003) and co-author of Jogos Pedagógicos para Educação Musical (UFMG Press, in press).

References

ANDRADE, Margareth A. Avaliação do canto coral: critérios e funções. In: HENTSCHKE e SOUZA. (Orgs.). Avaliação em Música: reflexões e práticas. São Paulo: Editora Moderna, 2003, p.76-90.

BEINEKE, Viviane. A composição em sala de aula: como ouvir as músicas que as crianças fazem? In: HENTSCHKE e SOUZA. (Orgs.). Avaliação em Música: reflexões e práticas. São Paulo: Editora Moderna, 2003, p.91-105.

BOZZETTO, Adriana. Sistemas de avaliação presentes na prática do professor particular de piano. In: HENTSCHKE e SOUZA. (Orgs.). Avaliação em Música: reflexões e práticas. São Paulo: Editora Moderna, 2003, p.51-63.

CARVALHO, Isamara Alves. Bancas avaliadoras no processo ensino-aprendizagem da educação musical instrumental infantil. Anais do XI Encontro Anual da ABEM, 2002, s.p.

COOLICAN, Hugh. Research Methods and Statistics in Psychology. London: Hodder & Stoughton, 1994.

DEL BEN, Luciana. Avaliação da aprendizagem musical dos alunos: reflexões a partir das concepções de três professoras de música do ensino fundamental. In: HENTSCHKE e SOUZA (orgs.). Avaliação em Música: reflexões e práticas. São Paulo: Editora Moderna, 2003, p.29-40.

_______________. A utilização do Modelo Espiral de Desenvolvimento Musical como critério de avaliação da apreciação musical em um contexto educacional brasileiro. Em Pauta, n.12/13, 1997, p.35-54.

FERNANDES, José Nunes. O desenvolvimento musical de alunos de escolas regulares públicas da cidade do Rio de Janeiro e as implicações com a didática. Cadernos de Colóquio, 2000, p.54-67.

FRANÇA, Cecília Cavalieri. Engajando-se na conversação: considerações sobre a técnica e a compreensão musical. Revista da ABEM, n.6, 2001a, p.35-40.

_______________. Possibilidades de aplicação do Modelo Espiral como critério de avaliação no vestibular da Escola de Música da UFMG. Opus, v.7, 2001b, www.musica.ufmg.br/anppom/opus.

_______________. ‘Novidade e profecia’ na educação musical: a validade pedagógica, psicológica e artística das composições dos alunos. Anais do XIII Encontro Nacional da ANPPOM, v.1, 2001c, p.106-112.

_______________. Performance instrumental e educação musical: a relação entre a compreensão musical e a técnica. Per Musi, v.1, 2000, p.52-62.

FRANÇA SILVA, M. Cecília C. Composing, performing and audience-listening as symmetrical indicators of musical understanding. Tese de Doutorado, PhD, University of London Institute of Education, 1998.

HARGREAVES, David. The Developmental Psychology of Music. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

HARGREAVES e ZIMMERMAN. Developmental theories of music learning. In: COLWELL, Richard (Org.) Handbook of Research on Music Teaching and Learning: a project of the Music Educators National Conference. New York: Schirmer Books, 1992, p.377-391.

HENTSCHKE, Liane. Analogia entre o desenvolvimento musical e o desenvolvimento do jogo: uma análise crítica. Em Pauta, n. 12/13, 1997, p. 17-34.

HENTSCHKE, Liane e SOUZA, Jusamara. (Orgs.). Avaliação em Música: reflexões e práticas. São Paulo: Editora Moderna, 2003.

HUNTER, Desmond e RUSS, Michael. Peer assessment in performance studies. British Journal of Music Education, v.13, n.1, 1996, p.67-78.

JOHNSON, Peter. Performance as Experience: the problem of assessment criteria. British Journal of Music Education, v.14, n.3, 1997, p.271-282.

LAVILLE E DIONNE. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Editora UFMG, 1999.

LANGER, Susanne. Philosophy in a new key: a study in the symbolism of reason, rite, and art. London: Harvard University Press, 1942.

MARQUES, Eduardo F. Luedy. Avaliação em música: considerações para as práticas interpretativas. www.urucungo.com.br/luedy/luedy1.htm.

SAMPAIO, Ivan B. M. Estatística aplicada à experimentação animal. Belo horizonte: Fundação de Ensino e Pesquisa em Medicina Veterinária, 2002.

SANTOS, Cynthia G.A. Avaliação da execução musical: a concepção teórico-prática dos professores de piano. In:HENTSCHKE e SOUZA. (Orgs.). Avaliação em Música: reflexões e práticas. São Paulo: Editora Moderna, 2003, p.41-50.

SANTOS, Cynthia, HENTSCHKE, Liane e FIALKOW, Ney. Avaliação da execução musical: relações entre as concepções e práticas adotadas por professores de piano. Revista da ABEM, n.5, 2000, p.21-29.

SLOBODA, John. The musical mind: cognitive psychology of music. Oxford: Clarendon Press, 1985.

STAVRIDES, Michael. The interaction of audience-listening and composing: a study in Cyprus Schools. Tese de Doutorado, PhD, University of London Institute of Education, 1995.

SWANWICK, Keith. Musical Knowledge: Intuition, Analysis and Music Education. London: Routledge, 1994.

_______________. Music, mind and education. London: Routledge, 1988.

SWANWICK, Keith e TILLMAN, June. The sequence of musical development: a study of children’s composition. British Journal of Music Education, v.3, n.3, 1986, p.305-339.

TOURINHO, Cristina. Avaliação em performance: critérios expressos por uma amostra de professores. Anais do XIII Encontro Nacional da ANPPOM, v.1, 2001, p.131-136.

TOURINHO, Cristina e OLIVEIRA, Alda. Avaliação da performance musical. In: HENTSCHKE e SOUZA. (Orgs.). Avaliação em Música: reflexões e práticas. São Paulo: Editora Moderna, 2003, p.13-28.

Published

2004-07-01

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“Speaking the Unspeakable? Remarks on the Assessment of Instrumental Performance of Undergraduate Music Students”. 2004. Per Musi, no. 10 (July): 31-48. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2004.55645.