The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease

a bibliographic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.15193

Keywords:

Teachers, Universities, Professional Exhaustion, Mental Disorders

Abstract

Researches show that the new configurations of teacher's work in the Brazilian public universities have been characterized by a significant situation of precarious work, with intensification of the working hours, flexibilization of labor relations, work overload, financing shortage, excess of institutional control and poor infrastructure. This situation has been generating negative impacts not only on the work routine, but also on the teachers' mental health. Among these impacts, the high prevalence rates of Burnout Syndrome and Common Mental Disorders found in epidemiological research involving such professionals stand out. In this scenario, the present bibliographic review aims to analyze the teaching activity; in its constituent elements, performed in Brazilian public universities, and relate it to mental illness, especially to Burnout Syndrome and Common Mental Disorders.

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Author Biographies

Taís Campos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Salvador, BA, Brasil.

Graduada em Fisioterapia (EBMSP-2004), Especialista em Fisioterapia Dermatofuncional (UGF-2012) e mestre em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade (UFBA-2018). Servidora técnico-administrativa da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

Renata Meira Véras, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil.

Graduada em Psicologia (UFP-2001) e Fisioterapia (Centro Universitário JP-2005), mestre em Psicologia (UFP-2004) e doutora em Psicologia Social (UFRN-2010). Professora Associada do Bacharelado Interdisciplinar em Saúde da UFBA e membro do Programa de Pós-Graduação Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade da UFBA. Bolsista produtividade.

Tânia Maria de Araújo, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

Graduada em Psicologia (UFMG-1990), mestre em Saúde Comunitária (UFBA-1994), doutora em Saúde Pública (UFBA-1999), pós-doutora (University of Massachusetts-2004). Professora Titular Pleno da Universidade Estadual de Feira de Santana, membro dos Programas de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (UEFS) e de Saúde, Ambiente e Trabalho (UFBA).

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Published

2020-02-12

How to Cite

CAMPOS, T.; VÉRAS, R. M.; ARAÚJO, T. M. de. The teacher’s work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic review. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–19, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.15193. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15193. Acesso em: 17 jul. 2024.

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