The experience in teaching children and adolescents with mental disorders

challenges to the mainstreaming

Authors

  • Fabiana Viana Nunes Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Curso de Enfermagem, Coxim MS , Brasil, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul-UFMS, Curso de Enfermagem. Coxim, MS - Brasil. http://orcid.org/0000-0002-5149-7948
  • Bianca Cristina Ciccone Giacon-Arruda UFMS, Instituto Integrado de Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Campo Grande MS , Brasil, UFMS, Instituto Integrado de Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Campo Grande, MS - Brasil. http://orcid.org/0000-0002-8433-6008
  • Mayara Caroline Ribeiro Antonio-Viegas Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Curso de Enfermagem, Coxim MS , Brasil, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul-UFMS, Curso de Enfermagem. Coxim, MS - Brasil. http://orcid.org/0000-0003-0255-4958
  • Luana Cristina Bellini Cardoso Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Maringá PR , Brasil, Universidade Estadual de Maringá-UEM, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Maringá, PR - Brasil. http://orcid.org/0000-0001-8460-1177
  • Sueli Aparecida Frari Galera Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas, Ribeirão Preto SP , Brasil, Universidade de São Paulo-USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto-EERP, Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas. Ribeirão Preto, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0001-7974-9214
  • Tassia de Arruda Bonfim UFMS, Instituto Integrado de Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Campo Grande MS , Brasil, UFMS, Instituto Integrado de Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Campo Grande, MS - Brasil. http://orcid.org/0000-0002-2367-4097
  • Elen Ferraz Teston UFMS, Instituto Integrado de Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Campo Grande MS , Brasil, UFMS, Instituto Integrado de Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Campo Grande, MS - Brasil. http://orcid.org/0000-0001-6835-0574
  • Lucilene Cardoso Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas, Ribeirão Preto SP , Brasil, Universidade de São Paulo-USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto-EERP, Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas. Ribeirão Preto, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0001-9010-4193

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415.2762.20200078

Keywords:

Mental Health, Mainstreaming (Education), School Teachers, Child Health, Adolescent Health, Intersectoral Collaboration

Abstract

Objective: to know the experiences of teachers in teaching children and adolescents with mental disorders and their needs in the teaching-learning process. Method: this is a descriptive, qualitative study, carried out with 11 teachers from public high and elementary schools in a municipality in the north of the state of Mato Grosso do Sul. The data were collected through an openin-depth interview, from August to September 2017 and submitted to thematic content analysis. The experiences were grouped and separated into two categories: "teaching - difficulties, needs and strategies" and "the challenges of mainstreaming". Results: feelings such as frustration, fear and concern about not playing an appropriate role as an educator were mentioned. It was identified the lack of knowledge of teachers and the lack of institutional structure foran adequate teaching-learning process that promotes inclusion. Also, the fragility of the articulation between school and health services. Final considerations: there is a need for the articulation of education and health
institutions, which can assist the co-responsible planning of strategies that favor the teaching-learning process of children and adolescents with mental disorders, comprehensive care and inclusion.

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References

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Published

2021-02-05

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
The experience in teaching children and adolescents with mental disorders: challenges to the mainstreaming. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2021 Feb. 5 [cited 2025 Dec. 14];24. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49921

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