Digital educational resources in Human Anatomy and Physiology in times of pandemic

Authors

  • Guilherme Matheus Langa Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0454-9546
  • Alexsandro Ferreira Guimarães Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-7511-4334
  • Héllen Teixeira Vargas Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3348-7607
  • Marilene Porawski Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3680-5815
  • Lucila Ludmila Paula Gutierrez Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6189-144X

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24736

Keywords:

Emergency Distance Education, Higher education of Physiology, Podcast, Body painting

Abstract

Based on the need for Emergency Distance Education due to the COVID-19 pandemic, alternative tools were sought to assist in the learning process. Therefore, the aim of this study was to report the experience of building educational resources for the disciplines of Physiology at the Federal University of Health Sciences of Porto Alegre. Audio materials were produced in podcast format (called PIDcast in reference to the Teaching Initiation Project – PID), and visual material such as photos and videos (body painting technique), and were made available on the Physiology website. The participation of the PID monitors and students was essential for the development and diversification of the materials used as educational resources. Besides, this material can be adapted and used to different learning situations according to the reality of the disciplines and educational institutions.

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Author Biographies

Guilherme Matheus Langa, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Acadêmico de Medicina da Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), pesquisador na área de Psiquiatria no Hospital Materno Infantil Presidente Vargas. Bolsista de Extensão do Programa PET-Saúde Interprofissionalidade da UFCSPA.

Alexsandro Ferreira Guimarães, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Graduado em Teologia pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (2010). Atualmente é graduando do curso de Física Médica da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física Médica.

Héllen Teixeira Vargas, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Técnica em eventos pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – Campus Sapucaia do Sul. Atualmente, cursa Farmácia na Universidade Federal de Ciência da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA).

Marilene Porawski, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1990), mestre em Ciências Biológicas (Fisiologia) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994) e doutora em Ciências Biológicas (Fisiologia) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999). Professora Associada da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre.

Lucila Ludmila Paula Gutierrez, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Graduada em Farmácia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e em Bioquímica em Análises Clínicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001). Mestre e doutora em Ciências Biológicas (Fisiologia) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002 e 2007). Professora Adjunta na Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre.

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Recursos educacionais digitais em Anatomia e Fisiologia Humanas em tempos de pandemia

Published

2020-12-14

How to Cite

LANGA, G. M. .; GUIMARÃES, A. F.; VARGAS, H. T.; PORAWSKI, M.; GUTIERREZ, L. L. P. Digital educational resources in Human Anatomy and Physiology in times of pandemic. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–22, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24736. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24736. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times

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