Contributions of a subject in promoting self-regulated learning in university students who came from the public school system
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.39772Keywords:
learning, higher education, academic success, mediation of learningAbstract
Self-regulated learning configures an important strategy for learning and academic success. This study describes the pedagogical decisions and mediations from professors of a self-regulated course and analyzes its contributions to university students who came from public school system. This subject, spanning 15 weekly face-to-face classes in a semester, addresses self-regulated processes, is based on collaborative learning, uses storytelling and reflexive and practical activities, and offers personalized feedback. In total, 192 university students who voluntarily answered self-reported questionnaires at the beginning and end of the course were followed-up to evaluate the effect course of the subject on participants. Their understanding and use of self-regulated processes increased after they completed the course. We found statistically significant results in students who began the course with lower levels of self-regulation. This study discusses the role of pedagogical mediations that facilitate the promotion of self-regulated learning in higher education.
Downloads
References
AMBIEL, Rodolfo Augusto Matteo; BARROS, Leonardo de Oliveira. Relações entre evasão, satisfação com escolha profissional, renda e adaptação de universitários. Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 254-267, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v20n2p254-267. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v20n2/v20n2a10.pdf. Acesso em: 1 out. 2022.
BANDURA, Albert. Self-efficacy: the exercise of control. New York: Freeman and Company, 1997.
BIGGS, John. What the student does: teaching for enhanced learning. Higher Education Research & Development, v. 31, n. 1, p. 39-55, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/0729436990180105. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0729436990180105. Acesso em: 2 fev. 2023.
BORUCHOVITCH, Evely. Autorregulação da aprendizagem: Contribuições da psicologia educacional para a formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 401-409, set./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2014/018375. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/HYqxtDHyj84FGcJKzHCCMSQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 out. 2022.
CASANOVA, Joana R.; BERNARDO, Ana Belén.; ALMEIDA, Leandro da Silva. Dificuldades na adaptação académica e intenção de abandono de estudantes do primeiro ano do Ensino Superior. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. 8, n. 2, p. 211-228, 2021. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.2.8705. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/74904. Acesso em: 2 fev. 2023.
COHEN, Jacob. Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Routledge Academic, 1988.
DANTAS, Marilda Aparecida et al. Intervenção em Autorregulação da Aprendizagem no ensino superior: proposição e desdobramento. In: POLYDORO, Soely Aparecida Jorge Polydoro (org.). Promoção da Autorregulação da Aprendizagem: contribuições da Teoria Social Cognitiva. Porto Alegre: Editora Letra1, 2017. p. 77-87.
DIAS, Ana Cristina Garcia et al. Dificuldades percebidas na transição para a universidade. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. 19-30, jan./jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.26707/1984-7270/2019v20n1p19. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902019000100003. Acesso em: 1 out. 2022.
DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos et al. Os serviços de apoio pedagógico aos discentes no ensino superior brasileiro. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2022/01/ebookapoio-pedagocc81gico-2-1.pdf. Acesso em: 1 out. 2022.
FIOR, Camila Alves. Adaptação ao ensino superior e autoeficácia em universitários medalhistas em Olimpíadas Científicas: um estudo correlacional. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. 9, p. 284-301, 2022. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.0.8904. Disponível em: https://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2022.9.0.8904. Acesso em: 2 fev. 2023.
GANDA, Daniela Ribeiro; BORUCHOVITCH, Evely. A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Revista Psicologia da Educação, v. 1, n. 46, p. 71-80, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/psicoeduca/article/view/39147. Acesso em: 1 out. 2022.
HATTIE, John; TIMPERLEY, Helen. The power of feedback. Review of Educational Research, v. 77, n. 1, p. 81-112, 2007. DOI: https://doi.org/10.3102/003465430298487. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/003465430298487. Acesso em: 2 fev. 2023.
HERINGER, Rosana. Democratização da educação superior no Brasil: das metas de inclusão ao sucesso acadêmico. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 19, n. 1, p. 7-17, 2018. DOI: https://doi.org/1026707/1984-7270/2019v19n1p7. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v19n1/03.pdf. Acesso em: 1 out. 2022.
LEITE, Sérgio Antônio da Silva. Afetividade nas práticas pedagógicas. Temas em Psicologia, v. 20, n. 2, p. 355-368, 2012. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2012.2-06. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v20n2/v20n2a06.pdf. Acesso em: 1 out. 2022.
LIPNEVICH, Anastasiya A.; PANADERO, Ernesto. A review of feedback models and theories: descriptions, definitions, and conclusions. Frontiers in Education, v. 6, 2021. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.72019. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2021.720195/full. Acesso em: 1 out. 2022.
MACIEL, Aline Guilherme; ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu. Autorregulação da aprendizagem: panorama nacional dos estudos de intervenção no ensino superior. Revista Cocar, v. 12, n. 23, p. 145-167, jun./jul. 2018. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1722. Acesso em: 1 out. 2022.
NICOL, David. The power of internal feedback: exploiting natural comparison processes, Assessment & Evaluation in Higher Education, v. 46, n. 5, p. 756-778, 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1823314. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02602938.2020.1823314. Acesso em: 2 fev. 2023.
PANADERO, Ernesto. A review of self-regulated learning: six models and four directions for research. Frontiers in Psychology, v. 8, p. 1-28, 2017. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.00422/full. Acesso em: 1 out. 2022.
PENA, Mariza Aparecida Costa; MATOS, Daniel Abud Seabra; COUTRIM, Rosa Maria da Exaltação. Percurso de estudantes cotistas: ingresso, permanência e oportunidades no ensino superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 25, n. 1, p. 27-51, 2020. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3916. Acesso em: 1 out. 2022.
PELISSONI, Adriane Martins Soares; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. Programas de promoção da autorregulação da aprendizagem. In: POLYDORO, Soely Aparecida Jorge (org.). Promoção da autorregulação da aprendizagem: contribuições da Teoria Social Cognitiva. Porto Alegre: Editora Letra1, 2017. p. 33-44.
PELISSONI, Adriane Martins Soares et al. Serviço de apoio ao estudante: contribuições para a permanência acadêmica e aprendizagem. In: DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos et al. (org.). Serviço de apoio ao estudante: contribuições para a permanência acadêmica e aprendizagem. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 283-318.
POLYDORO, Soely Aparecida Jorge et al. Promoção da autorregulação da aprendizagem na universidade: percepção do impacto de uma disciplina eletiva. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 20, n. 3, set./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v20n3a2877. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/edpuc/v20n3/2318-0810-edpuc-20-3-00201.pdf. Acesso em: 1 out. 2022.
POLYDORO, Soely Aparecida Jorge et al. Autorregulação da aprendizagem: adaptação e evidências de validade de instrumentos para universitários brasileiros. Educação em Análise, v. 4, n. 1, jan./jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n1p21. Disponível em: https://www.readcube.com/articles/10.5433%2F1984-7939.2019v4n1p21. Acesso em: 2 fev. 2023.
ROSÁRIO, Pedro; NÚNEZ, José Carlos; GONZÁLEZ-PIENDA, Julio. Cartas do Gervásio ao seu umbigo: comprometer-se com o estudar na educação superior. 2. ed. São Paulo: Editora Almedina, 2017.
ROSÁRIO, Pedro et al. Eficacia de un programa instruccional para la mejora de procesos y estrategias de aprendizaje en la enseñanza superior. Psicothema, Oviedo, v. 19, n. 3, p. 422-427, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/727/72719310.pdf. Acesso em: 1 out. 2022.
ROSÁRIO, Pedro et al. Transcultural analysis of the effectiveness of a program to promote self-regulated learning in Mozambique, Chile, Portugal and Spain. Higher Educaction Research & Development, v. 4, p. 1-15, 2015. DOI: https://doi.org/10.1080/07294360.2014.935932. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07294360.2014.935932. Acesso em: 2 fev. 2023.
ROSÁRIO, Pedro et al. Improving college students’ critical thinking through the use of a story tool for self-regulated learning training. In: MANALO, Emmanuel (ed.). Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking: research-based strategies for the classroom. New York: Routledge, 2020. p. 193-208.
SALGADO, Fernanda Andrade de Freitas; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; ROSÁRIO, Pedro. Programa de promoção da autorregulação da aprendizagem de ingressantes da educação superior. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 23, n. 4, p. 667-679, out./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712018230407. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusf/a/DHwxgRJ6GBmtP4jz5nXzSwS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1 out. 2022.
SILVA, Guilherme Henrique Gomes. Ações afirmativas no ensino superior brasileiro: Caminhos para a permanência e o progresso acadêmico de estudantes da área de Ciências Exatas. Educação em Revista, v. 35, p. 1-29, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698170841. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/JJds6YhTYpWn68F3XY3ccVS/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 1 out. 2022.
SILVA, Hellen Cristina Xavier da; OLIVEIRA, Maísa Aparecida de; FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan. Adaptação à universidade: dificuldades e estratégias de permanência de estudantes oriundos de escolas públicas. In: SOUSA, José Vieira de; BOTELHO, Arlete de Freitas; GRIBOSKI, Cláudia Maffini (org.). Acesso e permanência na expansão da educação superior. Anápolis/GO: UEG, 2018. p.192-204.
VARGAS, Hustana; HERINGER, Rosana. Políticas de permanência no ensino superior público. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 25, n. 72, p. 1-33, 2017. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.25.2799. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2750/275050047114.pdf. Acesso em: 1 out. 2022.
ZIMMERMAN, Barry J. A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, v. 81, n. 3, p. 329-339, 1989.
ZIMMERMAN, Barry J. Motivational sources and outcomes of self-regulated learning and performance. In: ZIMMERMAN, B. J.; SCHUNK, D. H. (ed.). Handbook of self-regulation of learning and performance. New York: Routledge, 2011. p. 49-64.
ZIMMERMAN, Barry J. Self-regulated learning: theories, measures, and outcomes. In: WRIGHT, J. D. (ed.). International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. 2. ed. [s. l.]: Elsevier, 2015. p. 541-546. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.26060-1.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Camila Alves Fior, Marilda Aparecida Dantas Graciola, Adriane Martins Soares Pelissoni, Soely Aparecida Jorge Polydoro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).