Feelings associated with teaching by nursing teachers

Authors

  • Daniele Delacanal Lazzari Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Florianópolis SC , Brazil, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Florianópolis, SC – Brasil
  • Jussara Gue Martini Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Florianópolis SC , Brazil, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Florianópolis, SC – Brasil
  • Marta Lenise do Prado Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Florianópolis SC , Brazil, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Florianópolis, SC – Brasil
  • Vânia Marli Backes Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Florianópolis SC , Brazil, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Florianópolis, SC – Brasil
  • Jeferson Rodrigues Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Florianópolis SC , Brazil, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Florianópolis, SC – Brasil
  • Ana Karolliny Testoni Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Florianópolis SC , Brazil, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Florianópolis, SC – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20180059

Keywords:

Faculty, Nursing, Nursing Faculty Practice, Emotions

Abstract

Objective: To understand the feelings associated with teaching from the perspective of nursing teachers. Method: Exploratory, descriptive-analytical,
qualitative study. We interviewed 18 professors from two universities in the southern region of Brazil. Data collection took place between the months of July
and September of 2014, through a semi-structured interview. For the treatment of the data, the open and axial coding was used, as proposed by Strauss
and Corbin, with the aid of the Atlasti®7 software. Results: The following categories emerged: Teaching as hope for the transformation of practice and love;
Teaching as embracement; Teaching as concern for the other, the student; Teaching as mothering; Teaching as care. Final thoughts: The feelings associated
with teaching are closely related to the conception of teaching that the teacher has, as well as to the conception of nursing. In addition to a systematic
trajectory of training, re-signifying experiences and perceptions can indicate new meanings to the teacher's identity processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Monereo CF, Aneas MM. Docentes en tránsito. Análisis de incidentes críticos em secundaria. Barcelona: Graó; 2011.

Freire I, Bahia S, Estrela MT, Amaral A. A dimensão emocional da docência: contributo para a formação de professores. Rev Port Pedagog. 2012[citado em 2016 dez. 15];46(2):151-71. Disponível em: http://iduc.uc.pt/index.php/rppedagogia/article/viewFile/1742/1118

Mikkonen K, Kyngäs H, Kääriäinen M. Nursing students' experiences of the empathy of their teachers: a qualitative study. Adv Health Sci Educ. 2015[citado em 2016 dez. 10];20(3):669-82. Disponível em: http://link.springer.com/article/10.1007/s10459-014-9554-0

Sutton RE, Wheatley KF. Teachers' emotions and teaching: a review of the literature and directions for future research. Educ Psychol Rev. 2003[citado em 2016 nov. 19];15(4):327-58. Disponível em: http://link.springer.com/article/10.1023/A:1026131715856

Vasconcellos MMM, Sordi MRL. University teachers' development: an (im) possible task? Interface Comun Saúde Educ. 2016[citado em 2017 jan. 10];20(57):403-14. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v20n57/en_1807-5762-icse-1807-576220150450.pdf

Timm EZ, Abrahao MHMB. The life story on teaching in higher education and the teacher's human development. Rev Educ COGEIME. 2015[citado em 2017 jan. 10];24(46):123-43. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15599/0104-4834/cogeime.v24n46p123-143

Santos CC, Pereira F, Lopes A. Efeitos da intensificação do trabalho no ensino superior: da fragmentação à articulação entre investigação, ensino, gestão académica e transferência de conhecimento. Rev Port Educ. 2016[citado em 2017 jan. 10];29(1):295-321. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/rpe/v29n1/v29n1a13.pdf

Megale L, Ricas J, Gontijo ED, Mota JAC. Medical teachers' perceptions and feelings about student assessment - a lonely process. Rev Bras Educ Méd. 2015[citado em 2016 dez. 20];39(1):12-22. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v39n1/1981-5271-rbem-39-1-0012.pdf

Veras RS, Ferreira SPA. The affection in the teacher-student relationship and its implications on learning in the university context. Educar Rev. 2010[citado em 2016 dez. 19];38:219-35. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n38/15.pdf

Azevedo LFM, Pessoa Neto AD, Oliveira CM, Sousa LS, Eberlin MBN, Almeida YBMM. Caring relationships in medical Education. Medicina (Ribeirão Preto). 2015[citado em 2016 dez. 12];48(2):195-203. Disponível em: http://www.periodicos.usp.br/rmrp/article/view/99761/98187

Souza LL, Araújo DB, Silva DS, Bêrredo VCM. Representations of gender in nursing practice from the perspective of students. Ciênc Cogn. 2014[citado em 2016 dez. 12];19(2):218-32. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/908/pdf_13

Monereo CF, Badia A. Los heterónimos del docente: identidad, selfs y enseñanza. In: Monereo C, Pozo JI. La Identidad en Psicología de la Educación: necesidad, utilidad y límites. Madrid: Narcea; 2011.

Strauss AL, Corbin J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento. 2ª ed. São Paulo: EDUC; 2008.

Pires MRGM, Fonseca RMGS, Padilla B. Politicy of care in the criticism towards gender stereotypes. Rev Bras Enferm. 2016[citado em 2017 jan. 12];69(6):1156-62. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n6/en_0034-7167-reben-69-06-1223.pdf

Araújo VABT, Gebran RA, Barros HF. Professors' formation and practices in an undergraduate nursing course. Acta Sci Educ. 2016[citado em 2017 jan. 12];38(1):69-79. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23180/16129

Hoeve YT, Jancen G, Roodbol P. The nursing profession: public image, self-concept and professional identity. A discussion paper. J Adv Nurs. 2014[citado em 2016 dez. 09];70(2):295-309. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jan.12177/full

Zamanzadeh V, Valizadeh L, Negarandeh R, Monadi M, Azadi A. Factors influencing men entering the nursing profession, and understanding the challenges faced by them: Iranian and developed countries' perspectives. Nurs Midwifery Stud. 2013[citado em 2016 dez. 09];2(4):49-56. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4228905/

Gentil RC. Nurses are not into personal marketing: do history explain why? Rev Bras Enferm. 2009[citado em 2016 nov. 23];62(6):916-18. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v62n6/a19v62n6.pdf

Duarte MC, Fonseca RMGS, Souza V, Pena ED. Gender and violence against women in nursing literature: a review. Rev Bras Enferm. 2015[citado em 2016 dez. 09];68(2):325-32. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v68n2/en_0034-7167-reben-68-02-0325.pdf

Nauderer TM, Lima MADS. Imagem da enfermeira: revisão da literatura. Rev Bras Enferm. 2005[citado em 2016 dez. 12];58(1):74-7. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672005000100014&script=sci_abstract&tlng=pt

Cruz GV, Pereira WR. Different confi gurations of violence in pedagogical relationships between teachers and students of higher education. Rev Bras Enferm . 2013[citado em 2016 dez. 12];66(2):241-50. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v66n2/14.pdf

Almeida MI, Pimenta SG. Pedagogia universitária: valorizando o ensino e a docência na universidade. Rev Port Educ. 2014[citado em 2016 dez. 12];27(2):7-31. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/rpe/v27n2/v27n2a02.pdf

Noro LRA, Farias-Santos BCS, Sette-de-Souza PH, Pinheiro IAG, Borges REA, Nunes LMF, et al. O professor (ainda) no centro do processo ensino-aprendizagem em Odontologia. Rev ABENO. 2015[citado em 2016 dez. 12];15(1):2-11. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/146/130

Oliveira CT, Wiles JM, Fiorin PC, Dias ACG. Perceptions of college students on the professor-student relationship. Psicol Esc Educ. 2015[citado em 2016 dez. 12];18(2):239-46. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v18n2/1413-8557-pee-18-02-0239.pdf

Zuin A. Adoro odiar meu professor: o aluno entre a ironia e o sarcasmo pedagógico. Campinas: Autores Associados; 2008.

Fiss DML, Spies J. Identidades docentes, charges e crise do/no magistério: efeitos de sentidos. Reflex Ação. 2015[citado em 2016 dez. 14];23(1):100- 31. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/5637/pdf_4

Vitiritti B, Andrade SMO, Peres JEC. Sexual diversity and professional relationships: conceptions of doctors and nurses. Temas Psicol. 2016[citado em 2017 jan. 15];24(4):1389-405. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v24n4/v24n4a11.pdf

Published

2018-12-10

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Feelings associated with teaching by nursing teachers. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2018 Dec. 10 [cited 2025 Dec. 24];22. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49630

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>