A história da ciência e a divulgação científica na TV: subsídios teóricos para uma abordagem crítica dessa aproximação no ensino de ciências
Keywords:
História da Ciência, narrativas históricas, divulgação científicaAbstract
Programas de televisão podem ser recursos didáticos úteis para os professores de ciências, considerando-se a grande influência desse meio de comunicação na sociedade e sua facilidade de acesso pelos estudantes. Este trabalho propõe a abordagem crítica de duas séries produzidas pela televisão brasileira: Poeira das Estrelas e Mundos Invisíveis, no que tange ao uso de narrativas históricas para discutir aspectos da natureza da ciência. A análise proposta baseia-se na contemporânea historiografia da ciência. Foram observadas, nos episódios analisados, características que reforçam visões distorcidas da atividade científica, tais como: a ideia de “experimentos cruciais”, cientistas como “gênios”, e o desenvolvimento linear e acumulativo da ciência. Os resultados sugerem a necessidade de oferecer aos professores de ciências uma formação que contemple critérios historiográficos contemporâneos, a fim de habilitá-los a efetuar escolhas críticas de recursos didáticos que estejam em concordância com seus objetivos educacionais.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.