Interdisciplinarity and interprofessionality
a teaching-learning strategy in the Parasitology area
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.13548Keywords:
Parasitic diseases, Higher education, Interdisciplinary practices, Interprofessional relationsAbstract
This article reports the interdisciplinary and interprofessional experience in the development of an extension course in Human Parasitology conducted by professors of the Federal University of Southern Bahia. The objective is to expose their contribution in the theoretical and practical construction of the course, showing the importance of interprofessional education and work in the health area. The Problem Based Learning Method was adapted and used to build nine theoretical meetings, two laboratory practice classes and one action within the community. As triggers of the discussions, problem-based situations built on local reality led the participants to search for information about the parasite under study. The interdisciplinary and interprofessional vision of the course provided an appreciation and a broadened approach of the theme through different experiences and knowledge brought from the participants’ different areas of action.
Downloads
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no ensino superior e os saberes científicos e pedagógicos. Revista Univille, Educação e Cultura, Joinville, v. 7, n. 1, p. 7-16, jun. 2002.
BATISTA, Nildo Alves. Educação interprofissional em saúde: concepções e práticas. Caderno FNEPAS, Rio de Janeiro, v. 2, p. 25-28, jan. 2012. Disponível em: http://www.fnepas.org.br/artigos_caderno/v2/educacao_interprofissional.pdf. Acesso em: 15 jan. 2019.
BISPO, Emanuella Pinheiro Farias; TAVARES, Carlos Henrique Falcão; TOMAZ, Jerzuí Mendes. Interdisciplinaridade no ensino em saúde: o olhar do preceptor na saúde da família. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 18, n. 49, p. 337-350, mar. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.0158. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-32832014000200337&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 dez. 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Comunidade de Práticas (CdP). 2017. Disponível em: https://novo.atencaobasica.org.br/. Acesso em: 22 maio 2019.
CENTRE FOR ADVANCEMENT OF INTERPROFESSIONAL EDUCATION (CAIPE). 2002 (Web site). Disponível em: https://www.caipe.org/. Acesso em: 10 maio 2019.
EBLING, Sandra Beatriz Diniz et al. Popular education and health education: a necessary link in health practices. Journal of Nursing UFPE , Recife, v. 6, n. 9, p. 2285-2289, jul. 2012. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v6i9a7337p2285-2289-2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/7337. Acesso em: 29 nov. 2018.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: definição, projeto, pesquisa. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (coord.). Práticas interdisciplinares na escola. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
FELDER, Richard M.; BRENT, Rebeca. Effective teaching: a workshop. Chemical Engineering Education, West Lafayette, v. 43, n. 1, p. 15-16, sep. 2009. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/9d80/bdc46c1205e5907dfdf34b98296d130386eb.pdf. Acesso em: 5 nov. 2018.
FIGUEIRA, Eliandro José Gutierres et al. Apreensão de tópicos em ética médica no ensino-aprendizagem de pequenos grupos. Comparando a aprendizagem baseada em problemas com o modelo tradicional. Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 50, n. 2, p. 133-141. abr./jan. 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-42302004000200027. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-42302004000200027&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 maio 2019.
FRENK, Julio et al. Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. The Lancet, Londres, v. 376, issue 9756, p. 1923-1958. dec. 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61854-5. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673610618545?via%3Dihub. Acesso em: 26 mar. 2019.
GATTÁS, Maria Lúcia. Interdisciplinaridade: formação e ação na área de saúde. Ribeirão Preto: Holos, 2006.
GUIMARÃES, Patrícia Baldow; MAGALHÃES, Antônio Pádua. A importância da interdisciplinaridade no ensino superior universitário no contexto da sociedade do conhecimento. Revista Científica Vozes dos Vales, Diamantina, n. 9, ano V, maio 2016. Disponível em: www.ufvjm.edu.br/vozes. Acesso em: 12 mar. 2019.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
NUIM, Juan Beunza; FRANCISCO, Eva Icarán. Manual de educação interprofissional em saúde. Tradução: Júlio C. Moreira. Rio de Janeiro: Elsevier, 2019.
PEDUZZI, Marina et al. Educação interprofissional: formação de profissionais de saúde para o trabalho em equipe com foco nos usuários. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 4, p. 977-983, ago. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420130000400029. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342013000400977&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 15 dez. 2018.
PEREIRA, Elvio Quirino; NASCIMENTO, Elimar Pinheiro. A interdisciplinaridade nas universidades brasileiras: trajetória e desafios. Revista Redes (UNISC), Santa Cruz do Sul, v. 21, n. 1, p. 209-232, jan./abr. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.17058/redes.v21i1.4844. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/4844. Acesso em: 19 jan. 2019.
PRINCE, Michael. Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering Education, Medford, p. 223-231. 2004. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2004.tb00809.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/j.2168-9830.2004.tb00809.x. Acesso em: 11 mar. 2019.
REEVES, Scott. Why we need interprofessional education to improve the delivery of safe and effective care. Interface, Botucatu, v. 20, n. 56, p. 185-196, jan./mar. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0092. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414- 32832016000100185&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 fev. 2019.
ROSSIT, Rosana Aparecida Salvador et al. Construção da identidade profissional na Educação Interprofissional em Saúde: percepção de egressos. Interface, Botucatu, v. 22, supl. 1, p. 1399-1410, maio 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622017.0184. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832018000501399&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 30 maio 2019.
SOUZA, Maria Cristina Almeida de et al. Interdisciplinaridade no ensino superior: de imagem-objetivo à realidade! Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 36, n. 1, supl. 2, p. 158-163, mar. 2012 . DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000300023. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022012000300023&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 30 jan. 2019.
TEIXEIRA, Carmem Fontes; COELHO, Maria Thereza Ávila Dantas (org). Uma experiência inovadora no ensino: bacharelado interdisciplinar em Saúde. Salvador: EDUFBA, 2014. 309 p.
TEIXEIRA, Evilázio Francisco Borges. Emergência da inter e da transdisciplinaridade na universidade. In: AUDY, Jorge Luis Nicolas; MOROSINI, Marília Costa (org.). Inovação e interdisciplinaridade na universidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA (UFSB). Plano Orientador, Bahia, 2014. Disponível em: https://ufsb.edu.br/wp-content/uploads/2015/05/Plano-Orientador-UFSB-Final1.pdf. Acesso em: 5 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).