Dez anos (1997-2007) de estudos sobre o impacto de Cursos de Mestrado nas práticas de Professores de Ciências em Portugal
Abstract
Este artigo parte da convicção de que o investimento feito a nível de Cursos de Mestrado (CM) dirigidos a Professores de Ciências deve ter impacto na melhoria da qualidade da Educação em Ciências. O estudo situa-se na área da Avaliação de Impacto da Formação Pós-Graduada, sendo o corpus empírico constituído por 11 projectos de pesquisa desenvolvidos na Universidade de Aveiro (Portugal). Esses estudos versavam a avaliação do impacto dos CM nas Práticas de Professores Mestres (PM) em 3 dimensões: prática lectiva (micro-impacto), prática “escolar” junto dos pares na escola (meso-impacto) e práticas educativas e investigativas junto das respectivas comunidades (macro-impacto). Pretendeu-se compreender a evolução, ao longo de dez anos, do impacto e de formas de o potenciar. Os resultados evidenciam a complexidade desse processo. Para além disso os resultados apontam para uma tendência cada vez mais positiva ao nível do micro-impacto em contra-ponto com o do meso e o macro-impacto.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-13
How to Cite
Cruz, E., Pombo, L., & Costa, N. (2011). Dez anos (1997-2007) de estudos sobre o impacto de Cursos de Mestrado nas práticas de Professores de Ciências em Portugal. Brazilian Journal of Research in Science Education, 8(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4025
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.