Urgency/emergency course content in the education of generalist nurses
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20170016Keywords:
Teaching, Nursing, Curriculum, Emergencies, Professional Practice, Education NursingAbstract
This unique analytical, qualitative case study aimed to identify the urgency and emergency content taught in an undergraduate nursing curriculum.
Data were collected between August and December, 2014. In this study, 13 professors were interviewed, 18 theoretical and practical laboratory classes
were observed, and 13 subject syllabuses in addition to the pedagogical course project were analyzed. Content analysis identified three themes: 1.)
criteria used for choosing the course content that should be taught; 2.) course content taught in theoretical/practical classes, in theoretical classes,
and in practical laboratory classes and how they are allotted to semesters/phases; and 3.) course content taught in theoretical/practical activities
performed at health services: dependence on demand. This study identified several needs: 1.) to deepen the discussion about which contents should
be taught in undergraduate curricula and how priorities are and should be set in order to develop the proposed competence for graduate students
and 2.) to avoid mere instrumentalization of students who do not have critical thinking skills that guide their learning processes.
Downloads
References
Maziero VG, Hetti LB, Baldin MCS, Gabriel CS. Supervisão do enfermeiro no atendimento pré-hospitalar móvel. Rev Eletrônica Enferm. 2014[citado em 2017 mar. 20];16(3):635-43. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v16i3.21126
Guedes MVC, Henriques ACPT, Lima MMN. Acolhimento em um serviço de emergência: percepção dos usuários. Rev Bras Enferm. 2013[citado em 2017 mar. 20];66(1):31-7. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v66n1/v66n1a05.pdf
Weykamp JM, Pickersgill CS, Vieira FP, Siqueira H. Acolhimento com classificação de risco nos serviços de urgência e emergência: aplicabilidade na enfermagem. Rev RENE. 2015[citado em 2017 mar. 20];16(3):327-36. Disponível em: http://www.revistarene.ufc.br/revista/index.php/revista/article/view/1962/pdf
Leite AS, Turrini RNT. Análise do ensino de enfermagem em centro cirúrgico nas escolas de São Paulo. Rev Bras Enferm. 2014[citado em 2017 mar. 20];67(4):512-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v67n4/0034-7167-reben-67-04-0512.pdf
Ministério da Saúde (BR). Resolução CNE/CES nº 03 de 07 de Novembro de 2001: Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União, Brasília (DF): MS; 2001.
Martini JG. The curriculum and nurse education. Rev Bras Enferm. 2008[citado em 2017 mar. 20];61(4):407. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v61n4/en_01.pdf
Lelli LB, Peres AM, Fabriz LA. Estratégias gerenciais para o desenvolvimento de competências em enfermagem em hospital de ensino. Cogitare Enferm. 2012[citado em 2017 mar. 20];17(2):262-9. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/24932/18480
Hyndman B. Toward the development of skillsbased health promotion competencies: the Canadian experience. Glob Health Promot. 2009[citado em 2017 ago. 25];16(2):51-5. Disponível em: http://ped.sagepub.com/content/16/2/51.long
Merighi MAB, Jesus MCP, Domingos SRF, Oliveira DM, Ito TN. Ensinar e aprender no campo clínico: perspectiva de docentes, enfermeiras e estudantes de enfermagem. Rev Bras Enferm. 2014[citado em 2017 mar. 20];67(4):505-11. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v67n4/0034-7167-reben-67-04-0505.pdf
Aued GK, Peres AM, Lacerda MR, Ribas EN. Clinical competences of nursing assistants: a strategy for people management. Rev Bras Enferm. 2016[citado em 2017 mar. 20];69(1):130-7. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n1/en_0034-7167-reben-69-01-0142.pdf
Bardin L. Análise de Conteúdo. Lisboa: edições 70; 2011.
Rodrigues AMM, Freitas CHA, Jorge MSB, Guerreiro MGS, Santos DCM. Projetos políticos pedagógicos e sua interface com as diretrizes curriculares nacionais de enfermagem. Rev Eletrônica Enferm. 2013[citado em 2017 fev. 10];15(1):182-90. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v15i1.16508
Svedlund M. Registered nurses’ experiences of their decision-making at an Emergency Medical Dispatch Centre. J Clin Nurs. 2015[citado em 2017 mar. 20];24:1122-31. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/enhanced/doi/10.1111/jocn.12701
Gonçalves FP, Marques CA. Problematización de las actividades experimentales en la formación y la práctica. Ensen Cienc. 2013[citado em 2017 mar. 20];31(3):67-86. Disponível em: http://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2013v31n3/edlc_a2013v31n3p67.pdf
Guerra AFS, Figueiredo ML. Ambientalização curricular na Educação Superior: desafios e perspectivas. Educar Rev. 2014[citado em 2017 mar. 20];3(esp):109-26. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/educar/article/view/38110/23611
Lima CA, Rocha JFD, Leite MTS, Santos AGP, Rodrigues BG, Lafetá AFM. The theory into practice: teaching-service dialogue in the context of primary healthcare in the training of nurses. Rev Pesqui Cuid Fundam online. 2016[citado em 2017 fev. 10];8(4):5002-9. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/4645/pdf
Luchtemberg MN, Pires DEP. Nurses from the Mobile Emergency Service: profile and developed activities. Rev Bras Enferm. 2016[citado em 2017 mar. 20];69(2):194-201. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n2/en_0034-7167-reben-69-02-0213.pdf
Salvador PTCO, Dantas RAN, Dantas DV, Torres GV. A formação acadêmica de enfermagem e os incidentes com múltiplas vítimas: revisão integrativa. Rev Esc Enferm USP. 2012[citado em 2017 mar. 20];46(3):742-51. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v46n3/en_29.pdf
Meira MDD, Kurcgant P. Nursing education: training evaluation by graduates, employers and teachers. Rev Bras Enferm. 2016[citado em 2017 mar. 20];69(1):10-5. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n1/en_0034-7167-reben-69-01-0016.pdf
Inoue KC, Murassaki ACY, Júnior JA, Rossi RM, Martinez YDE, Matsuda LM. User embracement with risk rating: evaluation of the structure, process and result. REME Rev Min Enferm. 2015[citado em 2017 mar. 20];19(1):21-8. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/982
Salgado PO, Chianca TCM. Predictive validity of the Manchester Triage System: evaluation of outcomes of patients admitted to an emergency department. Rev Latino-Am Enferm. 2012[citado em 2017 mar. 20];20(6):1041-7. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v20n6/pt_05.pdf
Ministério da Saúde (BR). Portaria GM/MS n. 1600, de 07de julho de 2011. Reformula a Política Nacional de Atenção às Urgências e institui a Rede de Atenção às Urgências no Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília-DF: MS; 2011.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


































