Strategies of the Restorative Dentistry Department for teacher training in face of the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24770

Keywords:

COVID-19 Pandemic, Emergency Remote Education, Dentistry, Digital Information and Communication Technology

Abstract

The purpose of this article was to report the experience of the Department of Restorative Dentistry (ODR) in training its faculty and expanding the use of the Moodle platform, during the period of social distance due to the pandemic of COVID-19. As soon as the face-to-face classes were suspended in March 2020, and even before the Federal University of Minas Gerais adopted the Emergency Remote Education, a questionnaire on the use of digital technologies in education was prepared by a commission determined by the Departmental Head and sent to teachers. Thus, it was noticed the need for training these professionals in the use of such technologies. ODR tutoring teachers planned virtual workshops with individual guidance, enabling the training of the functionalities of the Moodle platform. This action allowed all ODR disciplines to structure their virtual environments and made the faculty able to use the tools provided by Moodle, ensuring the quality of teaching, even remotely.

Author Biographies

  • Patricia Valente Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Professora Associada do Departamento de Odontologia Restauradora na Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais (FAO-UFMG). Graduada em Odontologia pela Pontifícia Universidade Católica-MG (1996). Especialista em Dentística pela ABO-MG (2001) e em Prótese pela FAO-UFMG (2017). Mestre em Odontologia pela UFMG na área de Dentística (2004) e doutora na área de Clínica Odontológica (2009).

  • Hugo Henriques Alvim, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Professor Associado do Departamento de Odontologia Restauradora na Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduado em Odontologia pela Fundação Universidade de Itaúna (2000). Especialista, mestre e doutor em Dentística pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Araraquara (UNESP).                                         

  • Luiza de Almeida Queiroz Ferreira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Mestranda em Odontologia, com área de concentração em Clínica Odontológica, na Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduada em Odontologia pela UFMG (2019). Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG).                       

  • Maria Elisa de Souza e Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Doutora em Clínica Odontológica e Professora Associada da UFMG. Criou e coordenou, por sete anos, o Centro de Apoio, a Seleção e Encaminhamento do Usuário da Faculdade de Odontologia. Tem experiência em pesquisa e extensão, atuando especialmente nos temas: qualidade de vida, saúde de idosos, transplante de medula óssea, fígado e renal, prescrição de medicamentos, enfrentamento da COVID-19 – biossegurança.

  • Rogéli Tibúrcio Ribeiro da Cunha Peixoto, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Professora Associada do Departamento de Odontologia Restauradora, na Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduada em Odontologia pela UFMG (1987). Especialista em Dentística pela Faculdade de Odontologia de Bauru (FOB-USP), mestre em Odontologia – área de Dentística – pela UFMG (1999) e doutora na mesma área (2008).

References

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Estratégias do Departamento de Odontologia Restauradora para capacitação de seu corpo docente diante da pandemia

Published

2020-12-29

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times

How to Cite

Strategies of the Restorative Dentistry Department for teacher training in face of the pandemic. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–16, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24770. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24770. Acesso em: 19 dec. 2024.

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