Early career teachers in higher education

narratives on teaching in the Physical Education course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41549

Keywords:

university teaching, physical education, early career teachers

Abstract

The early career for a professor in a higher education institution in undergraduate courses in Physical Education can reveal singularities that can be studied. Considering issues related to training, teaching, knowledge and the production of knowledge in the field of Physical Education, this article aims to know and problematize some representations that involve the conception of teaching that guides the work of this teacher, the demands and complexities of higher education, especially in the area. Through an interview script with life history and professional history, and later using the narrative interview, we listen to stories from 12 professors from higher education institutions of the metropolitan region of the municipality of Vitória-ES. We can perceive important stories about teaching, its daily practice, its values, and its feelings. Understanding teaching as a process that requires specific knowledge is an important action to recognize its complexity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sylvia Fernanda Nascimento, FEDERAL UNIVERSITY OF ESPÍRITO SANTO

 

Zenólia Christina Campos Figueiredo, FEDERAL UNIVERSITY OF ESPÍRITO SANTO

Professora titular da Universidade Federal do Espírito Santo, no Centro de Educação Física e Desporto. Coordenadora do Práxis – Centro de Pesquisa de Formação Inicial e Continuada em Educação Física. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (CEFD/UFES).

 

References

ALVES, Cláudia Aleixo. O currículo de um curso de licenciatura em Educação Física pós-diretrizes curriculares: da prescrição ao cotidiano da formação. 2019. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 6. ed. Tradução: Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2011.

BARBOZA, Maria da Graças Auxiliadora Fidelis. A aula universitária: coreografias de ensino. Curitiba, PR: CRV, 2015.

BETTI, Mauro. Educação física escolar: ensino e pesquisa-ação. Ijuí: Unijuí, 2009.

BETTI, Mauro; KUNZ, Elenor; ARAÚJO, Lísia C. Gonçalves de; GOMES-DA-SILVA, Eliane. Por uma didática da possibilidade: implicações da fenomenologia de Merleau-Ponty para a Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 28, n. 2, 2007. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/54. Acesso em: 13 nov. 2023.

BRACHT, Valter. Educação Física e ciência: cenas de um casamento (in)feliz. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2003.

BRACHT, Valter. Desafios e dilemas da pós-graduação em Educação Física: conhecimento e especificidade. In: RECHIA, Simone et al. (org.). Dilemas e desafios da pós-graduação em Educação Física. Ijuí-RS. Unijuí, 2015, v. 1, p. 109-123.

CARLAN, Paulo; KUNZ, Elenor; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O esporte como conteúdo da educação física escolar: estudo de caso de uma prática pedagógica inovadora. Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 4, p. 55-75, out./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.29643. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/29643. Acesso em: 17 nov. 2023.

COCO, Vanessa M.; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; PIVETTA, Hedioneia Maria Foletto; POROLNIK, Sinara; ROVEDA, Patrícia Oliveira. Professores principiantes: dificuldades da docência superior. In: GARIGLIO, José Ângelo (org.). A inserção profissional na docência universitária: dilemas, desafios e aprendizagens profissionais. Curitiba: Appris, 2022.

CUNHA, Maria Isabel da (org.). Trajetórias e lugares de formação da docência

universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, 2010.

D’ÁVILA, Cristina. Didática: a arte de formar professores no contexto universitário. In: D’ÁVILA, Cristina; VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Didática e docência na educação superior: implicações para a formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2012.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 17, n. 01, abr. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/xhw4bbpW3HZkPQZhTtWLcbH/. Acesso em: 13 nov. 2023.

GEREZ, Alessandra Galve. A nova classe trabalhadora vai ao ensino superior: um estudo das práticas didático-pedagógicas em licenciaturas de Educação Física do setor privado no Espírito Santo. 2019. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo (org.). Dicionário crítico de Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2005.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1995. p. 31-61.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; MACIEL, Adriana Moreira da Rocha; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Educação superior: a entrada na docência universitária. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED NACIONAL, 33., Caxambu/MG – 17 a 20 de outubro. Educação no Brasil: o balanço de uma década. Rio de Janeiro: Clone Carioca, 2010.

JOSSO, Marie-Christine. História de vida e projeto: a história de vida como projeto e as histórias de vida a serviço de projetos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 11-24, jul./dez. 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/FPRNJxFHvDf8jX5Yx55ThhH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 nov. 2023.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução: Heloisa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MELO, Geovana Ferreira. Pedagogia Universitária: aprender a profissão, profissionalizar a docência. Curitiba: CRV, 2018.

NASCIMENTO, Sylvia Fernanda. Professores iniciantes na docência universitária: problematizações sobre os conhecimentos pedagógicos nos cursos de graduação em Educação Física. 2023. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2023.

PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no ensino superior. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

REZER, Ricardo. O trabalho docente na formação inicial em Educação Física: reflexões epistemológicas. 2010. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

SANCHES NETO, Luiz; BETTI, Mauro. Convergência e integração: uma proposta para a educação física de 5a. a 8a. série do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 5-23, jan./mar. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092008000100001. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16678. Acesso em: 14 nov. 2023.

SARMENTO, Manuel Jacinto. O estudo de caso etnográfico em educação. In: ZAGO, Nadir; CARVALHO, Marília Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira (org.). Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. 2 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011. p. 137-179.

SEVERINO, Antônio Joaquim; PIMENTA, Selma Garrido. Apresentação da coleção. In: LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel. Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade [online]. Salvador: EDUFBA, 2010. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523211981. Disponível em: http://books.scielo.org/id/cb. Acesso em: jun. 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

ZABALZA, Miguel Ángel. Ser profesor universitario hoy. La Cuestión Universitaria, Madrid, n. 5, p. 68-80, oct. 2009. ISSN 1988-236X. Disponível em: http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3338. Acesso em: 18 mar. 2021.

Published

2023-11-17

How to Cite

NASCIMENTO, S. F.; FIGUEIREDO, Z. C. C. Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education course. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–20, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41549. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41549. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)