Graduate students report in Science Teaching and Mathematical Education about academic education aspects in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24732

Keywords:

Graduate studies, Science Teaching, Pandemic, Remote teaching

Abstract

The aim of the study was to investigate the perceptions of graduate students in Science Teaching and Mathematical Education regarding their academic education in the current pandemic scenario. Fifteen postgraduate students in Science Teaching and Mathematical Education from a public university in southern Brazil were interviewed. The interviews were transcribed and submitted to the Discursive Textual Analysis procedures establishing three categories: 1) possibilities of academic life during the pandemic, 2) limitations of academic life during the pandemic and 3) expectations of academic life after the pandemic. From these, subcategories still emerged and allowed to interpret the perceptions of the graduate students regarding different aspects. The obtained results indicated that, although academics show greater limitations at that moment, they managed to reinvent their routines to continue their academic activities, understanding the remote system as a possibility for the continuation of their training as graduate students.

Author Biographies

  • Fernanda Garcia de Almeida, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil.
    Graduated in Chemistry Bachelor's and Licentiate's degree from the State University of Londrina. Doctoral student of the postgraduate Program in Science Education and Mathematical Education at the State University of Londrina.
  • Viviane Arrigo, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil.

    Assistant Professor, Department of Chemistry, State University of Londrina (UEL). PhD student in Science Teaching by the Graduate Program in Science Teaching and Mathematical Education at the same institution. Londrina, PR - Brazil.

  • Fabiele Cristiane Dias Broietti, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil.

    Professor and advisor of the postgraduate Program in Science Education and Mathematical Education at the State University of Londrina (UEL). Adjunct Professor in the Chemistry Department at the same institution. Londrina, PR - Brazil.

References

BARBOSA, André Machado; VIEGAS, Marco Antônio Serra; BATISTA, Regina Lucia Napolitano Felício Felix. Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, Rio de Janeiro, v. 25, n. 51, p. 255-280, 2020. DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p255.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 11 jul. 2020.

BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento; TEIXEIRA, Pedro Pinheiro; FERNANDES, Karine de Oliveira Bloomfield; BERTAGNA, Maína; VALENÇAS, Cristiana Rosa; SOUZA, Lucia Helena Pralon de. Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 153-171, 2020. DOI: https://doi.org/10.46667/renbio.v13i1.337.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento de Área. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ENSINO.pdf. Acesso em: 15 ago. 2020.

LAMPERT BATISTA, Natália. Tópicos Especiais em Geografia B: Docência Geográfica em Tempos de Pandemia. Metodologias e Aprendizado, v. 3, p. 167-175, 2020. DOI: https://doi.org/10.21166/metapre.v3i0.1352.

LANA, Raquel Martins; COELHO, Flávio Codeço; GOMES, Marcelo Ferreira da Costa; CRUZ, Oswaldo Gonçalves; BASTOS, Leonardo Soares; VILLELA, Daniel Antunes Maciel; CODEÇO, Cláudia Torres. Emergência do novo coronavírus (SARS-CoV-2) e o papel de uma vigilância nacional em saúde oportuna e efetiva. Caderno de saúde pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 3, p. 1-5, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00019620.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011. 224p.

NOBRE, Lorena Neves; FREITAS, Rodrigo Randow. A evolução da pós-graduação no Brasil: histórico, políticas e avaliação. Brazilian Journal of Production Engineering, São Mateus, v. 3, n. 2, p. 18-30, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/v3n2_3. DOI: https://doi.org/10.0001/v3n2_3.

OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro; LISBÔA, Eliene Soares dos Santos; SANTIAGO, Nilza Bernardes. Pandemia do coronavírus e seus impactos na área educacional. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 17-21, 2020.

REGUEIRO, Eloisa Maria Gatti; VASCONCELOS, Elaine Cristine Lemes Mateus de; GONÇALVES, Adriana da Costa; FIGUEIREDO, Marisa Maia Leonardi; VASCONCELOS, Everaldo Encide de; BELLUZZO, Simone de Souza. Ensino mediado por tecnologias no curso de Fisioterapia do Centro Universitário Barão de Mauá durante o período de pandemia da COVID-19. Revista Interdisciplinar de Saúde e Educação, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 107-119, 2020.

RODRIGUES, Bráulio Brandão; CARDOSO, Rhaissa Rosa de Jesus; PERES, Caio Henrique Rezio; MARQUES, Fábio Ferreira. Aprendendo com o Imprevisível: Saúde mental dos universitários e Educação Médica na pandemia de Covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, Goiás, v. 44, supl. 1, p. 1-5, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200404.

VIEIRA, Kelmara Mendes; POSTIGLIONI, Gabrielle Fagundes; DONADUZZI, Géderson; PORTO, Caroline dos Santos; KLEIN, Leander Luiz. Vida de estudante durante a pandemia: isolamento social, ensino remoto e satisfação com a vida. EaD em foco, Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, p 1-15, 2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1147.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic. WHO, 2020. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. Acesso em: 15 ago. 2020.

Relatos de pós-graduandos em Ensino de Ciências e Educação Matemática a respeito de aspectos da formação em tempos de pandemia

Published

2020-12-02

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times

How to Cite

Graduate students report in Science Teaching and Mathematical Education about academic education aspects in times of pandemic. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–21, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24732. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24732. Acesso em: 19 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)