Permanence in public higher education

the resulting experience of a Policy for Monitoring Students Academic Performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24242

Keywords:

Higher education, Academic monitoring, Academic performance, Student permanence, Dropout

Abstract

The expansion of public higher education in Brazil is followed by a series of challenges. Among all, there are those related to students permanence and successful conclusion of their undergraduate courses. Several factors have been associated to permanence or evasion from higher education, for example: academic engagement, extra-class activities participation, network of friends, college guidance, satisfaction with the chosen career, performance in academic disciplines and socioeconomic circumstances. Thus, the objective of this article is to present the Academic Performance Monitoring Program for undergraduate students. It has started in 2016, at a public Brazilian university. The objective also includes data analysis about dismissal, dropout, conclusion and permanence of students (who entered college between 2010 and 2019), supported and not supported by the program. The results indicate less dropout and greater continuity in the courses among the students being monitored, emphasizing the importance of the academic monitoring strategy developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Patrocinio Pedroza Canal, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil.

Graduada e doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professora do Departamento de Psicologia Social e do Desenvolvimento e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFES. Pesquisadora do Laboratório de Estudos sobre o Desenvolvimento Humano (LEDHUM-PPGP-UFES). Atuou como Diretora de Apoio Acadêmico entre 2017-2020.

Zenólia Christina Campos Figueiredo, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil.

Licenciada em Educação Física pela UFES, mestre em Educação Física pela Universidade Gama Filho, doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), pós-Doutorado na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Professora titular permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física e pesquisadora do Práxis. Atuou como Pró-Reitora de Graduação entre 2016-2020.

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR. Andifes. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e cultural dos (as) graduandos (as) das IFES – 2018. Brasília: Andifes, 2019. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioecon%C3%B4mico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf. Acesso em: 20 out. 2019.

BARDAGI, Marucia Patta; HUTZ, Claudio Simon. Evasão universitária e serviços de apoio ao estudante: uma breve revisão da literatura brasileira. Psicologia em Revista, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 279-301, 2005. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/psicorevista/article/view/18107/13463. Acesso em: 2 abr. 2020.

BARDAGI, Marucia Patta; HUTZ, Claudio Simon. Rotina acadêmica e relação com colegas e professores: impacto na evasão universitária. Psico, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 174-184, 2012. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/7870/8034. Acesso em: 2 abr. 2020.

BITTAR, Marilena; OLIVEIRA, Adriana Barbosa de; SANTOS, Rafael Monteiro dos; BURIGATO, Sônia Maria Monteiro da Silva. A evasão em um curso de Matemática em 30 anos. EM TEIA – Revista de Educação Matemática Iberoamericana, Recife, v. 3, n. 1, p. 1-17, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2168/1737. Acesso em: 3 jul. 2020.

BRASIL. ANDIFES/ABRUEM/SESu-MEC. Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Diplomação, Retenção e Evasão nos Cursos de Graduação em Instituições de Ensino Superior Públicas. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_Graduacao_em_IES_Publicas-1996.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.

BRASIL. Decreto nº 7234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. Brasília, DF: Presidência da República, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm#:~:text=Decreto%20n%C2%BA%207234&text=DECRETO%20N%C2%BA%207.234%2C%20DE%2019,que%20lhe%20confere%20o%20art. Acesso em: 27 mar. 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior no Brasil 2016: notas estatísticas. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em: 2 fev. 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília: Inep, 2019a. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 27 mar. 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Anísio Teixeira (Inep). Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Brasília: Inep, 2019b. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados. Acesso em: 30 abr. 2020.

BRITO, Ana Beatriz Neves. Projeto de tutoria entre pares: apoio, acompanhamento e orientação à vida acadêmica de estudantes do CEUNES/UFES. 2018. Projeto (Programa Institucional de Apoio Acadêmico – PIAA), Pró-reitoria de Graduação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019. Disponível em: http://prograd.ufes.br/sites/prograd.ufes.br/files/field/anexo/projeto_de_tutoria_entre_pares_apoio_acompanhamento.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.

COSTA, Diego Rayck da; DIAS, Aline Maria. Escrita em artes. 2019. Projeto (Programa Institucional de Apoio Acadêmico – PIAA), Pró-reitoria de Graduação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2020. Disponível em: http://prograd.ufes.br/sites/prograd.ufes.br/files/field/anexo/car_-_escrita_em_artes.pdf. Acesso em: 3 out. 2020.

CUNHA, Aparecida Miranda; TUNES, Elizabeth; SILVA, Roberto Ribeiro da. Evasão do curso de Química da Universidade de Brasília: a interpretação do aluno evadido. Química Nova, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 262-280, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422001000200019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/qn/v24n2/4291.pdf. Acesso em: 30 abr. 2020.

FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos. Relatório de gestão 2016-2020. Pró-reitoria de Graduação – Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, ES: Universidade Federal do Espírito Santo, 2020. Disponível em: http://prograd.ufes.br/sites/prograd.ufes.br/files/field/anexo/relatoriogestao_prograd_final_compressed.pdf. Acesso em: 9 out. 2020.

HUNT, Patricia F.; BOYD, Vivian S.; GAST, Linda K.; MITCHELL, Alice; WILSON, Wendy. Why some students leave college during their senior year. Journal of College Student Development, Baltimore, v. 53, n. 5, p. 737-742, 2012. DOI: https://doi.org/10.1353/csd.2012.0068. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/486111/pdf. Acesso em: 22 abr. 2020.

JOHNSON, Marcus Lee; NUSSBAUM, E. Michael. Achievement Goals and Coping Strategies: identifying the Traditional/Nontraditional Students Who Use Them. Journal of College Student Development, Baltimore, v. 53, n. 1, p. 41-54, jan./fev. 2012. DOI:https://doi.org/10.1353/csd.2012.0002. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/464978/pdf. Acesso em: 22 abr. 2020.

LEHMAN, Yvette Piha. Estudo sobre universitários em crise: evasão e re-escolha profissional. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 31, n. 1, p. 45-53, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-166X2014000100005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v31n1/a05v31n1.pdf. Acesso em: 2 maio 2020.

MATTE, Ana Cristina Fricke; SARTORI, Adriane Teresinha; PEREIRA, Daniervelin Renata Marques. Uma proposta de acolhimento do estudante do ensino superior: o ALCE. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, e002554, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2554. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554/9961. Acesso em: 2 maio 2020.

MOURA, F. A.; MANDARINO, P. H.; SILVA, S. C. P. da. Evasão escolar no ensino superior: análise quantitativa no curso de licenciatura em Física do IFPA Campus Bragança. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 42, e20200044, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0044. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbef/v42/1806-9126-RBEF-42-e20200044.pdf. Acesso em: 2 maio 2020.

OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de; HADDAD, Emily Jean; DIAS, Ana Cristina Garcia; TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira; KOLLER, Sílvia Helena. Closing the Gap: Afirmative Action and College Adjustment in Brazilian Undergraduate Universities. Journal of College Student Development, Baltimore, v. 59, n. 3, p. 347-358, maio/jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1353/csd.2018.0031. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/693988/pdf. Acesso em: 22 abr. 2020.

SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos; MOGNON, Jocemara Ferreira; LIMA, Thatiana Helena de; CUNHA, Neide Brito. A relação entre vida acadêmica e a motivação para aprender em universitários. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 283-290, jul./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572011000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v15n2/v15n2a10. Acesso em: 3 maio 2020.

SILVA, Maria Emília Pereira da. A metamorfose do trabalho docente no ensino superior: entre o público e o mercantil. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012.

SORIA, Krista M.; STUBBLEFIELD, Robin. Building a Strengths-Based Campus to Support Student Retention. Journal of College Student Development, Baltimore, v. 56, n. 6, p. 626-631, 2015. DOI: https://doi.org/10.1353/csd.2015.0056. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/595561/pdf. Acesso em: 22 abr. 2020.

Published

2021-03-16

How to Cite

CANAL, C. P. P.; FIGUEIREDO, Z. C. C. . Permanence in public higher education: the resulting experience of a Policy for Monitoring Students Academic Performance. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.24242. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24242. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)