Experience of a discipline of UFMG Dentistry in Cross-Curricular Training in Accessibility and Inclusion
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.23856Keywords:
Transdisciplinary communication, Interdisciplinary practices, Interprofessional education, Health of people with disabilitiesAbstract
This study describes how a dentistry care extension project helped to create the discipline of Cross-Training in Accessibility and Inclusion, offered to the whole academic community of a university. This is an experience report that analyzes data from the Moodle platform and the several teaching methodologies employed in the discipline. The work with a multidisciplinary team in the extension project provided a basis for the proposal and approach of the themes. This happened because according to the academic records, the splitting of students into classes is extremely varied. The experience with students from other courses at Federal University of Minas Gerais renews and updates the discussion on the health of disabled people. As a result, it was also observed a series of productions that establish a dialogue between extension and teaching that are capable of fulfilling the guidelines of the university extension of interdisciplinarity and interprofessionality, inseparability of teaching/research/extension and the impact on student formation and social transformation.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, Naomar de. Transdisciplinaridade e o paradigma pós-disciplinar na saúde. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 30-50, set./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-12902005000300004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902005000300004.
BOVO, Marcos Clair. Interdisciplinaridade e transversalidade como dimensões da ação pedagógica. Urutágua, Maringá, n. 7, p. 1-11, ago./set./out./nov., 2004.
CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. Tradução de Mana Thereza Redig de Carvalho Barrocas. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. 129 p.
CASTILHO, Lia Silva de et al. A contribuição da odontologia na equipe multidisciplinar na promoção de saúde do paciente com paralisia cerebral. Revista de Extensão, Bahia, v. 2, n. 2, p. 141-153, 2012.
CASTILHO, Lia Silva de et al. Considerações sobre a humanização do atendimento odontológico a pacientes com deficiências de desenvolvimento a partir de um projeto de extensão. Revista Brasileira de Extensão Universitária, on-line, v. 5, n. 1, p. 19-25, set. 2014a. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/1095. Acesso em: 10 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.36661/2358-0399.2014v5i1.1095.
CASTILHO, Lia Silva de et al. A experiência da integralidade do cuidado em um projeto de extensão odontológica. Participação, Brasília, n. 26, p. 7-14, dez. 2014b. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/participacao/article/view/20700/19074. Acesso em: 10 nov. 2020.
CASTILHO, Lia Silva de et al. Perfil dos pacientes com deficiência de desenvolvimento sob atendimento odontológico em um projeto de extensão intersetorial. Arquivos Em Odontologia, Belo Horizonte, v. 53, p. 1-9, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/arquivosemodontologia/article/view/3721/2478. Acesso em: 10 nov. 2020.
CUNHA, Maria Isabel. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 87-101, set./dez. 2016. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3172/2907. Acesso em: 10 nov. 2020.
DINIZ, DÉBORA. O que é deficiência. São Paulo: Editora Braziliense, 2010.
FORMAÇÕES TRANSVERSAIS UFMG, 2019. Belo Horizonte: Pró-Reitoria de Graduação, 2019. Disponível em: https://www.ufmg.br/prograd/arquivos/docs/Catalogo%20Formacoes%20Transversais%202019%201.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020. Catálogo geral.
JODELET, Denise. A representação: noção transversal, ferramenta da transdisciplinaridade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 162, p. 1258-1271, dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742016000401258&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143845.
MELLO, Anahi Guedes de. Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, n. 10, p. 3265-3276, out. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232016001003265&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320152110.07792016.
MOURA, Edson Lucio da Silva; OLIVEIRA, Erick Ely Gomes de; SAFH, Felipe; NASCIMENTO, Liliane Silva do; BRANDÃO, Gustavo Antônio Martins. Práticas de Odontologia em Saúde Coletiva na Estratégia Saúde da Família. Revista da ABENO, Londrina, v. 15, n. 3, p. 52-59, 2015. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/pdf/abeno/v15n3/a07v15n3.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.
SEVERO, Silvani Botlender; SEMINOTTI, Nedio. Integralidade e transdisciplinaridade em equipes multiprofissionais na saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, p. 1685-1698, 2010. Suplemento 1. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232010000700080&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000700080.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Lia Silva de Castilho, Ênio Lacerda Vilaça, Daniel Marques Leão, Laisa Dornelas Moreira , Bruno Pereira dos Reis Santos, Danilo Rocha Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).