Paulo Freire in Science Education: Trends and Articulations between Scientific Literacy and the STSE Movement

Autores

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u549575

Palavras-chave:

Science Education, Dialogic Action, Libertarian Pedagogy

Resumo

This work aims to articulate Paulo Freire’s studies and the field of science education. We focus on the scientific literacy (SL) perspective and on the mediations on Science, Technology, Society, and Environment (STS/STSE) Education. In his work, the roles of literacy and dialogue are a key to understanding both the common grounds and tensions with scientific literacy and STS/STSE. We recognize that Freire is present in the foundations of STS/STSE studies, however there is still a distance between this body of work and SL in Brazil, especially in its deeper social senses. This is a significant theoretical and practical challenge, as it is necessary to emphasize socio-political assumptions on science education in view of the unfavorable scenario for Brazilian education in its entirety.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Aikenhead, G. S. (1985). Collective decision making in the social context of science. Science Education, 69(4), 453–475. https://doi.org/10.1002/sce.3730690403

Albe, V., & Pedretti, E. (2013). Introduction to the special issue on courting controversy: socioscientific issues and school science and technology. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 13(4), 303–312. https://doi.org/10.1080/14926156.2013.847219

Alsop, S., Bencze, L. (2014). Activism! Toward a More Radical Science and Technology Education. In J. Bencze, & S. Alsop (Eds.), Activist Science and Technology Education: Cultural Studies of Science Education (pp. 1–19). Springer, Dordrecht.

Auler, D., Dalmolin, A. M. T., & Dos Santos, F. V. (2009). Abordagem temática: natureza dos temas em Freire e no enfoque CTS. Alexandria: revista de educação em ciência e tecnologia, 2(1), 67–84. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37915

Auler, D., & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científico-tecnológica para quê?. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 3(1), 122–134. https://doi.org/10.1590/1983-21172001030203

Auler, D., & Delizoicov, D. (2015). Investigação de temas CTS no contexto do pensamento latino-americano. Linhas Críticas, 21(45), 275–296. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4525

Barcellos, M. (2020). Ciência não autoritária em tempos de pós-verdade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(3), 1496–1525. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1496

Brulon, B. (2020). Descolonizar o pensamento museológico: reintegrando a matéria para re-pensar os museus. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, 28. https://doi.org/10.1590/1982-02672020v28e1

Bucchi, M., & Trench, B. (2014). Science communication research: themes and challenges. In M. Bucchi, & B. Trench (Eds.), Routledge Handbook of Public Communication of Science and Technology. Routledge.

Bybee, R. (2016). Scientific literacy. In R. Gunstone (Ed.), Encyclopedia of science education (pp. 944–946). Springer.

Cassiani, S., & Marin, Y. O. (2020). Outras respostas para uma velha pergunta: por que e para que ensinar biologia?. Revista Perspectivas Educativas, 10(1), 17–46. http://revistas.ut.edu.co/index.php/perspectivasedu/article/view/2288

Chalhoub, S. (1996). Cidade Febril: Cortiços e epidemias na corte imperial. Companhia das Letras.

Chassot, A. (2003). Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, (22), 89–100. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009

Costa, E. M., & Lorenzetti, L. (2020). A promoção da alfabetização científica nos anos finais do ensino fundamental por meio de uma sequência didática sobre crustáceos. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 3(1), 11–47. https://doi.org/10.5335/rbecm.v3i1.10006

Colciencias (2020). Estrategia nacional de apropiación social de la ciencia, la tecnología y la innovaciíon. http://repositorio.colciencias.gov.co/handle/11146/612

Dal Pian, M. C. (1990). The characterization of communal knowledge: case studies in knowledge relevant to science and schooling [Tese de Doutorado]. University of London, Londres, Reino Unido.

Dagnino, R. (2008). As trajetórias dos estudos sobre ciência, tecnologia e sociedade e da política científica e tecnológica na Ibero-América. Alexandria: revista de educação em ciência e tecnologia, 1(2), 03–36. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37483

Deboer, G. E. (2000). Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research in Science Teaching, 37(6), 582-601. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200008)37:6%3C582::AID-TEA5%3E3.0.CO;2-L

Delicado, A. (2009). Scientific controversies in museums: notes from a semi-peripheral country. Public Understanding of Science, 18(6), 759–767.

Delizoicov, D. (1991). Conhecimento, tensões e transições (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo). Repositório Institucional da UFSC. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/75757

Delizoicov, D., & Angotti, J. A. (1991). Metodologia do Ensino de Ciências. Cortez.

Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. C. A. (2007). Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. Cortez.

Demo, P. (1985). Introdução à metodologia da ciência. Atlas.

Demo, P. (2000). Metodologia do conhecimento científico. Atlas.

Dias, G. F. (1991). Os quinze anos da educação ambiental no Brasil. Em Aberto, 49(10). http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/1706

Dickmann, I. (2015). Formação de educadores ambientais: contribuições de Paulo Freire (Tese de Doutorado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná). AcervoDigital da UFPR. http://hdl.handle.net/1884/40272

Freire, P. (1981). Ação cultural para a liberdade. Paz e Terra.

Freire, P. (1989). A importância do Ato de Ler: em três artigos que se complementam. Cortez.

Freire, P. (2013). Pedagogia da Autonomia. Paz e Terra.

Freire, P. (2018). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

Freire, P., & Shor, I. (2008). Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Paz e Terra.

Habig, B., Gupta, P., Levine, B., & Adams, J. (2020). An Informal Science Education Program’s Impact on STEM Major and STEM Career Outcomes. Science Education, (50), 1051–1074. https://doi.org/10.1007/s11165-018-9722-y

Hodson, D. (2013). Don’t be nervous, don’t be flustered, don’t be scared. Be prepared. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 13(4), 313–331. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14926156.2013.845327

Hurd, P. D. (1998). Scientific literacy: New minds for a changing world. Science Education, 82(3), 407–416. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199806)82:3%3C407::AID-SCE6%3E3.0.CO;2-G

Kauano, R. V. (2019). Catar coral-sol: as potencialidades do manejo de espécies invasoras enquanto promotor de processos de aprendizagem situada e práxis (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/T.81.2019.tde-09122019-174636

Klein, S. G., Saul, T. S., Marques, S. G., Paniz, C. M., & Muenchen, C. (2020). Abordagem Temática na Educação Básica: um olhar para as diferentes modalidades nas aulas de ciências da natureza. Revista Ciências & Ideias, 11(2), 139–164. http://dx.doi.org/10.22407/2176-1477/2020.v11i2.1208

Krasichilk, M. (1987). O professor e o currículo das ciências. EPU.

Marandino, M., Pugliese, A., Monaco, L. M., Milan, B., & Scalfi, G. (2020). Práticas educativas e formação de públicos de museus: relações entre ciência, sociedade e temas controversos. FEUSP. http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/559

Marandino, M., Norberto Rocha, J., Cerat, T. M., Scalfi, G., De Oliveira, D., & Fernandes, M. L. (2018). Ferramenta teórico-metodológica para o estudo dos processos de alfabetização científica em ações de educação não formal e comunicação pública da ciência: resultados e discussões. Journal of Science Communication, América Latina, 1(1). https://doi.org/10.22323/3.01010203

Marandino, M. (1994). O Ensino de Ciências e a Perspectiva da Didática Crítica [Dissertação de Mestrado]. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio De Janeiro, Rio de Janeiro.

Martins, I. (2007). Contributions from critical perspectives on language and literacy to the conceptualisation of scientific literacy. Promoting Scientific Literacy: Science Education Research in Transaction, 56. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:40649/FULLTEXT01.pdf

Meyer, D., & El-Hani, C. (2019). Num mundo sem fatos, corremos riscos. https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=2755323

Oliveira, M. C. D., & Linsingen, I. V. (2019). Reflexões acerca da educação CTS Latino-Americana a partir das discussões do grupo de pesquisa Dicite da UFSC. In S. Cassiani, & I. Linsingen (Org.), Resistir, (re)existir e (re)inventar a educação científica e tecnológica. UFSC/CED/NUP.

Paniz, C. M., Centa, F. G, Araújo, L. B., & Muenchen, C. (2018). Os “três momentos pedagógicos” como estruturantes de Currículos: o estudo da realidade e os temas geradores na educação em ciências. Reflexão e Ação, 26(2), 249–266. https://doi.org/10.17058/rea.v26i2.8945

Pedretti, E. (2002). T. Kuhn meets T. Rex: critical conversations and new directions in science centres and science museums. Studies in Science Education, 37(1), 1–41. https://doi.org/10.1080/03057260208560176

Pedretti, E., & Nazir, J. (2011). Currents in STSE education: Mapping a complex field, 40 years on. Science Education, 95(4), 601–626. https://doi.org/10.1002/sce.20435

Pernambuco, M. M. C. A., & Hamburguer, E. W. (1981). Ensino de ciências a partir dos problemas da comunidade (Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/D.81.1981.tde-13042022-092029

Pernambuco, M. M. C. A., & Menezes, L. C. (1994). Educação e escola como movimento - do ensino de ciências a transformação da escola pública [Tese de Doutorado]. Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo.

Roberts, D. A. (2007). ‘Scientific literacy/science literacy’. In S. K. Abell, N. G. Lederman, & N. J. Mahwah (Eds.), Handbook of research in science education. Lawrence Erlbaum Associates.

Rosa, S. E., & Auler, D. (2016). Não Neutralidade da Ciência-Tecnologia: Problematizando Silenciamentos em Práticas Educativas CTS. Alexandria — Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(2), 203-231. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p203

Rosa, S. E. da, & Strieder, R. B. (2021). Perspectivas para a Constituição de uma Cultura de Participação em Temas Sociais de Ciência-Tecnologia. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 21(u), e29619, 1–27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u831857

Santos, R. A., & Auler, D. (2019). Práticas educativas CTS: busca de uma participação social para além da avaliação de impactos da Ciência-Tecnologia na Sociedade. Ciência & Educação (Bauru), 25(2), 485–503. https://doi.org/10.1590/1516-731320190020013

Santos, W. L. P. (2007). Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, 12(36), 474–492. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000300007

Santos, W. L. P. (2008a). Educação científica humanística em uma perspectiva freireana resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria — Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 1(1), 109–131. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37426

Santos, W. L. P. (2008b). Scientific literacy: A Freirean perspective as a radical view of humanistic science education. Science Education, 93(2), 361–382. https://doi.org/10.1002/sce.20301

Santos, W. L. P., & Mortimer, E. F. (2001). Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação (Bauru), 7(1), 95–111. https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000100007

Sasseron, L. H., & Carvalho, A. M. P. (2008). Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, 13(3), 333–352. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/445

Sasseron, L. H., & Carvalho, A. M. P. (2011). Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência & Educação (Bauru), 17(1), 97–114. https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000100007

Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 17(esp.), 49–67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04

Scalfi, G. A., Iszlaji, C., & Marandino, M. (2020). A formação de professores na perspectiva CTSA por meio de atividades nos museus de ciências. Indagatio Didactica, 12(4), 73–90. https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21676

Selles, S. E., & Ferreira, M. S. (2005). Disciplina escolar biologia: entre a retórica unificadora e as questões sociais. In M. Marandino, S. E. Selles, M. S. Ferreira, A. C. R. Amorin (Org.), Ensino de biologia: conhecimentos e valores em disputa. EDUFF.

Solino, A. P., & Gehlen, S. T. (2014). Abordagem temática freireana e o ensino de ciências por investigação: possíveis relações epistemológicas e pedagógicas. Investigações em Ensino de Ciências, 19(1), 141–162. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/100

Teixeira, P. M. M. (2009). Problematizando as concepções dos professores de biologia sobre a questão da cidadania. Práxis Educacional, 5(6), 107–128. https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/591

Watanabe, G. (2019). Educação Científica freireana na escola. Livraria da Física.

Valla, D. F., & Ferreira, M. S. (2012). Currículo de Ciências: investigando ações e retóricas do CECIGUA nos anos de 1960/70. In R. M. Borges, A. L. Imhoff, & G. B. Barcellos (Org.), Educação e Cultura Científica e Tecnológica: Centros e Museus de Ciências no Brasil. EDPUCRS.

Valladares, L. (2021). Scientific literacy and social transformation. Science & Education, 30(3), 557–587. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2

Vilches, A., Pérez, D., & Praia, J. (2011). De CTS a CTSA: educação por um futuro sustentável. In W. L. P. Santos, & D. Auler (Orgs.), CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisas. Editora Universidade de Brasília.

Downloads

Publicado

2022-05-26

Como Citar

Kauano, R. V., & Marandino, M. (2022). Paulo Freire in Science Education: Trends and Articulations between Scientific Literacy and the STSE Movement. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, e39903, 1–27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u549575

Edição

Seção

Artigos