Educação e controle da esquistossomose em Sumidouro (RJ, Brasil): avaliação de um jogo no contexto escolar
Abstract
Com base em ações educativas sobre a prevenção e controle da esquistossomose executadas por pesquisadores do Instituto Oswaldo Cruz entre 1995 e 2005, no município de Sumidouro (RJ), foi desenvolvido o jogo “Por dentro da esquistossomose”. Por meio de uma avaliação com um grupo de alunos do ensino médio de Sumidouro, o presente estudo teve como objetivo analisar se o referido jogo promove o conhecimento e motiva os estudantes para adoção de medidas preventivas de controle dessa endemia. Os resultados indicam que o jogo gerou motivação e contribuiu para a compreensão das formas de transmissão e prevenção da doença. Todavia, o material necessita de aperfeiçoamentos no que diz respeito à definição do ciclo de vida do Schistosoma mansoni, às formas de transmissão e uma maior adaptação à realidade da população local. Tais mudanças visam potencializar o uso do jogo enquanto um instrumento didático capaz de contribuir para ações educativas de controle da esquistossomose.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-12
How to Cite
Oliveira, T. F. de, Soares, M. da S., Cunha, R. A. da, & Monteiro, S. (2011). Educação e controle da esquistossomose em Sumidouro (RJ, Brasil): avaliação de um jogo no contexto escolar. Brazilian Journal of Research in Science Education, 8(3). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4012
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.