Uma estratégia construtivista e investigativa para o ensino da óptica
Abstract
Esta comunicação diz respeito a um trabalho de pesquisa centrado na aprendizagem da Física, preparado metodologicamente com base no Vê do conhecimento ou Vê de Gowin. O objectivo da pesquisa foi a concepção, aplicação e avaliação de uma estratégia para o ensino da Óptica no 8 º Ano de escolaridade. Para atingir este objectivo começámos por procurar respostas para as seguintes questões-foco: (1ª) Que sequência temática escolher na área da Óptica para que sejam respeitados os princípios e os mecanismos em que assenta a aprendizagem significativa?; (2ª) Que dificuldades se levantam à implementação de boas actividades no ensino dessa área temática?; (3ª) Que ambiente e estratégia adoptar para uma boa eficácia na aprendizagem da Óptica? A primeira parte desta comunicação corresponde à componente conceptual da pesquisa que nos permitiu definir o ambiente, a sequência temática e a estratégia a adoptar. A segunda parte refere-se à componente metodológica da pesquisa que consistiu em submeter a estratégia concebida à experimentação num ambiente construtivista de aprendizagem. Nesta comunicação pretende-sedetalhar o modo como decorreu a pesquisa e apresentar os principais juízos que foram formulados com base nela.
Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-03-09
How to Cite
Valadares, J., & Fonseca, F. (2011). Uma estratégia construtivista e investigativa para o ensino da óptica. Brazilian Journal of Research in Science Education, 4(3). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4073
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.