Comparative study between university higher education programs in Brazil and the European UnionN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2525-8036.2024.48137

Keywords:

Higher education, University, Brazil, European Union

Abstract

The myth of Europa tells the story of the young princess of Phenicia, who was kidnapped by Zeus and left on the island of Crete with her children. Europa was also the name given to one of Jupiter's moons which, in Roman mythology, resembles Zeus in comparison to the Greek one. Its discovery, along with Jupiter's three other large moons, Io, Ganymede and Callisto, are attributed to Galileo Galilei between the years 1605 and 1610. The word comes from the combination of the Greek term and word, respectively, εὐρύς (eurus), 'broad' or 'vast', and ὠπ (opt), 'vision' or 'contemplation' which reflect the territorial immensity and culture of the European continent. In the current economic situation of the European Union (EU), some countries have been suffering from severe consequences of the aging of the population, such as Italy, Finland and Portugal, which have instituted incentive programs for the migration of older people. young people and able to work, facilitating the issuance of visas and citizenship documents. In a context of globalization and intensification of the migration rates of Brazilians to the European continent, several topics are brought to the fore, among them the educational issue, in particular, university higher education programs and the parallels that can be established between Brazil and European countries.

Author Biographies

  • Elizabete Alves Santana Depollo, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mestra em Letras pela UFMG, Brasil; Graduada em Pedagogia pela Faculdade Integrada de Araguatins (FAIARA/TO); Graduada em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caratinga (FAFIC); Pós-graduada Lato Sensu em: Língua Portuguesa pela Faculdade de Filosofia (FAFIC); Gestão de Políticas Públicas com Foco na Temática em Gênero e Raça pela Universidade Federal de Viçosa (UFV); Práticas de Letramento e Alfabetização - Universidade Federal de São João Del- Rei (UFSJ); Educação Empreendedora – UFSJ e Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção) pela Faculdade Futura. Professora concursada pela Prefeitura de Ipatinga- MG, desde 1990. Escritora de obras literárias e didáticas; Corretora e revisora de obras literárias, artigos e trabalhos acadêmicos. ORCID: https://orcid.org/0009-0001-2987-0021. Contato: elizabetedepollo1971@gmail.com.

  • Luiz Henrique Santana Depollo, Universidade Federal de Minas Gerais

    Técnico em Informática pelo Centro Federal de Educação Tecnológica (CEFET - MG), Brasil. Graduando em Ciências do Estado pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e em Direito pela Pontifícia Universidade Católica (PUC) de Minas Gerais, extensionista e pesquisador na UFMG. ORCID: https://orcid.org/0009-0007-9767-0551. Contato: luizhenrique.depollo@gmail.com.

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Published

2024-04-03

How to Cite

Comparative study between university higher education programs in Brazil and the European UnionN. Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 1–27, 2024. DOI: 10.35699/2525-8036.2024.48137. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e48137. Acesso em: 19 dec. 2024.

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