Innovation in Federal University of Minas Gerais’ Nursing course

reports of the implementation of a distance discipline

Authors

  • Durcelina Ereni Pimenta Arruda Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Márcia dos Santos Pereira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. http://orcid.org/0000-0001-9961-8625

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2330

Keywords:

Distance learning, Ethics, Bioethics, Nursing

Abstract

The search for knowledge in the production of didactic materials for distance education and skills in the use of virtual learning environments motivated the entrance in the Laboratory of Creation of Didactic Material for Distance Learning, of the Center for Distance Education Teaching Support of the Federal University of Minas Gerais. This article aims to present some reflections about the challenges posed to the higher education teacher in the preparation of materials proposals in the distance modality. Specifically, we will analyze a proposal for a distance discipline “Ethics and Bioethics in Nursing”, elaborated for the Nursing course, which had a process of theoretical and methodological reconfiguration to be offered in the distance modality. As distance learning requires a language adaptation and planned insertion of complementary activities and resources, a new form of writing, communication and exchange of knowledge with the students was experimented.

Author Biographies

  • Durcelina Ereni Pimenta Arruda, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Doutora e mestra em Educação, especialista em Planejamento, Implementação e Gestão em Educação a Distância na perspectiva do design educacional, especialista em Docência no Ensino Superior, licenciada em Pedagogia, bacharel em Turismo. Professora do mestrado profissional em Educação na linha Educação Tecnológica na Faculdade de Educação da UFMG. Pesquisadora e desenvolvedora de atividades de designer educacional e professora formadora do CAED/UFMG e da Organização das Nações Unidas para a Educação/Fundação Joaquim Nabuco (UNESCO/FUNDAJ).

  • Márcia dos Santos Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Enfermeira, doutora em Ciências da Saúde: Infectologia e Medicina Tropical pela Faculdade de Medicina da UFMG. Mestra em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da UFMG. Especialista em Sistematização da Assistência de Enfermagem pela Escola de Enfermagem da UFMG, especialista em Metodologia de Ensino e em Gestão de Pessoas pela UFMG e especialista em Bioética com ênfase em Ética Aplicada às Pesquisas em Seres Humanos e em Gestão de Redes de Atenção à Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz (ENSP/FIOCRUZ). Professora adjunta do Departamento de Enfermagem Aplicada da UFMG.

Published

2018-07-11

Issue

Section

Article

How to Cite

Innovation in Federal University of Minas Gerais’ Nursing course: reports of the implementation of a distance discipline. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 125–150, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2330. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2330. Acesso em: 19 dec. 2024.

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