Freirean Thematic Approach in Science and Biology Teaching: Reflections from Authentic Praxis
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u9731002Keywords:
Thematic Approach, Generator Theme, Paulo Freire, Science TeachingAbstract
The present work investigated to the extent liberating education can support curricular practices that transform the unfair socio-cultural reality in the context of a state high school in São Francisco do Brejão (MA), Brazil. Central objective was to understand the school reality in its multiple conditions, so as to propose transformative curricular practices to consolidate a humanizing education. As a qualitative action-research, we developed a curriculum plan in Science and Biology using the Freirean thematic approach. Field observations, reports and documentary analysis enabled a characterization of the local context, as well as utterances full of socio-cultural contradictions. From the relational and distant analysis, a curricular program was elaborated in order to meet the specificities of the context. In addition, from the problematization, a mobilization of students resulted in the construction of a community volleyball court in the city. In summary, liberating education presented itself as an ethical, political and epistemological possibility of subsidizing emancipatory and dialogic curricular practices in the context of science and biology teaching. Seeking clarification on the dynamics of thematic investigation (Freire, 1987), this research is in line with others in the field that seek to elucidate the processes of representation and analysis involved in thematic reduction. In this sense, it points out the inseparable link between hinged and generative themes.
Downloads
References
Alves, A. H. B., & Silva, A. F. G. (2015). Manifestações de Obstáculos Gnosiológicos para a seleção de Conteúdos na Implementação de um Currículo Crítico em Ciências Naturais. Alexandria: Revista em Educação em Ciências e Tenologia, 8(1), 181–207. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n1p181
Apple, M. W. (2006). Ideologia e currículo. Artmed.
Barbier, R. (1985). A pesquisa-ação na instituição educativa. Zahar.
Bernardi, L. S., Stuani, G. M., Delizoicov, N. C. (2015). Um projeto Interdisciplinar: abordagem temática freireana no estágio de docência do curso de licenciatura intercultural indígena. Revista Pedagógica, 17(34), 192–207. https://doi.org/10.22196/rp.v17i34.2925
Coelho, J. C. (2010). Processos formativos na direção da educação transformadora: temas-dobradiça como contribuição para a abordagem temática (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/103333
Delizoicov, D. (2008). La educación em ciencias y la perspectiva de Paulo Freire. Alexandria: Revista em Educação em Ciências e Tenologia, 1(2), 37–62. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37486/28782
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M.(2011). Ensino de ciências: fundamentos e métodos. Cortez.
Demartini, G. R. (2015). Articulação entre Paulo Freire e Herbert Marcuse para uma educação sexual humanizadora (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, São Paulo). Repositório Institucional da UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2807
Demartini, G. R. (03–06 de julho, 2017). Abordagem temática freireana em uma escola estadual no Maranhão. Anais do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1415-1.pdf
Demartini, G. R., & Silva, A. F. G. (2016). Articulação entre Paulo Freire e Herbert Marcuse: educação sexual emancipatória em uma escola estadual do município de Sorocaba-SP. Revista E-Curriculum 14(1), 56–81. http://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/26333
Dussel, E. (2000). Ética da libertação: na idade da globalização e da exclusão. Vozes.
Fairclough, N. (2001). Discurso e mudança social. Editora UnB.
Franco, M. A. S. (2005). Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, 31(3), 483–502.
Freire, P. (2011). Pedagogia da autonomia. Paz e Terra.
Freire, P. (1983). Extensão ou comunicação. Paz e Terra.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
Furlan, A. B. S. (2015). Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, São Paulo). Repositório Institucional da UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/6939
Furlan, A. B. S., Ricci, E. C. Gomes, C. G. S., & Silva, A. F. G. (05–09 de dezembro, 2011). Abordagem temática no currículo de ciências: a perspectiva ético-critica na concepção de lixo como condição humana. Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0412-1.pdf
Gomes, C. G. S. (2014). Da experiência não autêntica à busca por vivências humanizadoras: prática curricular freireana em ciências (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, São Paulo). Repositório Institucional da UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/8385
Halmenschlager, K. R., Monano, G. D., & Stragliotto, M. (08 de setembro, 2017). Abordagem Temática na Educação do Campo: Desafios no âmbito do Estágio Docência. X Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística — IBGE. (2019). Indicadores sociais municipais.
Lambach, M. (2013). Formação permanente de professores de química da EJA na perspectiva dialógico problematizadora freireana (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/122825
Novais, E. S. P., Fonseca, K. N., Solino, A. P., Sousa, P. S. S., Silva, R. M., & Gehlen, S. T. (2017). O processo de Redução Temática na Formação de Professores em Iguaí-BA. Alexandria: Revista de Educação em Ciências e Tecnologia, 10(1), 77–103. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p77
Oliveira, D. S. (2016). Apropriações do Tema Gerador no Ensino de Ciências (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia). Repositório Institucional da UFBA. https://ppgefhc.ufba.br/pt-br/apropriacoes-do-tema-gerador-no-ensino-de-ciencias
Silva, A. F. G. (2004). A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas (Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo). Biblioteca Digital: Teses e Dissertações PUC. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22098
Silva, A. F. G. (Org.). (2007). A busca do tema gerador na práxis da educação popular. Gráfica Popular.
Silva, R. M., Solino, A. P., Sousa, P. S. S., Fonseca, K. N., Novais, E. S. P. & Gehlen, S. T. (2016). Situações-Limite na formação de professores de ciências na perspectiva freireana: da percepção da realidade à dimensão pedagógica. Investigações em Ensino de Ciências (IENCI), 21(3), 127–151. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/671/447
Silva, R. M., & Gehlen, S. T. (2016). Investigação Temática na Formação de Professores de Ciências em Pau Brasil-BA: Compreensões acerca de um tema gerador. Revista Ensaio, 18(2),147–169. https://doi.org/10.1590/1983-21172016180207
Santos, J. S. (2020). A dimensão axiológica no desenvolvimento e implementação de atividades didático-pedagógicas via tema gerador (Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações —UESC. http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201810933D.pdf
Saul, A. P. (2015). Para mudar a prática da formação continuada de educadores: uma pesquisa inspirada no referencial teórico-metodológico de Paulo Freire (Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo). Biblioteca Digital: Teses e Dissertações PUC. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9519
Saul, A., & Saul, A. M. (2017). A metodologia da investigação temática: elementos político-epistemológicos de uma práxis de pesquisa crítico-emancipatória. Revista e-Curriculum, 15(2), 429–454. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i2p429-454
Sousa, P. S., Solino, A. P., Figueiredo, P. S., & Gehlen, S. T. (2014). Investigação temática no contexto do ensino de ciências: relações entre a abordagem temática freireana e a práxis curricular via tema gerador. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 7(2), 155–177. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38222
Thiollent, M. (1986). Metodologia da Pesquisa-Ação. Cortez/Autores Associados.
Triviños, A. N. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas S.A.
Vale, F. (2012). Lá entre os brejos. Ética.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gabriel Ribeiro Demartini, Antonio Fernando Gouvêa da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.