A Research Methodology on the Knowledge Construction Process in Linear Electrical Circuits Elaborated Based on the Piagetian Clinical Method
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20171731037Palabras clave:
Genetic Epistemology, Technology Education, Clinical Method, Electrical Circuits.Resumen
This paper presents the research methods developed to investigate the knowledge construction process of students and how they understand the concept of internal resistance as represented by the everyday situation in which an electric shower causes the light of a light bulb to dim when turned on. The theoretical framework for this study is based on the Piagetian genetic epistemology and the linear circuit theory. The methodology was developed based on a qualitative approach, using the multiple-case study strategy. The semi-structured interviews were inspired by and adapted from the Piagetian clinical method in order to identify and analyze the students’ explanations and associations regarding the theoretical model that explains the phenomenon. The goal is to make this paper available for teachers as a reference material and an encouragement to reflect about their own teaching practices so they can develop pedagogical actions to assist the students’ learning process in vocational courses on Electricity, Electronics and similar areas in both secondary and higher education. The paper provides detailed information about the development and improvement of the data collection tool, includes answers from the subjects interviewed, reflects on the method’s concerns and benefits to allow for the grasp of knowledge of other points of view, and, finally, discusses the possibilities of developing activities that are more interactive and forward-looking for the students.
Descargas
Citas
Battro, A. M. (1978). Dicionário terminológico de Jean Piaget. São Paulo: Pioneira.
Bovet, M., Inhelder, B., & Sinclair, H. (1977). Aprendizagem e estruturas do conhecimento. São Paulo: Saraiva.
Delval, J. (2002). Introdução à prática do método clínico: Descobrindo o pensamento das crianças. Porto Alegre: Artmed.
Delval, J. (2010). Aprender investigando. In F. Becker, T. Marques, & B. Iwasko (Orgs.), Ser professor é ser pesquisador (pp. 115–128). Porto Alegre, RS: Mediação.
Garcia, R., & Piaget, J. (1987). Psicogênese e História das Ciências. Lisboa: Publicações Dom Quixote.
Globo Comunicação e Participações S.A. (s/d) Educação. Enem 2013: questão 75. Retrieved from http://educacao.globo.com/provas/enem-2013/questoes/75.html.
Gouveia, A. A. (2007). Dificuldades de aprendizagem conceitual em circuitos elétricos reveladas por meio de desenhos (Dissertação de Mestrado em Educação, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina), Londrina.
Macedo, L. (2010). Ensaios construtivistas. 6. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Piaget, J. (1926). A representação do mundo na criança. Rio de Janeiro: Distribuidora Record de Serviços de Imprensa.
Piaget, J. (1975). A Teoria de Piaget. In L. Carmichael, Manual de Psicologia da Criança: Vol. 4. Desenvolvimento Cognitivo I. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo.
Piaget, J. (1977). A Tomada de Consciência. São Paulo: Melhoramentos.
Piaget, J. (1978). Fazer e compreender. São Paulo: Melhoramentos.
Piaget, J. (1990). A formação do símbolo na criança. 3. ed. Rio de Janeiro: LTC Livros Técnicos e Científicos.
Piaget, J. (1998). Sobre a Pedagogia: Textos inéditos. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Yin, R. K. (2001). Estudo de Caso: Planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Os autores são responsáveis pela veracidade das informações prestadas e pelo conteúdo dos artigos.
Os autores que publicam neste periódico concordam plenamente com os seguintes termos:
- Os autores atestam que a contribuição é inédita, isto é, não foi publicada em outro periódico, atas de eventos ou equivalente.
- Os autores atestam que não submeteram a contribuição simultaneamente a outro periódico.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à RPBEC o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial neste periódico.
- Os autores atestam que possuem os direitos autorais ou a autorização escrita de uso por parte dos detentores dos direitos autorais de figuras, tabelas, textos amplos etc. que forem incluídos no trabalho.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (por exemplo, publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (por exemplo, em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação visando aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Em caso de identificação de plágio, republicação indevida e submissão simultânea, os autores autorizam a Editoria a tornar público o evento, informando a ocorrência aos editores dos periódicos envolvidos, aos eventuais autores plagiados e às suas instituições de origem.