UFMG didactic teams and the undergraduation lectures training

Authors

  • Fabiana de Oliveira Bernardo Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3402-461X
  • Liliane Tibúrcio de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Leandro Silva de Paula Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5784-5774

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2014.1986

Keywords:

Didactic teams, Undergraduation expansion, Undergraduate lecturers training

Abstract

This article aims to discuss the role of the didactic teams in the training of UFMG master and PhD students who have attended the Undergraduation Teaching Training offered by GIZ – Technological Innovation Board. Furthermore, the goal of this paper is to discuss and relate the role of the tutor lecturer to the graduate students training. For this purpose, we used data collected with the application of a questionnaire to those students. We conclude that the graduate students who took part in this study, in general, consider taking part in a didactic team important to their training, as it’s favourable to the collective construction of knowledge and horizontality in the relationship lecturer/advisor and student. Furthermore, they consider that performing in teaching projects can be taken as a positive training element which anticipates situations that shall occur in their professional trajectory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana de Oliveira Bernardo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutoranda e Mestre pela Universidade Federal de Minas Gerais no Programa da Pós-Graduação Conhecimento e Inclusão Social em Educação. Integra a equipe editorial da Revista Docência do Ensino Superior. Linha de Pesquisa: História da Educação. Graduada em História - Licenciatura - pela Universidade Federal de Ouro Preto (2011). 

Liliane Tibúrcio de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Minas Gerais, nas modalidades Licenciatura e Bacharelado. Mestre em Educação, pelo Programa de Pós Graduação: Educação, Conhecimento e Inclusão Social - FaE/UFMG.

Leandro Silva de Paula, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui doutorado em educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2016), mestrado em educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2011), graduação em HISTÓRIA pela Universidade Federal de Ouro Preto (2007), licenciatura plena em PEDAGOGIA pela Universidade de Uberaba (2014).

Published

2014-10-15

How to Cite

BERNARDO, F. de O.; OLIVEIRA, L. T. de; PAULA, L. S. de. UFMG didactic teams and the undergraduation lectures training. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 4, p. 167–190, 2014. DOI: 10.35699/2237-5864.2014.1986. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1986. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Article