Perguntas elaboradas por graduandos em química a partir da leitura de textos de divulgação científica
Keywords:
Leitura, Ensino de Química, Análise do Discurso.Abstract
Recentemente, vários autores têm descrito diversas abordagens para introduzir a escrita em cursos superiores de química. Uma forma de incorporar a escrita em sala de aula é estimular a formulação de perguntas pelos estudantes. Neste manuscrito, investigamos as questões formuladas por alunos de graduação em química a partir da leitura do livro Tio Tungstênio: Memórias de uma Infância Química. Os dados foram analisados segundo a Análise de Discurso de linha francesa, na perspectiva de Eni Orlandi, especialmente com base na noção de tipologia do discurso. Os alunos, em pequenos grupos, foram convidados a ler dois capítulos do livro e a formular perguntas sobre ele. Os resultados indicaram os textos de divulgação científica como mediadores para posicionamentos incomuns em aulas do nível superior de química, sugerindo a viabilidade da proposta neste nível de ensino.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.