Integrator Scenario: The Emergence of a Curriculum Reconfiguration Proposal

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u10631093

Palabras clave:

Curriculum Reconfiguration, Critical curriculum, Science teaching

Resumen

The curriculum can be understood as one of the matrixes in which varied forms of social production are personalized, however, a large part of school curricula has disfavored the social classes most vulnerable. To overcome this, some proposals for curricular reconfiguration emerged in order to promote contextualized and intrinsic of the Science Teaching. The objective of this article is to present the emergency process and the rationale for the proposal of curricular reconfiguration Integrator Scenario built in the context of the GPeCFEC. This proposal integrates sets of elements that enable the study of themes, situations and real problems of social relevance. Thus, a documental analysis was carried out based on a bibliographic survey of monografies and master’s thesis developed respectively within the scope of the Degree in Chemistry and the Graduate Program in Science Education, both from the University. The results of this study show that the Integrator Scenario gives work pedagogical, critical and social perspective beyond the concept learning. This proposal can also contribute to the integration of school, academic and social spaces, in addition to encouraging the different performance of future teachers and the continuing education of their participants.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Apple, M. W. (1989). Education and power. Routledge & Kegan Paul.

Apple, M. W. (2000). Política cultural e educação [Cultural politics and education]. Cortez.

Apple, M. W. (2006). Ideologia e currículo [Ideology and curriculum]. 3. ed. Artmed.

Apple, M. W. (2011). Global Crises, Social Justice, and Teacher Education. Journal of Teacher Education. 62(2), 222–234. https://dx.doi.org/10.1177/0022487110385428

Apple, M. W. (2017 b). A luta pela democracia na educação crítica. [The struggle for democracy in critical education]. Revista e-Curriculum, 15(4), 894–926. https://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p894-926

Apple, M. W. (2017a) A educação pode mudar a sociedade? [Can Education Change Society?]. Vozes.

Borba, F. S. (2004). Cenário. Borba, F. S. (org.). Dicionário UNESP do Português Contemporâneo. Ed. UNESP, São Paulo. 1470 p.

Campos, M. S. N., & Reis, G. R. F. S. (2019). Os materiais narrativos e a reconfiguração dos currículos: Desafios e possibilidades [Narrative materials and the curriculum reconfiguration: Challenges and possibilities]. Currículo sem Fronteiras, 19(1), 396–417.

Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2011). Ensino de ciências: Fundamentos e métodos [Science teaching: Fundamentals and methods]. 4ª ed. Cortez.

Gehlen, S. T. , Maldaner, O. A., & Delizoicov, D. (2012). Momentos Pedagógicos e as etapas da Situação de Estudo: Complementaridades e Contribuições para a Educação em Ciências [Pedagogical moments and the stages of Study Situation: Complementarities and contributions to the Science Education]. Ciências e Educação, 18(1), 1–22. https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100001

Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1981). Effective Evaluation. Ca. Jossey-Bass.

Kemmis, S. (2009). Action research as a practice‐based practice. Educational Action Research, 17(3), 463–474. https://doi.org/10.1080/09650790903093284

Kemmis. S. & Mctaggart. R. (Orgs.) (1988). The action Research planner. 3 ed. Geelong, Deakin University Press.

Kuhn, T. (1996). A estrutura das revoluções científicas [The Structure of Scientific Revolutions]. 4 ed. Perspectiva.

Ludke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas [Education research: Qualitative approaches]. EPU.

Maia, R. (1995). Configuração. In R. Maia. Magno Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Edipar.

Maldaner, O. A. (2007). Situações de estudo no ensino médio: Nova compreensão de educação básica. In R. Nardi (Org.), A pesquisa em ensino de ciências no Brasil: Alguns recortes [Science education research in Brazil: Some excerpts]. (pp. 239–254). Escrituras.

Maldaner, O. A., & Zanon, L. B. (2006). Situação de Estudo: Uma organização do ensino que extrapola a formação disciplinar em Ciências. In R. Moraes, R. Mancuso (Orgs.), Educação em Ciências: Produção de currículos e formação de professores [Science Education: Curriculum production and teacher training]. (pp. 43–175). Ed. UNIJUÍ.

Massena. E. P., & Brito, L. D. (2015). Caminhos e descaminhos da Situação de Estudo (Situação de Estudo): A experiência vivenciada por um grupo de formadores de professores. In Masena, E. P. (Org). (2015). Situação de Estudo: Processo de significação pela pesquisa em grupos interinstitucionais. [Study Situation: Process of meaning through research in interinstitutional groups]. Ed. Unijuí.

Mesquita, S. S. de A. (2019). A centralidade do papel dos professores do ensino médio na reconfiguração do currículo e da profissão [The centrality of the role of high school teachers in reconfiguring the curriculum and the profession]. Revista e-Curriculum, 17(1), 230–255. http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i1p230-255

Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2013). Análise Textual Discursiva. [Analisis Textual Discursive]. 2 ed. Ed. UNIJUÍ.

Moreira, A. F. B. (1989). A contribuição de Michael Apple para o desenvolvimento. [Michael Apple's contribution to the development of a critical curriculum theory in Brazil]. Fórum educacional, 13(4),17–30.

Pansera-de-Araújo, M. C., Auth, M. A. E., & Maldaner, O. A. (2007). Situações de Estudo como forma de inovação curricular em Ciências Naturais. In M. C. Galiazzi, M. A Auth, R. Moraes, & R. Mancuso (Orgs.), Construção curricular em rede em educação na Educação em Ciências: Uma aposta de pesquisa na sala de aula [Curriculum construction in networked education in Science Education: A bet on research in the classroom]. (pp. 161–176). Ed. UNIJUÍ.

Pedretti, E., & Nazir. J. (2011). Currents in STS Education: Mapping a Complex Field, 40 Years On. Science Education.

Ratcliffe M., & Grace, M. (2003). Science education for citizenship: Teaching socio-scientific issues. Maidenhead: Open University Press.

Sacristán, J. G. (1998). O currículo: Os conteúdos do ensino ou uma análise prática?. In J. G. Sacristán, & A. I. Pérez-Gomez (Orgs.), Compreender e transformar o ensino [Understand and transform teaching]. (pp. 119–148) 4. ed. Tradução de: Ernani F. da Fonseca Rosa. Artmed.

Silva, T. T. (1995). Currículo e identidade social: Territórios contestados. In T. T. Silva (Org.), Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação [Aliens in the classroom: an introduction to cultural studies in education]. (pp. 190–207). 9 ed. Vozes.

Simonneaux, L. (2014). Questions Socialement Vives and Socio-scientific Issues: New Trends of Research to Meet the Training Needs of Postmodern Society. In C. Bruguière, A. Tiberghien, & P. Clément (Éd.), Topics and Trends in Current Science Education: 9th ESERA Conference Selected Contributions (pp. 37–54) (Contributions from Science Education Research Book 1). Dordrecht, The Netherlands: Spinger Verlag.

Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: Uma introdução metodológica [Action research: a methodological introduction]. Educ. Pesqui., 31(3), 443–466.

Vieira, L. B. G., Fernandes, G. W. R., Massena, E. P., & Maldaner, O. A. (2018). Situação de Estudo: O que vem sendo publicado em eventos e periódicos da área de ensino de ciências? [The study situation: What has been published in events and journals on the science teaching field?] Revista Ensaio. Belo Horizonte, 20, e2914. https://doi.org/10.1590/1983-21172018200101

Winter, R. (2005). Some Principles and Procedures for the Conduct of Action Research. In O. Zubert-Skerrtitt, (Org.). New directions in action research (pp. 9–22). Taylor & Francis e-Library.

Ximenes, S. (2000). Integrar. Minidicionário da Língua Portuguesa [Mini Dictionary of

Portuguese Language]. ed. 2. Ed. Ediouro.

Zubert-Skerrtitt, O. (2005). Emancipatory Action Research For Organisational Change and Management Development. In O. Zubert-Skerrtitt (Org.) New directions in action research (pp. 68–87). Taylor & Francis e-Library.

CCP References and Thesis used as data corpus

Almeida, C. L. S. (2017). Situação de Estudo na formação de professores em escolas do campo de Coaraci-BA. [Study Situation in teacher training in rural schools in Coaraci-BA] (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Alves. W. F. S. (2018). Saberes Docentes na Formação Inicial de Professores de Ciências: (Re)pensando práticas educativas por meio da Situação de Estudo [Teaching Knowledge in the Initial Formation of Science Teachers: (re)thinking educational practices through the Ilhéus Study Situation]. (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Amaral, G. (2013). Situação de Estudo: Uma nova abordagem curricular no curso técnico em Biotecnologia [Study Situation: A new curricular Approach in the technical course in Biotechnology]. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Bomfim, R. C. (2016) Automedicação como tema de Situação de Estudo para o Ensino de Química [Self-medication as a Study Situation for the Teaching of Chemistry]. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Bomfim, R. C. (2019). (Dissertação). O trabalho colaborativo na interface universidade-escola: (re)pensando o currículo por meio da Situação de Estudo [Collaborative work on the university-school interface: (re)thinking the curriculum through the Study Situation]. Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Fernandes. G. F. (2014). Contribuições da situação de estudo à formação inicial de professores de química da Universidade Estadual de Santa Cruz [Contributions from the Study Situation to the Initial Teacher Education in Chemistry at Santa Cruz State University]. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Guimarães, T. S. (2017). O uso da literatura de Jorge Amado no Ensino de ciências: Uma possibilidade a partir de uma Situação de Estudo [The use of Jorge Amado's literature in science teaching: A possibility from a Study Situation]. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Jesus, D. (2016). O café nosso de cada dia: Investigação da influência de uma situação de estudo no processo de ensino aprendizagem de ciências da natureza no ensino médio [Our daily coffee: investigating the influence of a study situation on the process of teaching and learning nature sciences in high school]. (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Pereira, D. B. (2017). Alimento e gastrite: Possíveis contribuições da Situação de Estudo para o PROEJA. [Food and gastritis: Possible Contributions from the Study Situation to the PROEJA]. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Pimenta, S. S. (2016). Conhecendo a química dos cabelos cacheados: uma situação de estudo no curso técnico [Knowing chemistry’s curly hair: A study situation in technical course]. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Pinto, J. G. R. (2015). Situação de Estudo: Automedicação, um mal necessário? Uma abordagem curricular em um curso Técnico [Study Situation: Self-medication, necessary harm? A curricular approach in a Technical course]. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Reis, C. M. R. (2016). Educação de Jovens e Adultos: A Situação de Estudo como possibilidade de repensar o currículo. (Monografia). [Youth and Adult Education: The Study Situation as a possibility to rethink the curriculum]. Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Resende, R. C. S. (2015). Desenvolvimento de Situação de Estudo como facilitadora do processo de ensino e aprendizagem de ciências da natureza no 9º ano do ensino fundamental [Development of Study Situation as a facilitator of the process of teaching and learning nature sciences in the 9th grade of elementary school]. (Dissertação). UESC, Ilhéus, Brasil.

Sampaio, T. S. (2017). Educação de Jovens e Adultos: Atividade de formação continuada baseado nos pressupostos da Situação de Estudo. [Youth and Adult Education: A continuing education activity based on the assumptions of the Study Situation]. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Santos, C. E. J. (2016). Possíveis contribuições da proposta curricular Situação de Estudo no currículo da educação de jovens e adultos. [Possible contributions of the curriculum proposal Study Situation in the Youth and Adult Education Curriculum]. (Monografia). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Silva, F A. N. (2019). Situação de Estudo na formação de professores do MST: Diálogos com Henri A. Giroux. (Dissertação). [The Study Situation in MST Teacher Training: Dialogues with Henri A. Giroux]. Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Silva, U. K. F. (2017). Rio Almada: Uma Situação de Estudo como proposta para o ensino de Química. [Almada River: A Study Situation as a Proposal for Science Teaching]. pp 51. Graduação em Licenciatura em Química. Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus, Bahia.

Sousa, P. S. (2018). Desenvolvimento profissional docente no contexto da reconfiguração curricular pela Situação de Estudo [Professional development of teachers in the context of curricular reconfiguration by the Study Situation]. (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Vieira, L. B. G. (2017). Situação de Estudo: Compreensões dos formadores de professores do ensino de Ciências [Study Situation: Understandings of science teaching teacher trainers]. (Dissertação). Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC, Ilhéus, Brasil.

Descargas

Publicado

2020-10-27

Cómo citar

Pimenta, S. S. ., Guimarães, T. S. ., Silva, N. A. da ., Rodríguez, A. S. M. ., & Massena, E. P. . (2020). Integrator Scenario: The Emergence of a Curriculum Reconfiguration Proposal. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 20(u), 1063–1093. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u10631093

Número

Sección

Artigos