Interdisciplinarity and interprofessionality

a teaching-learning strategy in the Parasitology area

Authors

  • Márcia Maria dos Santos de Moraes Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Campus Paulo Freire, Teixeira de Freitas, BA, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5344-2337
  • Márcia Nunes Bandeira Roner Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Campus Sosígenes Costa, Porto Seguro, BA, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5230-4036
  • Erika Maria Sampaio Rocha Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Campus Paulo Freire, Teixeira de Freitas, BA, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4347-0531
  • Regina Maria da Costa Smith Maia Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Campus Sosígenes Costa, Porto Seguro, BA, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3203-9658

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.13548

Keywords:

Parasitic diseases, Higher education, Interdisciplinary practices, Interprofessional relations

Abstract

This article reports the interdisciplinary and interprofessional experience in the development of an extension course in Human Parasitology conducted by professors of the Federal University of Southern Bahia. The objective is to expose their contribution in the theoretical and practical construction of the course, showing the importance of interprofessional education and work in the health area. The Problem Based Learning Method was adapted and used to build nine theoretical meetings, two laboratory practice classes and one action within the community. As triggers of the discussions, problem-based situations built on local reality led the participants to search for information about the parasite under study. The interdisciplinary and interprofessional vision of the course provided an appreciation and a broadened approach of the theme through different experiences and knowledge brought from the participants’ different areas of action.

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Author Biographies

Márcia Maria dos Santos de Moraes, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Campus Paulo Freire, Teixeira de Freitas, BA, Brasil.

Graduada em Medicina pela UFBA, com residência médica em Pediatria pelo HUPES/UFBA, mestrado e doutorado em Pediatria pela Faculdade de Medicina – USP Ribeirão Preto/SP. Professora adjunta da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB). Atualmente coordena o Grupo Tutorial Saúde da Criança do PET-Saúde Interprofissionalidade, da UFSB.

Márcia Nunes Bandeira Roner, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Campus Sosígenes Costa, Porto Seguro, BA, Brasil.

Possui graduação em Medicina Veterinária pela Universidade Federal de Goiás, mestrado e doutorado pela Universidade Federal de Minas Gerais. Trabalhou na Universidade Federal de Sergipe e atualmente é professora associada III da Universidade Federal do Sul da Bahia. Trabalha na linha de pesquisa eficácia dos óleos essenciais de espécies da Mata Atlântica sobre patógenos animais e vetores na saúde humana.

Erika Maria Sampaio Rocha, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Campus Paulo Freire, Teixeira de Freitas, BA, Brasil.

Médica graduada pela Universidade Federal de Minas Gerais. Especialista em Saúde Pública pela Universidade de Ribeirão Preto e em Saúde da Família pela Escola Estadual de Saúde Pública da Bahia. Mestra e doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Espírito Santo. Professora assistente na Universidade Federal do Sul da Bahia, Teixeira de Freitas, BA.

Regina Maria da Costa Smith Maia, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Campus Sosígenes Costa, Porto Seguro, BA, Brasil.

Graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestrado e Doutorado em Ciências da Informação na UFMG. Atuou como coordenadora da licenciatura interdisciplinar em Matemática e Computação e suas Tecnologias, na UFSB. Foi tutora do grupo Medicina do PET-Saúde GraduaSUS. Atua como professora adjunta na Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB).

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Published

2019-10-10

How to Cite

MORAES, M. M. dos S. de; RONER, M. N. B.; ROCHA, E. M. S.; MAIA, R. M. da C. S. Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–17, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.13548. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548. Acesso em: 17 jul. 2024.

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