Evaluation of the use of conceptual maps in disciplines of the undergraduate course in Dentistry of UFMG in the students’ perception
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2011.2019Keywords:
Conceptual maps, Innovative methodology, Significant learning, DentistryAbstract
This study aims at evaluating the use of conceptual maps in the integrated primary clinical care disciplines I, II, III, IV, V and pediatric dentistry disciplines I and II from the undergraduate course of the dental school of the federal university of Minas Gerais, considering students’ perception. The disciplines have experimentally introduced the use of conceptual maps as a teaching strategy during the first semester of 2011 with different approaches, considering the specificity of each topic. In the end of the semester questionnaires for the evaluation of the use of the conceptual maps were distributed among the students enrolled in the mentioned disciplines. Among the 196 students who answered the questionnaires, 69.4% positively evaluated the activity. It should be mentioned that 73% of the students said they were satisfied with the use of conceptual maps in reporting clinical cases. Moreover, the students highlighted the use of conceptual maps in summarizing the topics under study, understanding and articulating knowledge and providing integral care for patients. Such results point towards the need for improvement of the use of conceptual maps, while they should remain as a teaching strategy for the next semesters.
Downloads
References
ALMEIDA, Voltaire de O.; MOREIRA, Marco A. Mapas conceituais no auxílio à aprendizagem significativa de conceitos da óptica física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 30, n. 4, p. 4403-1-4403-7, fev. 2008.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de Ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 5. ed. Joinville: Univille, 2005.
AUSUBEL, David Paul. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
COGO, Ana Luísa Petersen; PEDRO, Eva Néri Rubim; SILVA, Ana Paula Scheffer; SPECHT, Andréia Martins. Avaliação de mapas conceituais elaborados por estudantes de enfermagem com o apoio de software. Texto Contexto Enferm, v. 18, n. 3, p. 482-488, jul.-set. 2009.
CORREIA, Paulo Rogério Miranda; SILVA, Amanda Cristina; ROMANO JUNIOR, Jerson Geraldo. Mapas conceituais como ferramenta de avaliação na sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 32, n. 4, p. 4402-1-4402-8, fev. 2010.
GOMES, Andréia Patrícia; DIAS-COELHO, Udson Chandler; CAVALHEIRO, Priscila de Oliveira; SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo. O papel dos mapas conceituais na educação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 2, p. 275-282, 2011.
MAMEDE, S. et al. Aprendizagem baseada em problemas. Fortaleza: Hucitec, 2001. 232 p.
MARQUESI, André Luis; SILVEIRA, Ismar Frango. Mapas conceituais aplicados à seleção e organização de objetos de aprendizagem para disciplinas de pré-cálculo em cursos de Computação e Informática. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO, WEI – Workshop sobre Educação em Computação, 28., 2008, Belém do Pará. Anais eletrônicos... Belém do Pará: SBC, 2008. p. 137-143. Disponível em: <http://www.prodepa.gov.br/sbc2008/anais/pdf/arq0114.pdf>. Acesso em: 11 set. 2011.
MATEUS, Wagner de Deus; COSTA, Luana Monteiro. A utilização de mapas conceituais como recurso didático no ensino de ciências naturais. Revista Eletrônica de Ciências da Educação, Campo Largo, v. 8, n. 2, nov. 2009.
NEVES, Dulce Amélia de Brito. Meta aprendizagem e Ciência da Informação: uma reflexão sobre o ato de aprender a aprender. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 12, n. 3, p. 116-128, set./dez. 2007. NOVAK, Joseph. Teoría y pratica de la educación. Madrid: Alianza, 1998.
RUIZ-MORENO, Lidia; SONZOGNO, Maria Cecília; BATISTA, Sylvia Helena da Silva; BATISTA, Nildo Alves. Mapa conceitual: Ensaiando critérios de análise. Ciênc. & educ., v. 13, n. 3, p. 453-463, set.-dez. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v13n3/a12v13n3.pdf>. Acesso em: 11 set. 2011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).