Knowing the reasons for nonadherence to health education actions

Authors

  • Maria José Sanches Marin MaríliaSP, Faculdade de Medicina de Marília, Curso de Enfermagem , Brasil
  • Maria Yvette Aguiar Dutra Moracvick MaríliaSP, Faculdade de Medicina de Marília, Curso de Medicina , Brasil
  • Luciane Cristine Ribeiro Rodrigues UNESP de Botucatu; MaríliaSP, Estratégia da Saúde da Família do Município de Marília, Brasil
  • Simone de Carvalho Santos MaríliaSP, Estratégia da Saúde da Família do Município de Marília, Brasil
  • Flávio Henrique da Silva Santana MaríliaSP, Faculdade de Medicina de Marília, Curso de Enfermagem , Brasil
  • Débora Meira Ramos Amorin MaríliaSP, Faculdade de Medicina de Marília, Curso de Medicina , Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20130037

Keywords:

Health Education, Patient Compliance, Health Promotion

Abstract

This research presents a breakdown of activities performed by a group of students, tutors and preceptors as a proposal of the PET-Health Project of Marília College of Medicine in partnership with Municipal Health Secretary of Marília. Having proposed to analyze the reasons for nonadherence to a community's educational actions nine interviews were conducted with users who, having been invited to participate in education actions within a group, did not attend. Data analysis allowed the development of three units of meaning, which revealed the difficulty of exercising citizenship and the incompatibility with wishes and possibilities of the community; disinterest of the population and the emphasis on the biomedical model permeating healthcare actions, and indications for developing such actions. Facing the challenges to be confronted when glimpsing changes in the care model, it is believed that there is a necessity to review the process of team work and to recognize that changes happen in a slow and gradual way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Alves VS. Um modelo de educação em saúde para o Programa Saúde da Família: pela integralidade da atenção e reorientação do modelo assistencial. Interface Comunic Saúde Educ. 2005; 9(16):39-52.

2. Brasil. Ministério da Saúde. Saúde da família: uma estratégia para a reorientação do modelo assistencial. Brasília: Ministério da Saúde; 1997

3. Lopes MLS, Almeida MJ. Participação popular e controle social: a experiência de Londrina. Espaço Saúde. 2001;2(2).

4. Aerts D.. Promoção de saúde: a convergência entre as propostas de vigilância da saúde e da escola cidadã. Cad Saúde Pública. 2004; 20(4):1020-8.

5. Schall VT, Struchiner M. Educação em saúde: novas perspectivas. Cad Saúde Pública 1999; 15(2):S4-6.

6. Silveira LMC, Ribeiro VMB. Grupo de adesão ao tratamento: espaço de “ensinagem” para profissionais de saúde e pacientes. Interface Comunic Saúde Educ. 2004; 9(16):91-104.

7. Da Matta R. A casa e a rua. Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan; 1991.

8. Minayo MCS. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes; 2007.

9. Gomes R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: Minayo MCS, Deslandes SF, Gomes R, organizadores. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes; 2007. p. 79-108.

10. Matumoto S. Encontros e desencontros entre trabalhadores e usuários na saúde em transformação: um ensaio cartográfico do acolhimento [tese]. Ribeirão Preto: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto/USP; 2003.

11. Crevelim MA. Participação da comunidade na equipe de saúde da família: é possível estabelecer um projeto comum entre trabalhadores e usuários? Cienc Saúde Coletiva. 2005; 10(2)323-31.

12. Carvalho MCAA. Participação social no Brasil hoje. São Paulo: Polis; 1998.

13. Spinato IL, Monteiro LZ, Santos ZMSA. Adesão da pessoa hipertensa ao exercício físico: uma proposta educativa em saúde Texto Contexto Enferm. 2010; 19(10):256-64.

14. Nunes MO, Trad LB, Almeida BA, Homem CR, Melo MCIC. O agente comunitário de saúde: construção da identidade desse personagem híbrido e polifônico. Cad Saúde Pública 2002; 18(6):1639-46.

15. Reiners AAO, Azevedo RCS, Vieira MA. Produção bibliográfica sobre adesão/não adesão de pessoas ao tratamento de saúde. Ciênc Saúde Coletiva. 2008; 13(Sup 2):2299-306.

16. Renovato RD, Bagnato MHS. Práticas educativas em saúde e a constituição de sujeitos ativos. Texto Contexto Enferm. 2010; 19(3): 554-62.

Published

2013-09-01

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Knowing the reasons for nonadherence to health education actions. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2013 Sep. 1 [cited 2025 Dec. 7];17(3). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50217

Most read articles by the same author(s)