Challenges in pandemic times

reflections of professor Gabrielle Oliveira on education and inequalities

Authors

  • Gabrielle Oliveira Lynch School of Education and Human Development, Boston College, Massachusetts, EUA. https://orcid.org/0000-0001-9886-4146
  • Júlia Quintaneiro Mota Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1181-7764
  • Daniel Santos Braga Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Ibirité, MG, Brasil; Centro Universitário Newton Paiva, Belo Horizonte, MG, Brasil; Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5075-4570

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.25682

Keywords:

Covid-19 pandemic, Higher education, Educational inequalities, Immigrant education

Abstract

This text consists of an interview with Professor Gabrielle Oliveira, from the Lynch School of Education of Boston College (Massachusetts/USA). PhD in Anthropology and Education from Teachers College, Columbia University (New York/USA), the interviewee conducts research on immigration and mobility. Her experience includes gender, transnationalism and bilingualism, focusing on Latin America. The interview was conducted electronicly in June 2020 and deals with the repercussions of the Covid-19 pandemic on educational processes for the different audiences attended by the university in which the interviewee works this year. The interview reveals that the public health crisis has unevenly affected the students with whom the teacher works. However, immigrants, foreign students in academic mobility and people from families in situations of social vulnerability were the ones who presented the greatest difficulties in adapting to alternative educational models during the pandemic period.

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Author Biographies

Gabrielle Oliveira, Lynch School of Education and Human Development, Boston College, Massachusetts, EUA.

Professora assistente no Lynch School of Education and Human Development, no Boston College (Massachusetts/EUA). Possui bacharelado em Relações Internacionais pela Fundação Armando Alvares Penteado (São Paulo/BR). É mestre em Relações Internacionais pela Columbia University (Nova York/EUA) e doutora em Antropologia e Educação pela Teachers College, também na Columbia University. Seus estudos envolvem pesquisas sobre educação de imigrantes em todo o mundo com foco na primeira infância; maternidade transnacional e paternidade global e os impactos na educação e experiência escolar; gênero e educação: como a cultura e a identidade influenciam as experiências educacionais.

Júlia Quintaneiro Mota, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduanda em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); bolsista do Programa de Inovação e Metodologias de Ensino (PIME) na Diretoria de Inovações e Metodologias de Ensino, onde integra a equipe da Revista Docência do Ensino Superior; voluntária de iniciação científica na Faculdade de Educação (FAE/UFMG); monitora de Biologia no ensino médio. 

Daniel Santos Braga, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Ibirité, MG, Brasil; Centro Universitário Newton Paiva, Belo Horizonte, MG, Brasil; Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Docente em cursos de formação de professores do Centro Universitário Newton Paiva e da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), campus Ibirité. Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com pesquisa no campo de Políticas Públicas em Educação, é Mestre em Educação e Formação Humana, historiador e pedagogo. Atua como editor na Revista Docência no Ensino Superior, da UFMG, e na revista SCIAS Educação, Comunicação e Tecnologias, da UEMG.

References

CETIC (Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação). Pesquisa sobre o uso da Internet no Brasil durante a pandemia do novo coronavírus – Painel TIC COVID-19 – Edição 2. Disponível em: https://cetic.br/pt/tics/tic-covid-19/painel-covid-19/2-edicao/C8W/. Acesso em: 27 out. 2020.

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OMS (Organização Mundial da Saúde). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. 2020. Disponível em: https://covid19.who.int/. Acesso em: 23 out. 2020.

Published

2020-10-30

How to Cite

OLIVEIRA, G.; MOTA, J. Q.; BRAGA, D. S. Challenges in pandemic times: reflections of professor Gabrielle Oliveira on education and inequalities. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–10, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.25682. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/25682. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Interviews

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