Focus Dialogues: Curricular Reconfiguration and Ethnic-Racial Education in Teacher Education in Chemistry
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u10591081Keywords:
Ethnic and Racial Education, Curriculum, Teacher Education, Chemistry EducationAbstract
Teacher training contributes to the formation of subjects able to deal with multidiversity in their professional career. However, we know that training in/for Ethnic-Racial Education is not always carried out considering the legislation for integration these discussions into Basic and Higher Education curricula. From this perspective, this study seeks to analyze how the issues that guide Ethnic-Racial Education (ERER) are understood by a chemistry teacher of Basic Education and a chemistry undergraduate student planning a curriculum reconfiguration. The elements obtained during the dialogues in the four stages of the curriculum proposal were analyzed by Textual Discourse Analysis, giving rise to two emerging categories: (a) Understandings about Ethnic-Racial Education by the teacher and the undergraduate student and (b) Scientific Racism and the mechanism of crossbreeding. The results reinforce how the discussion among different subjects strengthens the understanding and recognition of the non-existence of Afro-Brazilian and African history and culture in the curricula of basic education and initial training. Above all, it is essencial to highlight the importance of addressing issues related to scientific racism and the ideology of whitening as an essential starting point for promoting inclusive and anti-racist science education.
Downloads
References
Anjos, R. S. A. (2005). A África, a educação brasileira e a geografia. In A. Ouane, A. Melo, D. Shepard, K. Grigsby, O. Fávero, & R. Henriques (Orgs.), Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03 (pp. 167–184). MEC.
Apple, M. W. (2017). A educação pode mudar a sociedade? Vozes.
Apple, M. W. (2006). Ideologia e currículo. Artmed.
Bispo, C. S., Santana, K. S., & Massena, E. P. (9–11 de Novembro, 2021). A educação das relações étnico-raciais nos currículos da licenciatura em química: como aparecem? V Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares e VI (IN)FORMACCE, Salvador, Bahia. https://www.even3.com.br/anais/vcoloquiolusoafrobrasileirodecurriculo/422049-a-educacao-das-relacoes-etnico-raciais-nos-curriculos-da-licenciatura-em-quimica--como-aparecem/
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto.
Camargo, M. J. R., & Benite, A.M. C. (2019). Educação para as relações étnico-raciais na formação de professores de química: sobre a lei 10.639/2003 no ensino superior. Química Nova, 42(6), 691–701. https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170375
Candau, V. M. (2008). Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In A. F. Moreira, & V. M. Candau (Orgs.), Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas (2ª ed., pp. 13–37). Vozes.
Carmo, N. L., Bufrem, L. S., Correia, A. E. G. C. (26–30 de Outubro, 2015). A lei 10.639/03 no diretório dos grupos de pesquisa registrados no CNPq. XVI Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, João Pessoa, Paraíba.
Coelho, M. C., & Coelho, W. N. Baía. (2018). As licenciaturas em História e a Lei 10.639/03-percursos de formação para o trato com a diferença? Educação em Revista, 34, e192224, 1–39. https://doi.org/10.1590/0102-4698192224
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) (2016). Censo Atual. http://lattes.cnpq.br/web/dgp/censo-atual/
Delizoicov, D., Gehlen, S. T., & Ibraim, S. de S. (2021). Centenário Paulo Freire: Contribuições do Ideário Freireano para a Educação em Ciência. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 21(Dossiê Centenário de Paulo Freire), e36079, 1–6. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u771776
Farias, I. M. S. (2019). O discurso curricular da proposta para BNC da formação de professores da educação básica. Retratos da Escola, 13(25), 155–168. https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.961
Ferreira, K. A. A., & Giraldi, P. M. (2021). Decolonialidade quadrinística análise de ciência em duas HQs brasileiras. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), online.
França, C. S. (2021). A Tessitura de um projeto de formação de professores: Educação das Relações Étnico-Raciais. Reflexão e Ação, 29(1), 50–67. https://doi.org/10.17058/rea.v29i1.13117
Giroux, H. A., & Mclaren, P. (1999). Formação do professor como uma esfera contra-pública: a pedagogia radical como uma forma de política cultural. In A. F. B Moreira, & T. D. Silva (Orgs.), Currículo, Cultura e Sociedade (pp. 125–154). Cortez.
Gomes, N. L. (2003). Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, (23), 75–85. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200006
Gomes, N. L. (2008). Diversidade étnico-racial: por um projeto educativo emancipatório. Retratos da Escola, 2(2/3). https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/127
Gomes, N. L. (2017). O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Vozes.
Gomes, N. L., & Silva, P. B. G. (2018). O desafio da diversidade. In N. L. Gomes, & P. B. G. Silva (Orgs.), Experiências étnico-culturais para a formação de professores (pp. 6–24). Autêntica.
Guimarães, T. S., & Massena, E. P. (2022). Cenário Integrador: uma experiência colaborativa no estágio supervisionado na interface universidade-escola. Formação Docente — Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 14(30), 123–135. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.589
Ivenicki, A. (2020). Perspectivas multiculturais para o currículo de formação docente antirracista. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), 12(32), 30–45. https://abpnrevista.org.br/site/article/view/890
Lei nº 10.639, de 9 de Janeiro de 2003 (2003). Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm
Lei nº 11.645, de 10 Março de 2008 (2008). Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm
Marques, E. P. S., & Ribeiro, M. A. P. S. (2019). Quais as implicações para o fortalecimento da identidade negra no contexto da educação superior? Revista Práxis Educacional, 15 (32), 205–224. https://doi.org/10.22481/praxis.v15i32.5051
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2016). Análise Textual Discursiva. UNIJUÍ.
Munanga, K. (2007). Considerações sobre as Políticas de Ação Afirmativa no Ensino Superior. In J. Q. Pacheco, & M. N. S. Silva (Orgs.), O negro na universidade: o direito a inclusão (pp. 7–20). Fundação Cultural Palmares.
Munanga, K. (2019). Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Vozes.
Nascimento, A. (2010). Licenciaturas. In Ministério da Educação (Org.), Orientações e ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais (pp. 121–136). SECAD.
Oliveira, R. N. M. (2022). O sentido do conhecimento no currículo escolar de instrumento de adaptação ao processo de humanização: Contribuições do pensamento freiriano. Revista @mbienteeducação, 15(00), e022015, 1–25. https://doi.org/10.26843/ae.v15i00.1182
Parecer CNE/CP 003/2004 (2004). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_003.pdf
Pimenta, S. S., Guimarães, T. S., da Silva, N. A., Rodríguez, A. S. M., & Massena, E. P. (2020). Cenário integrador: a emergência de uma proposta de reconfiguração curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20(u) 1031–1061. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u10311061
Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de Dezembro de 2019 (2019). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União. http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=77781%E2%80%9D
Rosa, K. D. D., Alves-Brito, A., & Pinheiro, B. C. S. (2020). Pós-verdade para quem?: fatos produzidos por uma ciência racista. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(3), 1440–1468. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1440
Santos, W. L. P., & Schnetzler, R. P. (2003). Educação em Química: compromisso com a cidadania. Unijuí.
Schwarcz, L. M. (2013). Nem preto nem branco, muito pelo contrário: cor e raça na sociabilidade brasileira. Companhia das Letras.
Severino, A. J., & Tavares, M. (2020). Por um projeto insurgente e resistente de decolonialidade da universidade latino-americana. Revista Lusófona de Educação, 48(48), 99–116. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/7319/
Silva, C. R. F., Souza, A. A., Maringolo, C. C. B., & da Silva, V. G. (2018). A análise do multiculturalismo no currículo de Ciências: uma proposta de inserção da cosmogonia iorubá nos conteúdos de biologia e astronomia. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), 10(Ed. Especial), 381–408. https://abpnrevista.org.br/site/article/view/465
Silva, P. B. (2007). Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Revista Educação, 30(3), 489–506. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2745
Silva, P. B. G. (2018). Educação das Relações Étnico-Raciais nas instituições escolares. Educar em Revista, 34(69), 123–150. https://doi.org/10.1590/0104-4060.58097
Tardif, M. (2010). Saberes docentes e formação profissional. Vozes.
Werlang, J., & Pereira, P. B. (2021). Educação do Campo, CTS, Paulo Freire e Currículo: pesquisas, confluências e aproximações. Ciência & Educação (Bauru), 27, e21016, 1–19. https://doi.org/10.1590/1516-731320210016
Weschenfelder, V. I., & Silva, M. L. (2018). A cor da mestiçagem: o pardo e a produção de subjetividades negras no Brasil contemporâneo. Análise Social, 53(227), 308–330. https://doi.org/10.31447/AS00032573.2018227.03
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cristiane dos Santos Bispo, Elisa Prestes Massena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.