Educação em ciências e comunidade: investigando a construção de saberes em ensaios de professores na amazônia brasileira, acerca de uma prática docente diferenciada
Abstract
Neste estudo, investigo, a partir de relatos escritos de alunos-professores do Curso de Licenciatura Plena em Ciências Naturais, desenvolvido no Campus de Breves, da UFPA, saberes profissionais dos sujeitos, ao desenvolverem projetos de investigação/intervenção na comunidade. Analiso os relatos, que aproximo do conceito de ensaio em Morin (2003), buscando indícios de saberes profissionais e manifestações de sentimentos e dificuldades encontradas para a realização do trabalho. Concluo o estudo, tendo evidenciado saberes acerca da importância do trabalho coletivo; da postura investigativa durante a abordagem de situações-problema; o papel social da escola na interação com a comunidade; a formação de cidadãos críticos; os sentimentos de autonomia e de autoria, bem como de medo, satisfação, orgulho, risco e de objetivos alcançados; as prinipais dificuldades dizem respeito a problemas de infraestrutura e falta de material didático nas Escolas.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.