Urgency/emergency course content in the education of generalist nurses

Authors

  • Luiz Alves Morais Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Faculdade de Enfermagem, Natal RN , Brazil, Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Professor Adjunto. Universidade Federal de Rio Grande do Norte - UFRN, Faculdade de Enfermagem. Natal, RN - Brasil, Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Jussara Gue Martini Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação, Florianópolis SC , Brazil, Enfermeira. Doutora em Educação. Professora Associada. Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Departamento de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação. Florianópolis, SC - Brasil, Universidade Federal de Santa Catarina
  • Daniele Delacanal Lazzari UFSC, Departamento de Enfermagem, Florianópolis SC , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta. UFSC, Departamento de Enfermagem. Florianópolis, SC - Brasil, Universidade Federal de Santa Catarina
  • Mara Ambrosina de Oliveira Vargas UFSC, Departamento de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Florianópolis SC , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta. UFSC, Departamento de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Florianópolis, SC - Brasil, Universidade Federal de Santa Catarina
  • Vânia Marli Schubert Backes UFSC, Departamento de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Florianópolis SC , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Associada. UFSC, Departamento de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Florianópolis, SC - Brasil, Universidade Federal de Santa Catarina
  • Glaucea Maciel de Farias UFRN, Departamento de Enfermagem, Natal RN , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Associada. UFRN, Departamento de Enfermagem. Natal, RN - Brasil, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20170016

Keywords:

Teaching, Nursing, Curriculum, Emergencies, Professional Practice, Education Nursing

Abstract

This unique analytical, qualitative case study aimed to identify the urgency and emergency content taught in an undergraduate nursing curriculum.
Data were collected between August and December, 2014. In this study, 13 professors were interviewed, 18 theoretical and practical laboratory classes
were observed, and 13 subject syllabuses in addition to the pedagogical course project were analyzed. Content analysis identified three themes: 1.)
criteria used for choosing the course content that should be taught; 2.) course content taught in theoretical/practical classes, in theoretical classes,
and in practical laboratory classes and how they are allotted to semesters/phases; and 3.) course content taught in theoretical/practical activities
performed at health services: dependence on demand. This study identified several needs: 1.) to deepen the discussion about which contents should
be taught in undergraduate curricula and how priorities are and should be set in order to develop the proposed competence for graduate students
and 2.) to avoid mere instrumentalization of students who do not have critical thinking skills that guide their learning processes.

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Published

2017-08-03

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Urgency/emergency course content in the education of generalist nurses. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2017 Aug. 3 [cited 2025 Dec. 24];21. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49885

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