20 Years of History: What do Teachers Say About the Implementation of Transversality in Science Education?
DOI:
https://doi.org/10.28976/10.28976/1984-2686rbpec2025u3152Keywords:
transdisciplinarity, Science Teaching, transversal educationAbstract
This research aimed to understand how the speeches of teachers, who work in High School, in the area currently called Natural Sciences and their Technologies, are configured regarding the implementation of Transversal Themes, considering the 20 years of validity of the National Curricular Parameters. In view of this, we developed research with a qualitative approach and were anchored in the theoretical-methodological assumptions of French Discourse Analysis. The corpus of analysis was constituted through the application of an online research instrument to teachers from the Tocantins state network who worked, in subjects in the area, in High School in any period between 1998 and 2020. Regarding the concept of Transdisciplinarity, the teachers’ speeches revealed meanings that refer to cooperation/dialogue/interaction between different areas of knowledge/disciplines in approaching content/themes. The analysis of the concept of Transversally, in turn, shows that the statements express meanings of connection/integration and the need for contextualization and approach to everyday issues. We evidence, on the one hand, that teaching discourses converge with the meanings found in official documents from the 1990s onwards, which assume citizenship as the guiding axis of education and highlight social issues as fundamental themes in the process of curricular organization. Such meanings, on the other hand, are based on the centrality of curricular content, while social themes, although seen as important, are understood as supporting elements and not integrating axes of the different areas.
Downloads
References
Araújo, U. F. (1999). A origem dos Temas Transversais na educação. In M. D. Busquets, M. Cainzos, T. Fernández, A. Leal, M. Moreno, & G. Sastre (Orgs), Temas Transversais em Educação: bases para uma formação integral (pp. 9—17). Ática.
Araújo, U. F. (2014). Temas transversais, pedagogia de projetos e as mudanças na educação. Summus.
Azambuja, C. R., Pandolfo, K. C. M., Machado, R. R., Santos, D. L. & Schetinger, M. R. C. (2016). Percepções de acadêmicos de educação física do sul do Brasil sobre o tema transversal saúde. Arch Health Invest, 5(4), 201–207. https://doi.org/10.21270/archi.v5i4.1332
Benites, L. B., Feiffer, A. H. S. & Dinardi, A. J. (2018). Concepções de meio ambiente e de educação ambiental de um grupo de professores da educação básica e a influência destas nos projetos ambientais desenvolvidos. REMEA, 1, 281–294. https://doi.org/10.14295/remea.v0i1.8579
Busquets, M. D., Cainzos, M., Fernández, T., Leal, A., Moreno, M., & Sastre, G. Temas Transversais em Educação: Bases para uma formação integral. Ática.
Cachapuz, A., Praia, J., & Jorge, M. (2004). Da educação em ciências às orientações para o ensino das ciências: Um repensar epistemológico. Ciência & Educação, 10(3), 363–381. https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000300005
Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2013). IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de conteúdo textual. Temas Psicológicos, 21(2), 513–518. https://doi.org/10.9788/TP2013.2-16
Chassot, A. (2000). Alfabetização científica: Questões e desafios para a educação. Unijuí.
Creswell, J. W. (2014). Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: Escolhendo entre cinco abordagens. Penso.
Goulart, A. S., Costa, M. T., Benites, L. B., Castro, L. R. B., Pessano, E. F. C., & Folmer, V. (2020). Breve perspectiva de licenciandos sobre Temas Transversais: Meio ambiente, Saúde e Sexualidade. Research, Society and Development, 9(8), 1–16. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5337
Inoue, A. A., Migliori, R. F., & D’Ambrósio, U. (1999). Temas transversais e educação em valores humanos. Peirópolis.
Krasilchik, M., & Marandino, M. (2007). Ensino de ciências e cidadania. Moderna.
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. https://legis.senado.leg.br/norma/551270
Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999 (1999). Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm
Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009 (2009). Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica, e dá outras providências. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11947.htm
Lorenzetti, L., & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização Científica no contexto das séries iniciais. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 3(1), 45–61. https://doi.org/10.1590/1983-21172001030104
Marques, A. C. T. L., & Marandino, M. (2018). Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis. Educação e Pesquisa, 44, e170831. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201712170831
Ministério da Educação. (1997). Parâmetros curriculares nacionais: Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. MEC.
Ministério da Educação. (1998). Parâmetros curriculares nacionais. Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. MEC.
Ministério da Educação. (1999). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. MEC.
Ministério da Educação. (2002). PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. MEC.
Ministério da Educação. (2006). Orientações curriculares para o ensino médio. MEC.
Ministério da Educação. (2012a). Resolução nº 1, de 30 de maio de 2012. Estabelece Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp001_12.pdf
Ministério da Educação. (2012b). Resolução nº 2, de 30 de janeiro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica http://pactoensinomedio.mec.gov.br/images/pdf/resolucao_ceb_002_30012012.pdf
Ministério da Educação. (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. MEC.
Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Ministério da Saúde. (2016). Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Conselho Nacional de Saúde. https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucoes/2016/resolucao-no-510.pdf/view
Moreno, M. (1999). Temas Transversais: um ensino voltado para o futuro. In M. D. Busquets, M. Cainzos, T. Fernández, A. Leal, M. Moreno, & G. Sastre (Orgs), Temas Transversais em Educação: Bases para uma formação integral (pp. 19–59). Ática.
Morin, E. (2007). Introdução ao pensamento complexo. Sulina.
Morin, E. (2003). A cabeça bem-feita: Repensar a reforma, reformar o pensamento. Bertrand Brasil.
Morin, E. (2000). Os sete saberes necessários à educação do futuro. Cortez.
Mundim, J. V., & Santos, W. L. P. (2012). Ensino de ciências no ensino fundamental por meio de temas sociocientíficos: análise de uma prática pedagógica com vista à superação do ensino disciplinar. Ciência & Educação, 18(4), 787–802. https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000400004
Nicolescu, B. (1999). O manifesto da transdisciplinaridade. Triom.
Orlandi, E. P. (2000). Análise de discurso: Princípios e procedimentos. Pontes.
Sasseron, L. H., & de Carvalho, A. M. P. (2016). Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, 16(1), 59–77. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/246
Silva, M. B., & Sasseron, L. H. (2021). Alfabetização científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 23, e34674. https://doi.org/10.1590/1983-21172021230129
Sommerman, A. (2014). Alguns eventos e documentos de referência no campo da transdisciplinaridade. In A. Santos, & A. Sommerman (Orgs), Ensino disciplinar e transdisciplinar: Uma coexistência necessária (pp. 19–65). Wak Editora.
Souza, S. A. F. (2014). Análise de discurso: Procedimentos metodológicos. Census.
Suanno, M. V. R. (2014). Prefácio. In A. Santos, & A. Sommerman (Orgs), Ensino disciplinar e transdisciplinar: Uma coexistência necessária (pp. 13–16). Wak Editora.
Yus, R. (1998). Temas Transversais: Em busca de uma nova escola. Artmed.
Zarth, S. M. (2013). Temas transversais no Ensino Fundamental: Educação para a saúde e orientação sexual (Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul). Repositório Institucional da PUCRS. http://hdl.handle.net/10923/2871
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Adriana Santos Carvalho, Aline Andréia Nicolli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.
