Contribuições de um museu interativo à construção do conhecimento científico
Abstract
Este texto apresenta uma reflexão sobre o processo de construção do conhecimento ao investigar concepções sobre educação em Ciências e a natureza das ciências relacionadas a experimentos de um museu interativo. A partir da análise de conteúdo dos depoimentos dos visitantes, foi constatado que o Museu pode ser utilizado dentro de uma concepção empirista sobre a aprendizagem, como se os experimentos interativos pudessem, por si mesmos, possibilitar a construção de conhecimentos. Entretanto, os professores envolvidos no projeto de forma continuada reconheceram formas alternativas de perceber a natureza das ciências e o seu desenvolvimento histórico, com reflexos na sua prática pedagógica, ao integrarem os recursos do Museu ao seu trabalho escolar em uma abordagem interacionista.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-03-09
How to Cite
Borges, R. M. R., Stefani, Ádria, Bertoletti, A. C. R., Imhoff, A. L., Rosito, B. Álvares, Camargo, F. B., Borges, K. R., Wilges, L. B. M., Camargo, L. E., Fasolo, P., Mancuso, R., Moraes, R., Lima, V. M. do R., & Hillebrand, V. (2011). Contribuições de um museu interativo à construção do conhecimento científico. Brazilian Journal of Research in Science Education, 4(3). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4076
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.