Teaching work

some indications of teachers of private higher institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2293

Keywords:

Work, Teaching, College education

Abstract

This article aims to understand how teachers conceive the teaching work in Higher Education, analyzing the activities developed in the daily life of different private institutions of the Agreste of Pernambuco. The research involved 22 professors from undergraduate courses who answered a questionnaire, composed of open-ended and closed-ended questions. The results revealed that teachers feel satisfied with their work and their profession and see the teaching work as challenging, motivating, enjoyable and of social relevance. At the same time, they highlight the various challenges faced by Higher Education Institutions (HEIs) and their professionals, especially those related to the student profile. The picture that is presented in relation to the teaching work is ambiguous, because there is on the one hand a sense of well-being, at the same time that the work is challenging and limited.

Author Biographies

  • Mônica Patrícia da Silva Sales, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru (FAFICA), Caruaru, PE, Brasil.

    Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Caruaru e especialização em Gestão da Escola e Coordenação Pedagógica pela mesma instituição. Mestra e doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru.

  • Laêda Bezerra Machado, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, PE, Brasil.

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (1991), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2003). Atualmente é Professora associada 2 da Universidade Federal de Pernambuco, no Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional.

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Published

2017-12-07

Issue

Section

Article

How to Cite

Teaching work: some indications of teachers of private higher institutions. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 238–251, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2293. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2293. Acesso em: 19 dec. 2024.

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