Knowledge of teachers of elementary school on diabetes and its management in the school environment

Authors

  • Evelin Matilde Arcain Nass Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Maringá PR , Brazil, Universidade Estadual de Maringá – UEM, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Maringá, PR – Brasil http://orcid.org/0000-0002-5140-3104
  • Pamela dos Reis Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Maringá PR , Brazil, UEM, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Maringá, PR – Brasil; Instituto Adventista Paranaense – IAP, Curso de Enfermagem. Ivatuba, PR – Brasil http://orcid.org/0000-0003-1000-4649
  • Elen Ferraz Teston Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Curso de Enfermagem, Campo Grande MS , Brazil, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul – UFMS, Curso de Enfermagem. Campo Grande, MS – Brasil http://orcid.org/0000-0001-6835-0574
  • Sueli Mutsumi Tsukuda Ichisato Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Maringá PR , Brazil, Universidade Estadual de Maringá – UEM, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Maringá, PR – Brasil http://orcid.org/0000-0002-6008-2795
  • Maria Aparecida Salci Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Maringá PR , Brazil, Universidade Estadual de Maringá – UEM, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Maringá, PR – Brasil http://orcid.org/0000-0002-6386-1962
  • Sonia Silva Marcon Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Maringá PR , Brazil, Universidade Estadual de Maringá – UEM, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Maringá, PR – Brasil http://orcid.org/0000-0002-6607-362X

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20190034

Keywords:

Diabetes Mellitus, Diabetes Complications, Child Health, School Health Services

Abstract

Objective: to seize the knowledge of teachers about diabetes mellitus and its management in the school environment. Methods: exploratory and qualitative study that used the Brazilian Programa Saúde na Escola as a conceptual basis. Data was collected from October to December 2016, with 31 elementary school teachers, using a script with open and subjective questions that were submitted to content analysis. Results: two categories emerged – limited knowledge about the disease and the preventive care adopted, and limitations in the identification and management of glycemic decompensations. Teachers recognize the importance of training in this area and of a good communication between family members and education professionals for better child care in the school environment. Conclusion: there are numerous challenges in the care of children with diabetes mellitus in the school context, and it is necessary to rethink articulated actions among family, school and the health sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sociedade Brasileira de Diabetes (SBD). Diretrizes da Sociedade Brasileira de Diabetes. 2015-2016. São Paulo: A.C. Farmacêutica; 2016. Disponível em: http://www.diabetes.org.br/profissionais/images/docs/DIRETRIZESSBD-2015-2016.pdf

Jackson CC, Albanese-O’Neill A, Butler KL, Chiang JL, Deeb LC, Hathaway K, et al. Diabetes care in the school setting: a position statement of the American Diabetes Association. Diab Care. 2015[citado em 2016 jun. 07];38:1958-63. Disponível em: http://care.diabetesjournals.org/content/38/10/1958

Patterson C, Guariguata L, Dahlquist G, Soltész G, Ogle G, Silink M. Diabetes in the young - a global view and worldwide estimates of numbers of children with type 1 diabetes. Diabetes Res Clin Pract. 2014[citado em 2016 set. 11];103(2):161-75. Disponível em: http://www.diabetesresearchclinicalpractice.com/article/S0168-8227(13)00388-4/pdf

Queiroz MVO, Brito LMMC, Pennafort VPS, Bezerra SM. Sensitizing children with diabetes to self-care: contributions to educational practice. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2016[citado em 2016 ago. 01];20(2):337-43. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200337

Garcia LRS, Araújo TDVG, Silva PGO, Medeiros HGS, Barros SS, Garcia LCS. Conhecimento sobre diabetes mellitus entre profissionais da Rede pública de ensino. Rev Bras Promoç Saúde. 2017[citado em 2016 ago. 18];30(1):57- 63. Disponível em: http://periodicos.unifor.br/RBPS/article/view/5455/pdf

http://dx.doi.org/10.5020/18061230.2017.p57

Braga TMS, Bomfim DP, Sabbag D. Necessidades especiais de escolares com diabetes mellitus tipo1 identificadas por familiares. Rev Bras Educ Espec. 2012[citado em 2016 set. 22];18(3):431-48. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382012000300006

Ministério da Saúde (BR). Ministério da Educação. Passo a Passo - Programa Saúde na Escola - Tecendo caminhos da intersetorialidade. Brasília: Ministério da Saúde; 2011.

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.

Driscoll KA, Volkening LK, Haro H, Ocean G, Wang Y, Jackson CC, et al. Are children with type I diabetes safe at school? Examining parent perceptions. Pediatr Diab. 2015[citado em 2018 jan. 12];16(8):613-20. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/pedi.12204

Goldfeld S, Connor MO, Quach J, Tarasuik J, Kvalsvig A. Learning trajectories of children with special health care needs across the severity spectrum. Acad Pediatr. 2015[citado em 2017 mar. 26];15(2):177-84. Disponível em: http://www.academicpedsjnl.net/article/S1876-2859(14)00325-8/fulltext

Okido ACC, Almeida A, Vieira MM, Neves ET, Mello DF, Lima RAG. As demandas de cuidado das crianças com Diabetes Mellitus tipo 1. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2017[citado em 2017 jan. 24];21(2). Disponível em: http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20170034

Ayers K, Li Z, Quintana Y, Van KVA, Klosky JL. St Jude cancer education for children program: the impact of a teacher-led intervention on student knowledge gains. J Cancer Educ. 2016[citado em 2017 out. 17];31(1):26-30. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s13187-016-1010-9

Särnblad S, Åkesson K, Fernström L, Ilvered R, Forsander G. Improved diabetes management in Swedish schools: results from two national surveys. Pediatr Diab. 2016[citado em 2017 nov. 22];18(6):463-9. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1111/pedi.12418

Jesic MD, Milenkovic T, Mitrovic K, Todorovic S, Zdravkovic V, Jesic MM, et al. Problems in diabetes managment in school setting in children and adolescents with type 1 diabetes in Serbia. Vojnosanit Pregl. 2016[citado em 2016 out. 11];73(3):273-6. Disponível em: http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/0042-8450/2016/0042-84501600007J.pdf

Bultas MW, Steurer LM, Balakas K, Brooks C, Fields Heidi. Psychosocial outcomes of a summer overnight recreational experience for children with heart disease. J Child Health Care. 2015[citado em 2017 jan. 19];19(4):542-9. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1367493514540350?journalCode=chca

Ministério da Saúde (BR). Departamento de Atenção Básica. Estratégias para o cuidado da pessoa com doença crônica: diabetes mellitus. Brasília: Ministério da Saúde; 2013.

Marshall M. Supporting young children with type 1 diabetes in primary schools in the north of England. J Diab Nurs. 2017[citado em 2018 fev. 03];21(6):217-22. Disponível em: http://www.thejournalofdiabetesnursing.co.uk/media/content/_master/5088/files/pdf/jdn-21-6_217-22.pdf

Aycan Z, Önder A, Çetinkaya S, Bilgili H,Yildirim N, Bas VN, et al. Assessment of the knowledge of diabetes mellitus among school teachers within the scope of the managing diabetes at school program. J Clin Res Pediatr Endocrinol. 2012[citado em 2017 jun. 18];4(4):199-202. Disponível em: http://cms.galenos.com.tr/Uploads/Article_189/JCRPE-4-199.pdf

Melo MCP, Santos MM, Mendes RNC, Sales JRP, Silva RM. Perception of adolescents on immunization in a public school in Petrolina - Pe. REME - Rev Min Enferm. 2013[citado em 2018 abr. 11];17(2):374-80. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/656

Sparapani VC, Liberatore JR, Damião EBC, Dantas IRO, Camargo RAA, Nascimento LC. Children with type 1 diabetes mellitus: self-management experiences in school. J Sch Health. 2017[citado em 2017 dez. 06];87(8):623-9. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1111/josh.12529

Targa T, Pimentel RRS, Scardoelli MGC. Diabetes mellitus in children and adolescents: repercussions in daily life of families. Ciênc Cuid Saúde. 2017[citado em 2017 dez. 15];16(1). Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/30435/pdf

http://dx.doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v16i1.30435

Lipkin PH, Okamoto J. The individuals with disabilities education act (idea) for children with special educational needs. Am Acad Pediatr Clin Rep. 2015[citado em 2018 fev. 03];136(6):1650-62. Disponível em: http://pediatrics.aappublications.org/content/136/6/e1650

Neves ET, Cabral IE,Silveira A. Family network of children with special health needs: implications for nursing. Rev Latino-Am Enferm. 2013[citado em 2018 mar. 10];21(2):562-70. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692013000200013.

Congresso Nacional (BR). Lei no 13.146, de 06 de julho de 2015. Dispõe sobre a inclusão de pessoa com deficiência. Diário Oficial da União. Brasilia, 06 jul. 2015[citado em 2018 mar. 20]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

Published

2019-10-07

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Knowledge of teachers of elementary school on diabetes and its management in the school environment. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2019 Oct. 7 [cited 2025 Dec. 14];23. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49781

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>