“Good/Bad Hair or Keratin Rods?" – Aesthetic Dimension of a Racial Ethnic Controversy in Chemistry Teaching in the Context of Popular Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u623647

Keywords:

racial ethnic relations, Popular Education, teaching and learning of chemistry

Abstract

This work aims to investigate the construction of scientific school concepts of Chemistry from an ethnic-racial controversy, whose purpose was to promote, in addition to the teaching/learning relationship, the political engagement aimed at a critical formation on the subject. The main premise is that controversies in the student's socio-cultural reality are motivational instruments with potential to promote the mobilization of scientific school knowledge, as well as identity aspects related to the cultural, social, and economic inequalities historically present in Brazil. The theoretical and methodological foundations of this research are based on the assumptions of the cultural-historical perspective. The research subjects are participants in a Popular Education project, and the objects of analysis were the record of the teacher's class report and the interview with the student who was most involved in the class discussions. The results demonstrate the use of topics of school chemistry as a way to validate the students’ position regarding the proposed controversy, as well as the ethical and political aspects related to racial ethnic issues, from the point of view expressed in the teacher’s report and in the interview.

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Author Biography

Beatriz Vivian Schneider-Felicio, Universidade de São Paulo / Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências

Beatriz Vivian Schneider Felicio concluiu a Graduação em Licenciatura em Química pela FFCLRP da Universidade de São Paulo em 2008. É mestre em Ensino de Ciências com ênfase em Ensino de Química pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências (IF/IQ/IB/FE) da Universidade de São Paulo. É Doutora em Ensino de Ciências com ênfase em Ensino de Química pela mesma instituição. Atuou como tutora do curso de Especialização em Ensino de Ciências oferecido pela FEUSP e Secretaria da Educação de São Paulo, na plataforma Redefor em 2010 e 2011. Atuou como tutora do Curso de Licenciatura em Ciências da USP/UNIVESP em 2014 e 2015. É professora efetiva de química na rede Estadual; é professora voluntária e pesquisadora colaboradora do Centro de Investigações em Metodologias Alternativas Conexão (CIEMAC); participou em discussões e trabalhos dos seguintes grupos: Grupo de Pesquisa Ciência, Comportamento e Ambiente (GPCCA), da USP de Ribeirão Preto; Grupo de Estudos e Pesquisa em Interculturalidade e Educação em Ciências (GEPIC), da UFTM de Uberaba; Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências e Complexidade (ECCo) do IFUSP de São Paulo. Sua linha de interesse é o estudo de relações entre o Ensino de Ciências/Química e a temática socioambiental sob a perspectiva sócio-histórico-cultural de ensino e aprendizagem.

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Published

2019-11-20

How to Cite

kato, D. S., & Schneider-Felicio, B. V. (2019). “Good/Bad Hair or Keratin Rods?" – Aesthetic Dimension of a Racial Ethnic Controversy in Chemistry Teaching in the Context of Popular Education . Brazilian Journal of Research in Science Education, 19, 623–647. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u623647

Issue

Section

Artigos