Students’ learning, performance, and satisfaction in remote teaching

perceptions and experiences from the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.48452

Keywords:

learning, performance, satisfaction, remote teaching

Abstract

This research investigated the relationship between students’ learning, performance, and satisfaction in the context of remote teaching through their perceptions and experiences during the covid-19 pandemic. To this end, a quantitative and qualitative study was carried out with students from the Accounting Sciences course at a public university located in the interior of the state of Ceará. The study was developed in two stages, the first being a survey with 257 students, in which the data was analyzed using descriptive statistics, confirmatory factor analysis, t-test and structural equation modeling. The second stage was carried out through semi-structured interviews with 17 students, in which qualitative data were analyzed using content analysis. The results indicate that learning positively influences performance and satisfaction. In the same direction, it was found that performance influences satisfaction in a positive way. Thus, this study brings reflections on the impacts of the pandemic at the university level, serving as a framework for outlining pedagogical strategies focused on improving the teaching-learning process and, consequently, student performance and satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cíntia Vanessa Monteiro Germano Aquino, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), Sobral, CE, Brasil.

Professora da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Mestra em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Clayton Robson Moreira da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI), Pedro II, PI, Brasil.

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI). Doutor em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Joelma Leite Castelo, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, CE, Brasil.

Professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Doutora em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Mônica Aparecida Ferreira, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, MG, Brasil.

Professora da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Doutora em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

Ruth de Lima Pereira, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), Sobral, CE, Brasil.

Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

Alexandra Alencar Siebra, Universidade de Fortaleza (UNIFOR), Fortaleza, CE, Brasil.

Professora da Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Doutora em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

ANTONELLI, Ricardo. A.; COLAUTO, Romualdo. D.; CUNHA, Jaqueline. V. A. Expectativa e satisfação dos alunos de ciências contábeis com relação às competências docentes. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 10, n. 1, p. 74-91, 2012. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2012.10.1.006. Disponível em: https://revistas.uam.es/reice/article/view/3075. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2012.10.1.006

ARISTOVNIK, Aleksander; KERŽIČ, Damijana; RAVŠELJ, Dejan; TOMAŽEVIČ, Nina; UMEK, Lan. Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students: A global perspective. Sustainability, v. 12, n. 20, 8438, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/su12208438. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/20/8438. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.3390/su12208438

BABER, Hasnan. Determinants of students’ perceived learning outcome and satisfaction in online learning during the pandemic of covid-19. Journal of Education and e-Learning Research, v. 7, n. 3, p. 285-292, 2020. DOI: https://doi.org/10.20448/journal.509.2020.73.285.292. Disponível em: https://www.asianonlinejournals.com/index.php/JEELR/article/view/2048. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.20448/journal.509.2020.73.285.292

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOCCIA, Margarete Bortolo; TERÇARIOL, Adriana Aparecida de Lima; TROVA, Andreza Gessi. Estilos de aprendizagem na educação a distância. CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS: ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 4., 2018, São Carlos. Anais... CIET: EnPED, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/600. Acesso em: 3 jun. 2024.

BONINI-ROCHA. Ana Clara; OLIVEIRA, Lucas Fürstenau de; ROSAT, Renata Menezes; RIBEIRO, Maria Flávia Marques. Satisfação, percepção de aprendizagem e desempenho em vídeo aula e aula expositiva. Ciências & Cognição, v. 19, n. 1, p. 47-57, 2014. Disponível em: http://revista.cienciasecognicao.org/index.php/cec/article/view/871. Acesso em: 23 ago. 2024.

BORISHADE, Taiye T.; OGUNNAIKE, Olaleke O.; SALAU, Odunayo; MOTILEWA, Bolanle D.; DIRISU, Joy I. Assessing the relationship among service quality, student satisfaction and loyalty: The Nigerian higher education experience. Heliyon, v. 7, n. 7, e07590, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07590. Disponível em: https://www.cell.com/heliyon/fulltext/S2405-8440(21)01693-5?_returnURL=https%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS2405844021016935%3Fshowall%3Dtrue. Acesso em: 21 out. 2023.

CHITKUSHEV, Lou; VODENSKA, Irena; ZLATEVA, Tanya. Digital learning impact factors: student satisfaction and performance in online courses. International Journal of Information and Education Technology, v. 4, n. 4, p. 356-359, 2014. DOI: https://doi.org/10.7763/IJIET.2014.V4.429. Disponível em: https://www.ijiet.org/show-47-475-1.html. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.7763/IJIET.2014.V4.429

COELHO, Christiano; OLIVEIRA, Karine Kely Soares de; SILVA, Jéssica Kelly Alves da; SILVA, Arthur William Pereira da; SANTOS, Helaine Cristine Carneiro dos. Práticas docentes: um estudo no curso de ciências contábeis em uma universidade do nordeste. Revista de Gestão e Contabilidade da UFPI, v. 5, n. 2, p. 55-78, 2018. DOI: https://doi.org/10.26694/2358.1735.2018.v5ed26557. Disponível em: https://ojs.ufpi.br/index.php/gecont/article/view/6557/4887. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.26694/2358.1735.2018.v5ed26557

COLOMBY, Renato Koch; MATTEI, Taíse Fátima; ASSUNÇÃO, Francieli de; SALVAGNI, Julice. Saúde mental e pandemia: percepções de estudantes do bacharelado em Administração de um instituto federal. Revista Docência do Ensino Superior, v. 12, p. 1-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38416. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38416. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38416

EOM, Sean B.; ASHILL, Nicholas. The determinants of students’ perceived learning outcomes and satisfaction in university online education: an update. Decision Sciences Journal of Innovative Education, v. 14, n. 2, p. 185-215, 2016. DOI: https://doi.org/10.1111/dsji.12097. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/dsji.12097. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1111/dsji.12097

GANDA, Danielle Ribeiro; BORUCHOVITCH, Evely. A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação, n. 46, p. 71-80, 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/2175-3520.20180008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752018000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 21 out. 2023.

GONZALEZ, Teresa; DE LA RUBIA, M. A.; HINCZ, K. P.; COMAS-LOPEZ, M.; SUBIRATS, Laia; FORT, Santi; SACHA, G. M. Influence of covid-19 confinement on students’ performance in higher education. PloS One, v. 15, n. 10, e0239490, 2020. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239490. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0239490. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239490

HAIR JR., Joseph F.; BLACK, William C.; BABIN, Barry J.; ANDERSON, Rolph E.; TATHAM, Ronald L. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HOOPER, Daire; COUGHLAN, Joseph; MULLEN, Michael R. Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, v. 6, n. 1, p. 53-60, 2008. Disponível em: https://academic-publishing.org/index.php/ejbrm/article/view/1224. Acesso em: 24 ago. 2024.

JONES, Vicki; JO, Jun; MARTIN, Philippe. Future schools and how technology can be used to support millennial and generation-z students. INTERNATIONAL CONFERENCE OF UBIQUITOUS INFORMATION TECHNOLOGY, 1., 2007, Queensland, Proceedings... Queensland: Griffith University, 2007.

KHAN, Mohammed Arshad; SINGH, Vivek; NABI, Mohammed Kamalun; KHOJAH, Maysoon; TAHIR, Muhammad. Students’ perception towards e-learning during COVID-19 pandemic in India: an empirical study. Sustainability, v. 13, n. 1, p. 1-14, 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/su13010057. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/1/57. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.3390/su13010057

LOCKMAN. Alison S.; SCHIRMER Barbara R. Online instruction in higher education: promising, research-based, and evidence-based practices. Journal of Education and e-Learning Research, v. 7, n. 2, p. 130-152, 2020. DOI: https://doi.org/10.20448/journal.509.2020.72.130.152. Disponível em: https://asianonlinejournals.com/index.php/JEELR/article/view/1606. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.20448/journal.509.2020.72.130.152

MAGALHÃES, Amanda Júlia de Arruda; ROCHA, Matheus Henrique Almeida; SANTOS, Samilla Cristinny; DANTAS, Cecília Borges; MANSO, Glauber José de Melo Cavalcanti; FERREIRA, Maria Dirlene Alves. O ensino da anamnese assistido por tecnologias digitais durante a pandemia da Covid-19 no Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, supl. 1, e0163, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200437. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/9VCdCPpP3NR4SznYkrh9qCD/?lang=pt. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200437

MARTINS, Lara Barros; ZERBINI, Thaís. Fatores influentes no desempenho acadêmico de universitários em ações educacionais a distância. Estudos de Psicologia, v. 21, n. 3, p. 317-327, 2016. DOI: https://doi.org/10.5935/1678-4669.20160030. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/KVRz5sF5LJQqgsyx49bHdtB/?lang=pt. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.5935/1678-4669.20160030

MAYER, Richard E. Cognitive theory of multimedia learning. In: MAYER, Richard E. (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139547369

MAYER, Richard E.; PILEGARD, Celeste. Principles for managing essential processing in multimedia learning: segmenting, pre-training, and modality principles. In: MAYER, Richard E. (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139547369.016

MCCRINDLE, Mark. The ABC of XYZ: understanding the global generations. 3. ed. Bella Vista: McCrindle Research, 2014.

MOZZATO, Anelise Rebelato; GRZYBOVSKI, Denize. Análise de Conteúdo como Técnica de Análise de Dados Qualitativos no Campo da Administração: Potencial e Desafios. Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 4, p. 731-747, ago. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000400010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/YDnWhSkP3tzfXdb9YRLCPjn/#. Acesso em: 24 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000400010

OLIVEIRA, Elizângela de Jesus; SILVA, Juarez Ramos da; DAMASCENO, Daniela Aparecida Ramos Pimentel; CASTRO, Dagmar Silva Pinto de; VENDRAMINE, Maraí de Freitas Maio. A satisfação dos discentes na aprendizagem a distância em uma instituição de ensino superior. Revista Educação, v. 12, n. 2, p. 78-97, 2017. Disponível em: https://revistas.ung.br/educacao/article/view/2740. Acesso em: 3 jun. 2024.

PÉREZ-PÉREZ, Marta; SERRANO-BEDIA, Ana M.; GARCÍA-PIQUERES, Gema. An analysis of factors affecting students’ perceptions of learning outcomes with Moodle. Journal of Further and Higher Education, v. 44, n. 8, p. 1114-1129, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/0309877X.2019.1664730. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0309877X.2019.1664730. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/0309877X.2019.1664730

QUINTANA, Alexandre Costa; AFONSO, Luís Eduardo. Satisfação em aprender: identificando a percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias da educação. Cuadernos de Contabilidad, v. 18, n. 46, p. 188-197, 2017. DOI: https://doi.org/10.11144/javeriana.cc18-46.saip. Disponível em: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/view/23701. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc18-46.saip

SANTOS, Márcia Juliana da Cunha dos; VILHENA, Estela; ANTONELLI, Ricardo Adriano; MEURER, Alison Martins. Diferenças no desempenho acadêmico a partir das características socioeconômicas, demográficas, comportamentais e psicológicas de estudantes portugueses da área de negócios. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 14, n. 2, p. 111-129, 2020. DOI: https://doi.org/10.12712/rpca.v14i2.42477. Disponível em: https://periodicos.uff.br/pca/article/view/42477. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.12712/rpca.v14i2.42477

SANTOS, Tamires Nunes dos; ALMEIDA, Daniele Cristina de; FONSECA, Yaske Palhares; PESSOA, Milene Cristine; RIBEIRO, Rita de Cássia. Ensino remoto emergencial durante a pandemia de covid-19: avaliação no curso de Nutrição de uma universidade pública. Revista Docência do Ensino Superior, v. 13, e034838, p. 1-26, 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.34838. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34838. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.34838

SARAGIH, Arfah Habib; ADWIE, Joansyah; HENDRAWAN, Adang. Determinants and consequences of students learning satisfaction during pandemic covid-19. Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Bisnis, v. 16, n. 1, p. 1-19, 2021. DOI: https://doi.org/10.24843/JIAB.2021.v16.i01.p01. Disponível em: https://xjournals.com/collections/journals/TableofContent?qt=Anttvxhvtlcoi0Jyp/AyQTMP7qGEL7GGi3tHntYgZU/G3Hey76EMzBZWyObQY55IYatc+NzYfIg+XUojkJPC4g==. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.24843/JIAB.2021.v16.i01.p01

SAUNDERS, Laura; WONG, Melissa A. Instruction in libraries and information centers: an introduction. Champaign: Windsor & Downs Press, 2020. DOI: https://doi.org/10.21900/wd.12. Disponível em: https://iopn.library.illinois.edu/books/windsor-downs/catalog/book/12. Acesso em: 21 out. 2023.

SEBASTIÁN-HEREDERO, Eladio. Diretrizes para o desenho universal para a aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 4, p. 733-768, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0155. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/F5g6rWB3wTZwyBN4LpLgv5C/?lang=pt. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0155

SILVA, Eva Alves da; DELGADO, Omar Carrasco. O processo de ensino-aprendizagem e a prática docente: reflexões. Revista Espaço Acadêmico, v. 8, n. 2, p. 40-52, 2018. Disponível em: https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2019/04/revista-espaco-academico-v08-n02-artigo-03.pdf. Acesso em: 4 jun. 2024.

SOUSA, Z. A. de Sá; FERREIRA, M. A.; MIRANDA, G. J. Teoria da atribuição de causalidade: percepções docentes e discentes sobre os determinantes do desempenho acadêmico. Advances in Scientific and Applied Accounting, v. 12, n. 2, p. 40-58, 2019. DOI: https://doi.org/10.14392/ASAA.2019120203

VIEIRA, Kelmara Mendes; KUNKEL, Franciele Ines Reis; MALLMANN, Elena Maria. Satisfação dos estudantes de educação a distância da UFSM: uma análise multifatorial. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 12, n. 12, p. 2617-2632, 2013. DOI: https://doi.org/10.5902/223611707985. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/index.php/reget/article/view/7985. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/223611707985

ULEANYA, Chinaza; ALEX, Jogymol. Student satisfaction with institutions in dealing with covid-19 at a South African rural university. Rural Society, v. 30, n. 2-3, p. 147-156, 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/10371656.2022.2030109. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10371656.2022.2030109. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/10371656.2022.2030109

VEIGA, Feliciano Henriques; FESTAS, Isabel; TAVEIRA, Céu; GALVÃO, Diana; JANEIRO, Isabel; CONBOY, Joseph; CARVALHO, Carolina; CALDEIRA, Suzana; MELO, Madalena; PEREIRA, Tiago; ALMEIDA, Ana; BAHÍA, Sara; NOGUEIRA, João. Envolvimento dos alunos na escola: conceito e relação com o desempenho académico – sua importância na formação de professores. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 46, n. 2, p. 31-47, 2014. DOI: https://doi.org/10.14195/1647-8614_46-2_2. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1647-8614_46-2_2. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.14195/1647-8614_46-2_2

WEI, Huei-Chuan; CHOU, Chien. Online learning performance and satisfaction: do perceptions and readiness matter? Distance Education, v. 41, n. 1, p. 48-69, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/01587919.2020.1724768. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01587919.2020.1724768. Acesso em: 21 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/01587919.2020.1724768

Published

2024-08-23

How to Cite

AQUINO, C. V. M. G.; SILVA, C. R. M. da; CASTELO, J. L.; FERREIRA, M. A.; PEREIRA, R. de L.; SIEBRA, A. A. Students’ learning, performance, and satisfaction in remote teaching: perceptions and experiences from the pandemic. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–24, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.48452. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/48452. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article