O diário de aula na formação de professores reflexivos: resultados de uma experiência com professores estagiários de biologia/geologia
Abstract
Da análise da literatura actual sobre formação de professores, parece sobressair como consensual a necessidade de os programas de formação de professores adoptarem uma concepção de formação como um processo de desenvolvimento profissional, onde as actividades que promovam a investigação e reflexão se tornem indissociáveis da acção do professor. Para atingir este objectivo sugerem-se diferentes estratégias como a utilização do diário de aula pelos professores. Tomando como referência esta recomendação, nesta comunicação apresentam-se os resultados de uma experiência de formação inicial de professores de Biologia/Geologia, onde se procurou averiguar a eficácia dos diários de aula na promoção da capacidade de os professores em formação reflectirem sobre a sua prática e sobre ela estabelecerem alternativas mais fundamentadas de acção.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.