The active methodologies and the approximations between teaching and learning in university pedagogical practice

Authors

  • Maiza Taques Margraf Althaus Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil.
  • Viviane Aparecida Bagio Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0001-1546

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2342

Keywords:

Active methodologies, University teaching, Teaching

Abstract

In the context of the development of university pedagogical practice, one of the concerns of teachers refers to the methodological referral of teaching and learning processes. This paper proposes to discuss the possibilities and limits of pedagogical practice when guided by the perspective of the transmission of knowledge, through lectures, as opposed to teaching proposals through active methodologies. The methodology adopted for the development of the present study is bibliographical, based on the reading and analysis of works related to the proposed theme. In the search for support in the researches of Nóvoa and Amante (2015), Mainardes (2008), Heacox (2006), Pozo (2002) and Roldão (2007) among others, the text problematizes the didactic dimension of university teaching in order to re-significate and approach teaching to learning. The study developed also showed some possibilities of methodological referral in the university classroom, in planned didactic situations in which the students’ active perspective on their learning is privileged.

Author Biographies

  • Maiza Taques Margraf Althaus, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil.

    Pedagoga (UEPG), Mestre em Educação (UEPG) e Doutora em Educação (PUC/PR). Desde 1991 é professora na UEPG, no Departamento de Pedagogia, atuando no campo da Didática nos cursos de Licenciaturas e em disciplinas de formação pedagógica para a Docência Universitária em Programas de Pós-Graduação stricto sensu. Coordena o Programa DES – Docência no ensino superior.

  • Viviane Aparecida Bagio, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil.

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Mestre em Educação em Ciências e em Matemática. Bacharel e Licenciada em Matemática. Licenciada em Pedagogia. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais e Formação de Professores (GEPPE/UEPG). Professora colaboradora na UEPG, no Departamento de Pedagogia. Desenvolve pesquisas nos seguintes temas: formação de professores, metodologia de pesquisa, docência universitária, educação matemática, didática.

Published

2017-12-07

Issue

Section

Article

How to Cite

The active methodologies and the approximations between teaching and learning in university pedagogical practice. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 79–96, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2342. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2342. Acesso em: 19 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)