Science Teaching and Technology Resources in the Early Grades of Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u683708

Keywords:

Science Education, Technology, Early Years Education, Fairy Tales, Inventions

Abstract

This empirical and qualitative research evaluates investigative teaching practices that integrate technological resources, aiming at promoting contextualized learning in Science classes in the early years of basic education. To this end, we developed a project that involved 56 students, aged between 6 and 7 years, in a public school in the state of São Paulo. The project began with the fairytale universe and was developed through activities planned according to an educational perspective based on constructivism. The analysis of the pupils’ output was organized in a way to reveal, among other aspects: their engagement and active participation, stimulated by the use of technological resources as a distinguishing feature in relation to conventional instructional activities; signs of a conceptual formation in certain subjects of physics; an ability to make connections with everyday situations, and the development of authorship and perception of the learners’ role in building knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alisson, E., & Goldston, M. J. (2018). Modern Scientific Literacy: A Case Study of Multiliteracies and Scientific Practices in a Fifth Grade Classroom. Journal of Science Education and Technology, 27, 270–283.

Almeida, M. E. B. (2008). Tecnologias na educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. Bolema, 21(29), 99–129.

Ariza, M. R., & Armenteros, A. Q. (2014). Nuevas tecnologías y aprendizaje significativo de las ciências. Ensenanza de las ciências, 32(1), 101–115.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Editora 70.

Bingimlas, K. A. (2009). Barriers to the successful integration of ICT in the teaching and learning environments: a review of the literature. Eurasia Journal of Mathematical, Science & Technology Education, 5(3), 235–245.

Blalock, C. L. Lichtenstein, M. J., Owen, S., Pruski, L., Marshall, C., & Toepperwein, M. (2008). In pursuit of validity: a comprehensive review of science attitude instruments 1935–2005. International Journal of Science Education, 30, 961–977.

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora.

Buckingham, D. (2010). Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação e Realidade, 35(3), 37–58.

Costa, F. A., Rodriguez, C., Cruz, E., & Fradão, S. (2012). Repensar as TIC na educação: o professor como agente transformador. Lisboa: Santillana.

Cuban, L. (2001). Oversold and underused: computers in the classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Kerr, K., & Murphy, C. (2012). Children’s attitudes to primary science. In Fraser, B., Tobin, K., & McRobbie, C. (eds.) Springer International Handbook of Education, 1, 627–649. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

McNaughton, S., Rosedale, N., Jesson, R., Hoda, R., & Teng, L. (2018). How digital environments in schools might be used to boost social skills: Developing a conditional augmentation hypothesis. Computers & Education, 126, 311–323.

Murphy, C. (2012). Vygotsky and primary science. In Fraser, B., Tobin, K., & McRobbie, C. (eds.) Springer International Handbook of Education, 1, 627–649. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Murphy, C., & Beggs, J. (2003). Children’s perceptions of school science. School Science Review, 84 (308), 109–116.

Nunes, T. S., & Motokane, M. T.(2015). Características das hipóteses em sequências didáticas investigativas. Anais X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – Águas de Lindóia, SP, p.1–8.

Ogborn, J. (1997). Constructivist metaphors of learning science. Science & Education, 6, 121–133.

Osborne, J. & Hennessy, S. (2003). Literature review in science education and the role of ICT: promise, problems and future directions. London: Futurelab Research. Report 6.

Oliveira, M. K de. (2006). Vygotsky. Aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. 4ª ed. São Paulo: Scipione.

Pretto, N., & Pinto, C. C. (2006). Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação, 11 (31), 19–30, 2006.

Santos, V. G., Almeida, S. E., & Zanotello, M. (2018). A sala de aula como um ambiente equipado tecnologicamente: reflexões sobre formação docente, ensino e aprendizagem nas séries iniciais da educação básica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 99(252), 331–349.

Santos, V., & Galembeck, E. (2018). Sequência Didática com Enfoque Investigativo: Alterações Significativas na Elaboração de Hipóteses e Estruturação de Perguntas Realizadas por Alunos do Ensino Fundamental I. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 18(3), 879–904. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183879

Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(especial), 49–67.

Silva, C. de S., & Penido M. C. M. (2011). Uma leitura sobre problematizações no ensino de ciências. Anais VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, SP.

Souza, M. A., & Fazenda, I. C. A. (2017). Interdisciplinaridade, currículo e tecnologia: um estudo sobre práticas pedagógicas no ensino fundamental. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 12(2) 708–721.

Thiollent, M. (2011). Metodologia da pesquisa-ação. 18ª ed. São Paulo: Cortez.

Valente, J. A. (1999). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas-SP: UNICAMP/NIED.

Webb, M. E. (2005). Affordances of ICT in science learning: implications for an integrated pedagogy. International Journal of Science Education, 27(6) 705–735.

Zandvliet, D. B. (2012). ICT learning environments and science education: perception to practice. In Fraser, B., Tobin, K., & McRobbie, C. (eds.) Springer International Handbook of Education, 1, 627–649. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Zanotello, M., Studart, N., Torel, A. C. C., Esturari, E. B. M., Zocoler, F. A. S., & Santos, V. G. (2017). TIC e ensino de ciências na educação básica: a construção de um site sobre o sistema reprodutor humano. Enseñanza de las Ciencias, n. extra, 1135–1140.

Published

2019-12-03

How to Cite

Santos, V. G. dos, & Zanotello, M. (2019). Science Teaching and Technology Resources in the Early Grades of Basic Education. Brazilian Journal of Research in Science Education, 19, 683–708. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u683708

Issue

Section

Artigos