Integrator Scenario: The Emergence of a Curriculum Reconfiguration Proposal
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u10311061Keywords:
Curriculum Reconfiguration, Critical curriculum, Science teachingAbstract
The curriculum can be understood as one of the matrixes in which varied forms of social production are personalized, however, a large part of school curricula has disfavored the social classes most vulnerable. To overcome this, some proposals for curricular reconfiguration emerged in order to promote contextualized and intrinsic of the Science Teaching. The objective of this article is to present the emergency process and the rationale for the proposal of curricular reconfiguration Integrator Scenario built in the context of the GPeCFEC. This proposal integrates sets of elements that enable the study of themes, situations and real problems of social relevance. Thus, a documental analysis was carried out based on a bibliographic survey of monografies and master’s thesis developed respectively within the scope of the Degree in Chemistry and the Graduate Program in Science Education, both from the University. The results of this study show that the Integrator Scenario gives work pedagogical, critical and social perspective beyond the concept learning. This proposal can also contribute to the integration of school, academic and social spaces, in addition to encouraging the different performance of future teachers and the continuing education of their participants.
Downloads
References
Apple, M. W. (1989). Education and power. Routledge & Kegan Paul.
Apple, M. W. (2000). Política cultural e educação. Cortez.
Apple, M. W. (2006). Ideologia e currículo. 3. ed. Artmed.
Apple, M. W. (2011). Global Crises, Social Justice, and Teacher Education. Journal of Teacher Education. 62(2), 222–234. https://dx.doi.org/10.1177/0022487110385428
Apple, M. W. (2017 b). A luta pela democracia na educação crítica. Revista e-Curriculum, 15(4), 894–926. https://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p894-926
Apple, M. W. (2017a) A educação pode mudar a sociedade? Vozes.
Borba, F. S. (2004). Cenário. Borba, F. S. (org.). Dicionário UNESP do Português Contemporâneo. Ed. UNESP, São Paulo. 1470 p.
Campos, M. S. N., & Reis, G. R. F. S. (2019). Os materiais narrativos e a reconfiguração dos currículos: Desafios e possibilidades. Currículo sem Fronteiras, 19(1), 396–417.
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2011). Ensino de ciências: Fundamentos e métodos. 4ª ed. Cortez.
Gehlen, S. T. , Maldaner, O. A., & Delizoicov, D. (2012). Momentos Pedagógicos e as etapas da Situação de Estudo: Complementaridades e Contribuições para a Educação em Ciências. Ciências e Educação, 18(1), 1–22. https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100001
Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1981). Effective Evaluation. Ca. Jossey-Bass.
Kemmis, S. (2009). Action research as a practice‐based practice. Educational Action Research, 17(3), 463–474. https://doi.org/10.1080/09650790903093284
Kemmis. S. & Mctaggart. R. (Orgs.) (1988). The action Research planner. 3 ed. Geelong, Deakin University Press.
Kuhn, T. (1996). A estrutura das revoluções científicas. 4 ed. Perspectiva.
Ludke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. EPU.
Maia, R. (1995). Configuração. In R. Maia. Magno Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Edipar.
Maldaner, O. A. (2007). Situações de estudo no ensino médio: Nova compreensão de educação básica. In R. Nardi (Org.), A pesquisa em ensino de ciências no Brasil: Alguns recortes (pp. 239–254). Escrituras.
Maldaner, O. A., & Zanon, L. B. (2006). Situação de Estudo: Uma organização do ensino que extrapola a formação disciplinar em Ciências. In R. Moraes, R. Mancuso (Orgs.), Educação em Ciências: Produção de currículos e formação de professores (pp. 43–175). Ed. UNIJUÍ.
Massena. E. P., & Brito, L. D. (2015). Caminhos e descaminhos da Situação de Estudo (Situação de Estudo): A experiência vivenciada por um grupo de formadores de professores. In Masena, E. P. (Org). (2015). Situação de Estudo: Processo de significação pela pesquisa em grupos interinstitucionais. Ed. Unijuí.
Mesquita, S. S. de A. (2019). A centralidade do papel dos professores do ensino médio na reconfiguração do currículo e da profissão. Revista e-Curriculum, 17(1), 230–255. http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i1p230-255
Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2013). Análise Textual Discursiva. 2 ed. Ed. UNIJUÍ.
Moreira, A. F. B. (1989). A contribuição de Michael Apple para o desenvolvimento. Fórum educacional, 13(4),17–30.
Pansera-de-Araújo, M. C., Auth, M. A. E., & Maldaner, O. A. (2007). Situações de Estudo como forma de inovação curricular em Ciências Naturais. In M. C. Galiazzi, M. A Auth, R. Moraes, & R. Mancuso (Orgs.), Construção curricular em rede em educação na Educação em Ciências: Uma aposta de pesquisa na sala de aula (pp. 161–176). Ed. UNIJUÍ.
Pedretti, E., & Nazir. J. (2011). Currents in STS Education: Mapping a Complex Field, 40 Years On. Science Education.
Ratcliffe M., & Grace, M. (2003). Science education for citizenship: Teaching socio-scientific issues. Maidenhead: Open University Press.
Sacristán, J. G. (1998). O currículo: Os conteúdos do ensino ou uma análise prática?. In J. G. Sacristán, & A. I. Pérez-Gomez (Orgs.), Compreender e transformar o ensino (pp. 119–148) 4. ed. Tradução de: Ernani F. da Fonseca Rosa. Artmed.
Silva, T. T. (1995). Currículo e identidade social: territórios contestados. In T. T. Silva (Org.), Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação (pp. 190–207). 9 ed. Vozes.
Simonneaux, L. (2014). Questions Socialement Vives and Socio-scientific Issues: New Trends of Research to Meet the Training Needs of Postmodern Society. In C. Bruguière, A. Tiberghien, & P. Clément (Éd.), Topics and Trends in Current Science Education: 9th ESERA Conference Selected Contributions (pp. 37–54) (Contributions from Science Education Research Book 1). Dordrecht, The Netherlands: Spinger Verlag.
Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: Uma introdução metodológica. Educ. Pesqui., 31(3), 443–466.
Vieira, L. B. G., Fernandes, G. W. R., Massena, E. P., & Maldaner, O. A. (2018). Situação de Estudo: O que vem sendo publicado em eventos e periódicos da área de ensino de ciências? Revista Ensaio. Belo Horizonte, 20, e2914. https://doi.org/10.1590/1983-21172018200101
Winter, R. (2005). Some Principles and Procedures for the Conduct of Action Research. In O. Zubert-Skerrtitt, (Org.). New directions in action research (pp. 9–22). Taylor & Francis e-Library.
Ximenes, S. (2000). Minidicionário da Língua Portuguesa. ed. 2. Ed. Ediouro.
Zubert-Skerrtitt, O. (2005). Emancipatory Action Research For Organisational Change and Management Development. In O. Zubert-Skerrtitt (Org.) New directions in action research (pp. 68–87). Taylor & Francis e-Library.
Referências de TCC e Dissertações utilizadas como corpus de dados
Almeida, C. L. S. (2017). Situação de Estudo na formação de professores em escolas do campo de Coaraci-BA. (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Alves. W. F. S. (2018). Saberes Docentes na Formação Inicial de Professores de Ciências: (Re)pensando práticas educativas por meio da Situação de Estudo. (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Amaral, G. (2013). Situação de Estudo: Uma nova abordagem curricular no curso técnico em Biotecnologia. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Bomfim, R. C. (2016) Automedicação como tema de Situação de Estudo para o Ensino de Química. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Bomfim, R. C. (2019). (Dissertação). O trabalho colaborativo na interface universidade-escola: (re)pensando o currículo por meio da Situação de Estudo. Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Fernandes. G. F. (2014). Contribuições da situação de estudo à formação inicial de professores de química da Universidade Estadual de Santa Cruz. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Guimarães, T. S. (2017). O uso da literatura de Jorge Amado no Ensino de ciências: Uma possibilidade a partir de uma Situação de Estudo. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Jesus, D. (2016). O café nosso de cada dia: Investigação da influência de uma situação de estudo no processo de ensino aprendizagem de ciências da natureza no ensino médio. (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Pereira, D. B. (2017). Alimento e gastrite: Possíveis contribuições da Situação de Estudo para o PROEJA. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Pimenta, S. S. (2016). Conhecendo a química dos cabelos cacheados: Uma situação de estudo no curso técnico (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Pinto, J. G. R. (2015). Situação de Estudo: Automedicação, um mal necessário? Uma abordagem curricular em um curso Técnico. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Reis, C. M. R. (2016). Educação de Jovens e Adultos: A Situação de Estudo como possibilidade de repensar o currículo. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Resende, R. C. S. (2015). Desenvolvimento de Situação de Estudo como facilitadora do processo de ensino e aprendizagem de ciências da natureza no 9º ano do ensino fundamental. (Dissertação). UESC, Ilhéus, Brasil.
Sampaio, T. S. (2017). Educação de Jovens e Adultos: Atividade de formação continuada baseado nos pressupostos da Situação de Estudo. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Santos, C. E. J. (2016). Possíveis contribuições da proposta curricular Situação de Estudo no currículo da educação de jovens e adultos. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Silva, F A. N. (2019). Situação de Estudo na formação de professores do MST: Diálogos com Henri A. Giroux. (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Silva, U. K. F. (2017). Rio Almada: Uma Situação de Estudo como proposta para o ensino de Química. pp 51. Graduação em Licenciatura em Química. Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus, Bahia.
Sousa, P. S. (2018). Desenvolvimento profissional docente no contexto da reconfiguração curricular pela Situação de Estudo. (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Vieira, L. B. G. (2017). Situação de Estudo: Compreensões dos formadores de professores do ensino de Ciências. (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sara Souza Pimenta, Thiago Santos Guimarães, Nataélia Alves da Silva, Andrei Steveen Moreno Rodríguez, Elisa Prestes Massena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.