Skills and attitudes of nurses in home care: bases for prevention of risk of infection

Authors

  • Andréia Rodrigues Moura da Costa Valle TeresinaPI, Universidade Federal do Piauí, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem , Brasil
  • Denise de Andrade Ribeirão PretoSP, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem , Programa de Pós-Graduação Enfermagem Fundamental, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2316-9389.2015.50107

Keywords:

Home Nursing, Infection, Infection Control, Professional Competence, Nursing

Abstract

This study aimed to investigate experts' opinions of the skills and attitudes necessary for nurses to work in the prevention and control of infections in Home Care. This quasi-experimental study used the Delphi technique and was conducted at Basic Health Units in Teresina, Piauí, Brazil and Universities from four regions of Brazil. Study participants were 19 nurses who worked in the Family Health Strategy and 15 researchers, recruited using the snowball method. Data analysis was performed using ALCESTE software (Alceste 4.8) and quartiles were used for descriptive analysis. Experts' consensus evaluation of required skills and attitudes was organized in the form of a list of competencies. The work of home care nurses is characterized by originality, especially as a result of the lack of an infection control program. This study identified a series of aspects related to the skills and attitudes required of nurses in the organization and development of the labor process. These were based on individual and collective consciousness and professional commitment and were supported by scientific and technical principles, ethical responsibility, and values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias KM, Soule BM, organizadores. Manual de controle de infecções da

APIC/JCAHO. Porto Alegre: Artmed; 2008.

Feuerwerker LCM, Merhy EE. A contribuição da atenção domiciliar para

a configuração de redes substitutivas de saúde: desinstitucionalização e

transformação de práticas. Rev Panam Salud Pública. 2008; 24(3):180-8.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de

Atenção Básica. Caderno de Atenção Domiciliar. Brasília: MS; 2012. v.2

Chinnes LF. Applying infection prevention principles in nonacute settings.

In: Infection Control 33rd Annual educational Conference and International

Meeting. 2006: 11-15. Tampa, Flórida; 2006.

Manangan LP, Pearson ML, Tokars JI, Miller E, Jarvis WR. Feasibility of national

surveillance of health-care-associated infections in home care settings.

Emerg Infect. Dis. 2002; 8(3):233-6.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.527 de 27 de outubro de 2011.

Redefine a Atenção Domiciliar no âmbito do Sistema Único de Saúde.

Brasília: MS; 2011.

Linstone HA, Turoff M. The Delphi Method: techiniques and applications.

California: University of Southern California; 2002.

Gontijo LPT. Construindo as competências do cirurgião-dentista na atenção

primária em saúde [tese]. Ribeirão Preto: USP/EERP/Programa de PósGraduação em Enfermagem em Saúde Pública; 2007.

Freitas H, Oliveira M, Saccol AZ, Moscarola J. O método de pesquisa survey.

Rev Adm. 2000; 35(3):105-12.

Coutinho SS. Competências do profissional de educação física na atenção

básica [tese]. Ribeirão Preto: USP/EERP/Programa de Pós-Graduação em

Enfermagem em Saúde Pública; 2011.

Silva RF, Tanaka OY. Técnica Delphi: identificando as competências gerais do

médico e do enfermeiro que atuam em atenção primária em saúde. Rev Esc

Enferm USP. 1999; 33(3):207-16.

Witt RR. Competências da enfermeira na atenção básica: contribuição à

construção das funções essenciais de saúde pública [tese]. Ribeirão Preto:

USP/EERP/Programa de Pós-Graduação em Enfermagem Fundamental; 2005.

Ribeiro ASM. Análise quantitativa de dados textuais - manual. Laboratório de

Psicologia do Desenvolvimento Social. Instituto de Psicologia UNB. Brasília:

UNB; 2004.

Thomas JT, Nelson S, Silverman S. Métodos de pesquisa em atividade física.

ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2007.

Brasil. Ministério da Saúde. Resolução 466/2012 do Conselho Nacional de

Saúde. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres

humanos. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2012.

Durand T. L´alchimie de la compétence. Rev Fran Gest. 2000; 127: 84-102.

Feitosa WMN. As competências do profissional de educação física: um estudo

Delphi, 2002 [dissertação]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa

Catarina/ Programa de Pós-Graduação/Mestrado em Educação Física; 2002.

Nascimento JV. A formação inicial universitária em educação física e

desportos: uma abordagem sobre o ambiente percebido e a auto-percepção

de competência profissional de formandos brasileiros e portugueses [tese].

Coimbra: Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física, Universidade

de Coimbra/Doutorado em Ciências do Desporto e de Educação Física; 1998.

Pereira MJB. Avaliação das características organizacionais e de desempenho

das unidades de Atenção Básica em Saúde do Distrito Oeste do Município

de Ribeirão Preto [tese]. Ribeirão Preto: Escola de Enfermagem de Ribeirão

Preto/Universidade de São Paulo/ Livre-Docência; 2008.

Brasil. Ministério da Saúde. Curso de extensão para gestores do SUS em

promoção da saúde. Brasília, DF: CEAD/FUB; 2010.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 2616, de 12 de maio de 1998. Diário

Oficial da União 13 de maio de 1998.

Fleury MTL, Fleury A. Construindo o conceito de competência. Rev Adm

Contemp. 2001; 5(esp.):183-96.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 648/2006. Aprova a Política Nacional

de Atenção Básica. Brasília; 2006.

Published

2015-06-01

How to Cite

1.
Valle ARM da C, Andrade D de. Skills and attitudes of nurses in home care: bases for prevention of risk of infection. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2015 Jun. 1 [cited 2024 May 18];19(2). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50107

Issue

Section

Research

Most read articles by the same author(s)