Theoretical and Epistemological Analysis of Games for Teaching Chemistry Published in Scientific Journals
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u747774Keywords:
games in chemistry teaching, teaching and learning theories, scientific journalsAbstract
In recent years there has been a considerable increase in the number of publications involving the application of games for teaching Chemistry. However, such publications are not necessarily accompanied by adequate theoretical frameworks or, when used, are not directly related to teaching and learning issues. Thus, we intend to analyze a series of scientific articles from various journals between the years 2000 to 2016 in order to reveal the use of theoretical references of teaching and learning, and, from this analysis, to verify how games have been structured, in relation not only to the adopted references, but also to the students' learning. The results point to the need to discuss the role of gaming as a teaching and learning methodology, since the use of epistemological references is still very incipient, and few theoretical concepts are explored by the researchers. The vast majority of games use the epistemological references as a learning methodology, since such conceptions are listed with the purpose of confirming the concepts worked in the lectures, which has not contributed to the students' learning.
Downloads
References
Aguiar Jr., O. (1999). As três formas da equilibração: análise do material didático de um curso de eletricidade básica. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 16(1), 72–91.
Benedetti Filho, E., Fiorucci, A. R., Benedetti, L. P. S., & Craveiro, J. A. (2009). Palavras cruzadas como recurso didático no ensino de teoria atômica. Química Nova na Escola, 31(2), 88–95.
Castro, D. L. de, Dionízio, T. P., & Silva, I. G. (2015). Na trilha dos Elementos Químicos: o Ensino de Química através de uma atividade lúdica. Revista Brasileira de Ensino de Química. 10(1), 46–58.
Cavalcanti, E. L. D., & Soares, M. H. F. B. (2009). O uso do jogo de roles (roleplaying game) como estratégia de discussão e avaliação do conhecimento químico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(1), 255–282.
Cleophas, M. das G., Cavalcanti, E. L. D., & Soares, M. H. F. B. (2018). Afinal de contas, é jogo educativo, didático ou pedagógico no ensino de Química/Ciências? Colocando os pingos nos “is”. In M. das G., Cleophas, & M. H. F. B. Soares (Org.), Didatização Lúdica no Ensino de Química/Ciências (pp. 33–62). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Costa, M. A., & Miranda, A. L. N. (2016). Uma atividade lúdica com aplicação do jogo Lince para o Ensino de Química: reconhecimento das vidrarias presentes no laboratório. Revista Brasileira de Ensino de Química, 11(1), 68–73.
Duflo, C. (1999). O jogo: de Pascal a Schiller. Porto Alegre: Artes Médicas.
Elkonin, D. B. (2009). Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes.
Ferreira, V. R. F. (2016). O Movimento Escoteiro e a Educação não formal no ensino e aprendizagem de conceitos químicos. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
Ferreira, W. M., & Nascimento, S. P. F. (2014). Utilização do jogo de tabuleiro - ludo - no processo de avaliação da aprendizagem de alunos surdos. Química Nova na Escola, 36(1), 28–36.
Flick, I. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed.
Focetola, P. B. M., Castro, P. J., Souza, A. C. J., Grion, L. S., Pedro, N. C. S., Iack, R. S., Almeida, R. X., Oliveira, A. C., Barros, C. V. T., Vaitsman, E., Brandão, J. B., Guerra, A. C. O., & Silva, J. F. M. (2012). Os Jogos Educacionais de Cartas como Estratégia de Ensino em Química. Química Nova na Escola, 34(4), 248–255.
Garcez, E. S. C. (2014). O Lúdico em Ensino de Química: um estudo estado da arte. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática), Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (2009). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS.
Giacomini, R. A., Miranda, P. C. M. L., Silva, A. S. K. P., & Ligiero, C. B. P. (2006). Jogo Educativo Sobre a Tabela Periódica Aplicado no Ensino de Química. Revista Brasileira de Ensino de Química, 1(1), 61–76.
Godoi, T. A. F., Oliveira, H. P. M., & Codognoto, L. (2010). Tabela Periódica – Um Super Trunfo para Alunos do Ensino Fundamental e Médio. Química Nova na Escola, 32(1), 22–25.
Groos, K. (1902). Le jeu des animaux. Paris: Paris.
Kishimoto, T. M. (2011a). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14. ed. São Paulo: Editora Cortez.
Kishimoto, T. M. (2011b). O brincar e suas teorias. São Paulo: Editora Cengage Learning.
Leite, L. M., & Rotta, J. C. G. Digerindo a Química Biologicamente: a ressignificação de conteúdos a partir de um jogo. Química Nova na Escola, 38(1), 12–19.
Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU.
Messeder Neto, H. S., Pinheiro, B. C. S., & Roque, N. F. (2013). Improvisações Teatrais no Ensino de Química: Interface entre Teatro e Ciência na Sala de Aula. Química Nova na Escola, 35(2), 100–106.
Messeder Neto, H. S. (2016). O lúdico no ensino de Química na Perspectiva Histórico-Cultural: além do espetáculo, além da aparência. Curitiba: Editora Prismas.
Olivares, I. R. B., Costa, D. L. L. B., & Queiroz, S. L. (2011). Jogos de Empresa: aplicação à gestão da qualidade no Ensino Superior de Química. Química Nova, 34(10), 1811–1817.
Oliveira, J. S., Soares, M. H. F. B., & Vaz, W. F. (2015). Banco Químico: um Jogo de Tabuleiro, Cartas, Dados, Compras e Vendas para o Ensino do Conceito de Soluções. Química Nova na Escola, 37(4), 285–293.
Oliveira, A. S., & Soares, M. H. F. B. (2005). Júri Químico: uma atividade lúdica para discutir conceitos Químicos. Química Nova na Escola, 21, 18–24.
Passos, I. N. M., & Ribeiro, K. D. F. (2012). Quest Química: um jogo como ferramenta na abordagem e aprimoramento do conhecimento químico. Revista Brasileira de Ensino de Química, 7(2), 47–60.
Piaget, J. (1978). A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores.
Piaget, J. (2014). Relações entre a Afetividade e a Inteligência no Desenvolvimento Mental da Criança. Rio de Janeiro: Wak Editora.
Porto, M. G. C. (2015). Jogo, TIC e ensino de química: Uma proposta pedagógica. 2015. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife.
Rezende, F. A. de M. (2017). Jogos no ensino de Química: um estudo sobre a presença/ausência de teorias de ensino e aprendizagem à luz do V Epistemológico de Gowin. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
Rodríguez, F. P. (2007). Competencias comunicativas, aprendizaje y enseñanza de las Ciencias Naturales: un enfoque lúdico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. 6(2), 275–298.
Roque, N. F. (2007). Química por meio do teatro. Química Nova na Escola, 25, 27–29.
Santos, A. P. B., & Michel, R. C. (2009). Vamos jogar uma SueQuímica? Química Nova na Escola, 31(3), 179–183.
Santos, J. S., Silva, D. M., Silva, A. F. C., Oliveira, J. J. S., & Silva, A. B. (2012). Aplicação de um Jogo Didático (Ludo) Explorando o Conteúdo da Tabela Periódica no Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Química, 7(2), 61–68.
Saturnino, J. C. S. F., Luduvico, I., & Santos, L. J. (2013). Pôquer dos Elementos dos Blocos s e p. Química Nova na Escola, 35(3), 174–181.
Silva, B., Cordeiro, M. R., & Kiill, K. B. (2015). Jogo Didático Investigativo: Uma Ferramenta para o Ensino de Química Inorgânica. Química Nova na Escola, 37(1), 27–34.
Soares, M. H. F. B. (2015). Jogos e Atividades Lúdicas para o Ensino de Química. 2. ed. Goiânia: Kelps.
Soares, M. H. F. B., & Cavalheiro, E. T. G. (2006). O ludo como um jogo para discutir conceitos em Termoquímica. Química Nova na Escola, 23, 27–31.
Tasca, R. A., Tubino, M., & Simoni, J. de A. (2007). Dois jogos que auxiliam no entendimento da Tabela Periódica. Revista Brasileira de Ensino de Química. 2(1), 69–75.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Vaz, W. F., & Soares, M. H. F. B. (2008). O ensino de Química para adolescentes em conflito com a lei: possibilidades e desafios. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 8(3), 123.
Vigotski, L. S. (2007). A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista de Gestão de Iniciativas Sociais, Rio de Janeiro, 11, 23–36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.