Health preceptory in different practice scenarios
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.13483Keywords:
Higher Education, Teaching Care Integration Services, Preceptorship, Qualitative ResearchAbstract
We sought to instigate postgraduate students to reflect on the recognition of practical settings teaching through pedagogical intervention carried out during a master's subject. Based on past experiences at graduation and those under development as professionals in the Unified Health System, the strengths and weaknesses of institutional, professional and personal conditions were problematized to foment teaching in the work environment, considering the three levels of health care. Simultaneously, studies of literature guided the reflection on the importance of articulation between institutions and services, with health needs as a guidance for care and teaching and between different actors involved in the daily care. Preceptorship was valued as an essential factor to welcome, structure and develop the teaching-learning process. In this discipline, everyone was stimulated to critical thinking and the ability to analyze and decide on preceptorship and the research developed.
Downloads
References
BARRETO, Vitor H. L. et al. Papel do preceptor da atenção primária em saúde na formação da graduação e pós-graduação da Universidade Federal de Pernambuco: um termo de referência. Rev Bras Educ Med, Rio de Janeiro, v. 35, n. 4, p. 578-83, 2011.
BOTTI, Sérgio H. O.; REGO, Sérgio. Preceptor, supervisor, tutor e mentor: quais são seus papéis?. Rev Bras Educ Med, Rio de Janeiro, v. 32, n. 3, p. 363-373, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n. 3, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 nov. 2001a. Seção I, p. 37.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n. 4, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 nov. 2001b. Seção 1, p. 38-9.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n. 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 4 mar. 2002. Seção. 1, p. 10.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1º de maio de 1943, e a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996; revoga as Leis nos 6.494, de 7 de dezembro de 1977, e 8.859, de 23 de março de 1994, o parágrafo único do art. 82 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e o art. 6º da Medida Provisória nº 2.164-41, de 24 de agosto de 2001; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 25 set. 2008.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Humanização da Atenção e Gestão do SUS: gestão participativa e cogestão. Brasília: Ministério da Saúde, 2009.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Núcleo de Apoio à Saúde da Família. Brasília: Ministério da Saúde, 2014. (Cadernos de Atenção Básica, n. 39).
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Especializada e Temática. Centros de Atenção Psicossocial e Unidades de Acolhimento como lugares da atenção psicossocial nos territórios: orientações para elaboração de projetos de construção, reforma e ampliação de CAPS e de UA. Brasília, DF, 2015.
CARVALHO, Simone B. O.; DUARTE, Lucia R.; GUERRERO, José M. A. Parceria ensino e serviço em unidade básica de saúde como cenário de ensino-aprendizagem. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 13 n. 1, p. 123-144, jan./abr. 2015.
CECCIM, Ricardo B.; FEUERWERKER, Laura C. M. O Quadrilátero da Formação para a Área da Saúde: Ensino, Gestão, Atenção e Controle Social. Physis, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 41- 65, 2004.
DAMIANI, Magda F. at al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 45, p. 57-67, maio/ago. 2013.
DIAS, Henrique et al. A trajetória da política nacional de reorientação da formação profissional em saúde no SUS. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 6, p. 1613-1624, jun. 2013.
FONSÊCA, Graciela S. et al. Educação pelo trabalho: reorientando a formação de profissionais da saúde. Interface, Botucatu, v. 18, n. 50, p.571-583, 2014.
FRANCO, Maria A. S. Prática docente universitária e a construção coletiva de conhecimentos. In: PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de. Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011. p. 159-187.
MENDES, Eugênio V. As redes de atenção à saúde. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2011.
MISSAKA, Herbert; RIBEIRO, Victoria M. B. A preceptoria na formação médica: o que dizem os trabalhos nos congressos Brasileiros de educação médica 2007-2009. Rev Bras Educ Med, Rio de Janeiro, v. 35, n. 3, p. 303-310, 2011.
OLIVEIRA, Betânia M. F.; DAHER, Donizete V. A prática educativa do enfermeiro preceptor no processo de formação: o ensinar e o cuidar como participantes do mesmo processo. Rev. Docência Ens. Sup., Belo Horizonte, v. 6, n. 1, p. 113-138, abr. 2016.
ORLANDIN, Eduardo A. S. et al. Uma agenda de pesquisa para a Atenção Primária à Saúde no Estado de São Paulo, Brasil: o estudo ELECT. Interface, Botucatu, v. 21, n. 61, p. 349-361, 2017.
PERRENOUD, Philippe. Construir competências é virar as costas aos saberes?. Porto Alegre: Pátio Revista Pedagógica, Porto Alegre, n. 11, n. p., nov. 1999. Disponível em: http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_1999/1999_39.html. Acesso em: 20 out. 2016.
REEVES, Scott. Por que precisamos de educação interprofissional para um cuidado efetivo e seguro. Interface, Botucatu, v. 20, n. 56, p. 185-196, 2016.
RIBEIRO, Eliana. Exercício da Preceptoria: Espaço de Desenvolvimento de Práticas de Educação Permanente. Rev Hosp Univ Pedro Ernesto, Rio de Janeiro, v. 11, supl. 1, p. 77-81, 2012.
SALES, Patrícia R. S.; MARIN, Maria J. S.; SILVA FILHO, Carlos R. Integração academia-serviço na formação de enfermeiros em um hospital de ensino. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 13 n. 3, p. 675-693, set./dez. 2015.
SALVADOR, Lucimar D. S.; SANT’ANNA, Paulo A. Projetos pedagógicos de cursos de saúde e sua articulação com as políticas públicas para a formação em saúde no Brasil. Rev. Docência Ens. Sup., Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 185-202, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2165. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2165.
SILVA, Gabriele B.; FELICETTI, Vera L. Habilidades e competências na prática docente: perspectivas a partir de situações-problema. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 17-29, 2014.
TRAJMAN, Anete et al. A preceptoria na rede básica da Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro: opinião dos profissionais de saúde. Rev Bras Educ Med, Rio de Janeiro, v. 33, n. 1, p. 24-32, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).