Cognitive Interview Associated With Memory Box: Contributions to Narrative Research With the Use of Testimonies
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u843869Keywords:
methodology, IRAMUTEQ associated with DTA, narrative researchAbstract
This article is the result of a research narrative, whose objective was to produce and present understandings about the creation and use of a device that associates cognitive interview (CI) and memory box to obtain testimonies. Two teachers from the Science Club of the Federal University of Pará in the Legal Amazon participated. The application of this device originates or a free testimony and a dialogue, which were transcribed and constituted the corpus of the research. For the analysis of the material, we adopted the software IRAMUTEQ associated with Discursive Textual Analysis (DTA). The corpus was processed, and, with DTA criteria, two categories emerged, through which it was possible to inventory the information contained in the testimonies and infer units of meanings that justify them. We conclude that the memory activator device considerably increases the volume and quality of information obtained as testimonies, contributing in a relevant way to narrative research.
Downloads
References
Amado, A. (15 de junho, 2018). Entenda o que é o VAR, sistema que orienta árbitros por vídeo. Agência Brasil. https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2018-06/entenda-o-que-e-o-arbitro-de-video-usado-em-jogos-da-copa#:~:text=Ou%C3%A7a%20ª%20mat%C3%A9ria%3ª,decis%C3%A3o%20em%20lances%20considerados%20duvidosos
Ambrosio, G. (2015). Psicologia do testemunho: técnicas de entrevista cognitiva. Revista do Tribunal Regional do Trabalho da 15ª Região, (46), 31–51. https://juslaboris.tst.jus.br/handle/20.500.12178/91944
Benveniste, É. (1976). Problemas de linguística geral. Editora da Universidade de São Paulo.
Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2021). Tutorial para uso do software IRAMUTEQ (Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires). Universidade Federal de Santa Catarina. http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/Tutorial%20IRaMuTeQ%20em%20portugues_22.11.2021.pdf/view
Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2015). Pesquisa Narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU.
Fisher, R. P., Geiselman, R. E., & Raymond, D. S. (1987). Critical analysis of police interviewing techniques. Journal of Police Science and Administration, 15(3), 177–185. https://www.ojp.gov/ncjrs/virtual-library/abstracts/critical-analysis-police-interview-techniques
Fundação Oswaldo Cruz (2021). Política de divulgação científica. Fiocruz. https://portal.fiocruz.br/documento/politica-de-divulgacao-cientifica
Geiselman, R. E., & Fisher, R. P. (2014). Interviewing Witnesses and Victims. In M. St. Yves (Ed.), Investigative Interviewing: Handbook of Best Practices (pp. 56–74). Thomson Reuters Publishers.
George, R. C., & Clifford, B. R. (1996). The Cognitive Interview — does it work? In S. Lloyd-Bostock, & G. Davies (Eds.), Psychology, law and criminal justice: International developments in research and practice (pp. 146–154). de Gruyter.
Gonçalves, T. V. O. (2000). Ensino de Ciências e Matemática e Formação de Professores: Marcas da Diferença, 2000 [Tese de Doutorado]. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo.
Izquierdo, I. (2011). Memória (2ª ed.). Artmed.
Le Goff, J. (1990). História e memória. Editora UNICAMP.
Machado, P. V. (2014). Estudo exploratório sobre critérios de veracidade em relatos de eventos de vida: considerações para a perícia psicológica criminal de adultos (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul). Repositório Digital da Universidade Federal do Rio Grande do Sul — LUME. http://hdl.handle.net/10183/147079
Magno, C. M. V., & Gonçalves, T. V. O. (2021). Princípios formativos do Clube de Ciências da UFPA: testemunhos e memórias de egressos. In T. V. O. Gonçalves, R. L. Araújo, & J. B. M. Nunes (Orgs.), Clube de Ciências da UFPA: aprendizagens entrelaçadas de docência e iniciação científica, vivências na experiência coletiva (pp. 149—172). Livraria da Física.
Ministério da Justiça (2015). Avanços científicos em Psicologia do Testemunho aplicados ao Reconhecimento pessoal e aos Depoimentos Forenses. http://pensando.mj.gov.br/wp-content/uploads/2015/12/PoD_59_Lilian_web.pdf
Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2020). Análise Textual Discursiva. Editora Unijuí. https://www.editoraunijui.com.br/produto/2250
Nery, O., Schneid, F. H., Ferreira, M. L. M., & Michelon, F. F. (2015). Caixas de memórias: a relação entre objetos, fotografias, memória e identidade ilustradas em cenas da ficção. Ciências Sociais Unisinos, 51(1), 42–51. https://doi.org/10.4013/csu.2015.51.1.05
Nóvoa, A. (1992). Formação de professores e profissão docente. In A. Nóvoa (Org.), Os professores e sua formação (pp. 15–34). Publicações Dom Quixote.
Pergher, G. K. I., & Stein L. M. (2005). Entrevista cognitiva e terapia cognitivo comportamental: do âmbito forense à clínica. Revista Brasileira de Terapia Cognitiva, 1(2), 11–19. https://doi.org/10.5935/1808-5687.20050017
Pierron, J. P. (2010). Transmissão: uma filosofia do testemunho. Edições Loyola.
Pimenta, S. G. (2019). Estágios supervisionados: unidade teoria e prática em cursos de licenciatura. In C. Cunha, & C. C. França (Orgs.), Formação docente: fundamentos e práticas do estágio supervisionado (pp. 19–50). Universidade Católica de Brasília.
Plantas (1996). Atlas visuais. Editora Ática.
Rosito, B. A., & Valderez, M. do R. L. (2020). Conversas sobre clubes de ciências. EDIPUCRS.
Salviati, M. E. (2017). Manual do Aplicativo IRAMUTEQ (versão 0.7 Alpha 2 e R Versão 3.2.3). Planaltina. http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-iramuteq-par-maria-elisabeth-salviati
Sarmento-Pantoja, A. (2019). O testemunho em três vozes: testis, superstes e arbiter. Revista Eletrônica Literatura e Autoritarismo, (32), 5–18. https://doi.org/10.5902/1679849X35461
Sasseron, L. H. (2018). Ensino de ciências por investigação e o desenvolvimento de práticas: Uma mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências RBPEC, 18(3), 1061–1085. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831061
Schiel, D., & Orlandi, A. S. (2009). Ensino de ciências por investigação. ABC na Educação Científica Mão na Massa CDCC/USP.
Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional. Vozes.
Williams, R. A., Rockwell, R. E., & Sherwood, E. A. (2003). Ciências para Crianças. Instituto Piaget.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cleide Maria Velasco Magno, Terezinha Valim Oliver Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.